Nekromanti Alver som spioner??

litleme

Warrior
Joined
23 Jun 2001
Messages
279
Location
örebro
en thismalv som spion i jargien.
sen var det juh detdär med tishm och heder :gremsmile:

och vi får inte glömma att daak-kyrkan anser att det var daak som kastade förbannelsen på alverna "för att dom vänt sig bort från daak" :gremwink:
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Re: Takes one to know one...

Om de spionerar på någon behöver de inte sitta i något mörkt hörn och i akta personen. I stället kan det ju vara så att SPIONEN har fixat sig in hos personen och trasslar sig bara mer och mer in i personens liv. Och genomdet tar han ut info
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Klart alver kan vara tjuvar.
Titta bara på Manuari !! Eller på Learam( boskapstjuvar ). Men dock rör de sig inte på högre nivå än det.

Vissa Kiriya kan vara ficktjuvar och spelare så lite krimminella är de då !!!
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
dom flesta alviska spioner lär isåfall vara tränade i Tomhet(stridskonst moment)
som gör att ingen känner av det alviska ögat
i övrigt är det väl diplomater eller dylik
 

Meldert

Veteran
Joined
19 Dec 2002
Messages
40
Location
Sthlm
snäv definition av spion

Några har varit inne på det, men många av er verkar ha en lite snäv definition av ordet spion.

En spion är inte bara någon sorts hemlig spejare som ingen känner till utan snarare en person som jobbar inom ett hov eller en organisation och som alla andra känner som en medarbetare. På det sättet kommer han/hon åt information som han/hon sedan kan föra vidare.

Med andra ord kan alviska spioner finnas på alla de platser där en alv kan röra sig fritt utan att någon frågar, Det finns troligen pyarspioner på flera hov som spionerar åt olika handelshus tex.

Hur det är med Thism är väl svårare att säga och huruvida hedersbegreppet förhindrar spioneri kan säker diskuteras, men jag skulle nog kunna tänka mig att Thism kan tänkas spionera om de överhuvudtaget hamnar i en situation där de har möjlighet.

Om du däremot tänker dig alven som någon sorts hemlig ninjainspirerad spejare (vilket krävs på ställen där alver inte kan röra sig fritt) så måste han göra något åt den alviska blicken.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
jup, typ någon som smusslar in sig i hovet eller dyl.

men det är väl inte riktigt i den alviska ideealen?
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Re: Alviska idealen

Vanlig alvisk ideal stämmer inte på min thism, ingen alv är så oärlig som min thism, dom enda han är lojal och hedersam mot är kamrater.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: Alviska blicken

"Något är fel. Väldigt fel."
Ja, visst är det något fel alltid, om alven kan se på dig utan att du ser honom har du som alvbane inte gjort ett fullgott joibb, det är bara plocka upp den gamla trofasta trehandsyxan och skrida till verket :gremgrin:
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: snäv definition av spion

Enda anledningen till att Thism skulle spionera på någon är att Sanari sa åt dem att göra det.

Men Sanari skulle nog hellre skicka någon ur tex. liljans garde eftersom Thism
a) skulle få kunskap om saker som Sanari inte vill att de ska veta något om.
b) skulle kunna hamna i bråk.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Håller inte med...

"Men Sanari skulle nog hellre skicka någon ur tex. liljans garde eftersom Thism
a) skulle få kunskap om saker som Sanari inte vill att de ska veta något om..."


Vad jag har förstått så fungerar inte liljans garde som några tjänare till liljans råd, utan de är ett eget organ, som dock vaktar liljans råd. Sedan är det ju en annan sak om t ex autokraten är polare med liljans gardes ledare, och på så sätt kan fixa en liljegardist till autokratens förfogande.

Mvh Victor Palm...

...Som anser att liljans garde gör vad dom vill.
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Re: Håller inte med...

Då får väll liljans råd skicka någon annan.

Men jag hävdar ändå att liljans garde borde vara unerlydande liljans råd, eller? :gremconfused:
 
Top