Nekromanti Alver siktar inte, men...

G

Guest

Guest
Vi har en liten oklarhet i vår kampanj. I Alver står det att just alver inte siktar när de skjuter. Utan lossar iväg skottet ändå utan svårighetsökning och dåvarande SL bestämde att då alver kan ta upp en pil och skicka iväg den på en runda, medan det tar två rundor för övriga. Om det är rätt så tillkommer ett problem bara. Min dåvarande rollperson är alvmagiker och har aldrig använt en båge. När jag sedan ska prova i nödsituation med en grundchans på 6 så fick jag som aldrig hållit i en båge slita upp en pil och skicka iväg i samma runda. Är det riktigt rätt?

Alven i Alarinn

Johan K

Gammal & dryg
Rent logiskt sett så borde alverna få svårare om de inte siktar när de skjuter.
Visst så tycker jag att man skall ha en grundchans, så det är väll rätt.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Mattias

Veteran
Nu har jag inte tillgång till mina böcker här men alvernas bågskjutningsstil är en stridskonst som måste läras som alla andra.

Sen brukar vi köra med att ladda bågen räknas som en handling (utan färdighetsslag) så om man vill så kan man ladda och skjuta på samma ronda med tillhörande +1Ob6 på svårigheten.

- Mattias

Morollan

Veteran
Det tar väl bara en runda för alla, två om man siktar och då får man ob1t6 lättare. Det som står i modulen alver är bara bakgrundsfakta men ger ingen regelteknisk ändring, tror jag.
De flesta duktiga bågskyttar skjuter nog ungefär som alverna, mer på känsla och erfarenhet än själva siktandet.
Min spelledare har till och med tillåtit mig, nu när jag har 20 i båge, att skjuta två pilar samma runda mot två olika mål om dom är relativt nära varandra och att jag har den andra pilen lättilgänlig. Dock med +ob1t6 på bägge slagen och utan precisonsanfall på den andra pilen.
Man kan ju hugga en jäkla massa med svärd så varför ska inte samma gälla för avståndsvapen? En runda är ju faktiskt 4 s vilket är ganska mycket tid.

Jag läser just Polgara besvärjeskan, hon berättar om en ättling till bågskytten Lelldorin (neogames snor namn överallt)som kunde ha fyra pilar i luften samtidigt.

Lord of Empire

Warrior
Vad jag förstått det som är att de alver eller personer som är tränade i alviskt bågskytte inte siktar i den mening vi tar det som. En alvisk person som aldrig hållit i en båge, eller inte är tränad i denna konst (samma sak i princip eftersom alla alver som skjuter med båge använder denna teknik utifrån vad som sägs) skjuter precis som vanligt.

/Erik, "en pilbåge!"

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Krellh

Warrior
Jag läser just Polgara besvärjeskan, hon berättar om en ättling till bågskytten Lelldorin (neogames snor namn överallt)som kunde ha fyra pilar i luften samtidigt.

Det finns en indian i USA som är en jävel på pilbåge. Ett av hans uppvisningsmoment består i att en person som står på cirka 10-15 meters avstånd kastar upp 12 tenntallrikar så fort han kan, en och en, som indianen (jag kommer inte ihåg vad han heter...) sedan sätter en pil igenom - innan tallrikarna slått i marken! Det ska även nämnas att han använder en helt vanlig långbåge i 80-pundsklassen och ett ryggkoger som han drar pilarna ifrån.
Där kan man snacka om snabbhet...

/Tobbe

Johan K

Gammal & dryg
Jo det förståss, att man sattasr mer på kvantitet än kvallitativt. Det har du ju rätt i.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Mr spelledare

Veteran
Eftersom många alver är uppvuxen med att skjuta pilbåge skjuter de mer på känsla. Men om man aldrig hållit i en pilbåge är det klart att denna regel inte gäller.

MVH "Gud"

Primas Antonio

Veteran
Hmm...Nu måste du ha läst fel. Alver siktar visst. Det står att de lägger pilen på strängen, spänner bågen och siktar i samma rörelse, inget annat. Det står inte heller någonstans att de gör detta snabbare än någon som gör dessa moment i följd såsom brukligt är.

OBS!!! Det tar absolut inte en skytt 8 sekunder (2 rundor) att ta upp och skjuta iväg en pil.

- Antonio