Nekromanti Alver, reinkarnation och äktenskap (Ereb)

Ceetan

Warrior
Jag har varit med om en Ereb setting där Sl hade valt att göra det så att Två alvpartners själar alltid hittad varandra i nästa liv (Och hade gjort det sedan förra livet ). det är klart man kan spela så om man vil, men av ren nyfiken het undrar jag om ett sådant tanke sätt har nagon som helst oficiell förankring?

Rickard

Urverk speldesign
"...har nagon som helst oficiell förankring?"
Inte vad jag vet, men jag har å andra sidan inte läst Alver så noga (å andra sidan innehåller inte Alver någon djup information... och inte någon bred information heller.. Jag undrar vad fanken vad för information det innehåller egentligen)..

Men jag tycker det är en rejält cool idé.. Jag skulle själv använda mig av det om jag skulle vilja romantisera alverna.. Vet alverna om att de har en sådan reikarnation? Gäller det bara alver eller även älvfolk? Dras de till varandra eller är det bara förutbestämt av ödet att deras vägar sammanfaller? Jag tänker mig att de inte alltid behöver vara ett par (gud vad tråkigt att alltid få vara kille/tjej), utan att varandras liv istället påverkar varandra.. Typ är ett kärlekspar i ena livet och bittra fiender i ett annat.. Är det inte någon bok som handlar om just det? Silverdolken är en bok i serien? Spegel...någonting heter väl serien? Äh, vad dålig jag är.. Jag kan ha blandat ihop allt..

Jag själv skulle nog även köra med att alverna inte vet om detta.. Å andra sidan så vore det rätt menlös information om ingen annan förutom gudarna (spelledaren) visste om det.. Detta är något man skulle kunna göra ett äventyr om.. Två individer vars öden ständigt korsas.. Visserligen känns det som om Pendragon vore ett bättre spel för detta.. Jag antar att din spelledare har bestämt att det bara gäller alver och att de båda måste dö för att detta ska hända? Sedan tycker jag det vore ballt om detta gällde all sorts älvfolk och att om någon dör i förtid så kan den nya älvfolkssjälen korsa den andres öde.. Kanske blir det alvens barn som blir själsfrändens nya boplats?

Frågan är.. Har alver själar? Detta är ett problem jag själv brottas med när jag skriver lite på shamanism.. Det jag har tänkt ut är att antingen så ska alvsjälarna stråla såpass mycket att deras auror bländar shamanen.. Eller har alverna inga själar så deras aura är tom... eller inte finns.. Jag vet inte riktigt vad auran ska stå för.. Antagligen så kommer jag att köra med att aura = själ och (mentalt/fysiskt) tillstånd.. Visserligen har jag planer på att odöda inte har någon aura (själ) och att spöken är en grå aura som ser ut som en astral avbild av sitt fysiska jag..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som spann loss lite på det här

Draugluin

Veteran
(å andra sidan innehåller inte Alver någon djup information... och inte någon bred information heller.. Jag undrar vad fanken vad för information det innehåller egentligen)..

Innehåller någon DoD 5 bok det? Man får ju till och med skapa reglerna själv...

Ceetan

Warrior
"har nagon som helst oficiell förankring?"
Inte vad jag vet, men jag har å andra sidan inte läst Alver så noga (å andra sidan innehåller inte Alver någon djup information... och inte någon bred information heller.. Jag undrar vad fanken vad för information det innehåller egentligen).."

ehh....ytlig? nä...jag håller med dig, vi har nästan alldrig använt fluffet i alver. Om reinkarnation och själar skrev ju Anders Blixt i sinkadus

"Visserligen känns det som om Pendragon vore ett bättre spel för detta.. Jag antar att din spelledare har bestämt att det bara gäller alver och att de båda måste dö för att detta ska hända? Sedan tycker jag det vore ballt om detta gällde all sorts älvfolk och att om någon dör i förtid så kan den nya älvfolkssjälen korsa den andres öde.. Kanske blir det alvens barn som blir själsfrändens nya boplats?"

det är så vi spelar, se min post i "kärlek i rolspel" för förklaring. (jag vet inte hur man länkar trådar), dock är den texten lite fel, det var inte så att han hrustrus själåterfödde i barbaarnet utan hans dotters själ som återföddes i barnet....hade missförstått och blandat ihop det. det vår dock en halv medvetan akt från modern sida, en bönemagi typ, då deras bar dött strax innan.

Själv har jag svårt att tänka mig alver utan själar
Det hela kan ju förövrigt bli ganska fascinernade om nagon part får tillgång till den där vilad förmågan du har...minns inte vad den heter...den som gör att man minns skaer från tidigare liv.

Svartkrut

Veteran
SIlverdolken är första boken i serien om det magiska landet Deverry av Katharine Kerr, Läs den om du behöver uppslag till rienkarnationer och relationer i ditt spelande.