"har nagon som helst oficiell förankring?"
Inte vad jag vet, men jag har å andra sidan inte läst Alver så noga (å andra sidan innehåller inte Alver någon djup information... och inte någon bred information heller.. Jag undrar vad fanken vad för information det innehåller egentligen).."
ehh....ytlig? nä...jag håller med dig, vi har nästan alldrig använt fluffet i alver. Om reinkarnation och själar skrev ju Anders Blixt i sinkadus
"Visserligen känns det som om Pendragon vore ett bättre spel för detta.. Jag antar att din spelledare har bestämt att det bara gäller alver och att de båda måste dö för att detta ska hända? Sedan tycker jag det vore ballt om detta gällde all sorts älvfolk och att om någon dör i förtid så kan den nya älvfolkssjälen korsa den andres öde.. Kanske blir det alvens barn som blir själsfrändens nya boplats?"
det är så vi spelar, se min post i "kärlek i rolspel" för förklaring. (jag vet inte hur man länkar trådar), dock är den texten lite fel, det var inte så att han hrustrus själåterfödde i barbaarnet utan hans dotters själ som återföddes i barnet....hade missförstått och blandat ihop det. det vår dock en halv medvetan akt från modern sida, en bönemagi typ, då deras bar dött strax innan.
Själv har jag svårt att tänka mig alver utan själar
Det hela kan ju förövrigt bli ganska fascinernade om nagon part får tillgång till den där vilad förmågan du har...minns inte vad den heter...den som gör att man minns skaer från tidigare liv.