Nekromanti Alver(SPOILER bamse SPOILER för alla spelare)

Ingtar

Veteran
Jag satt och planerade lite till min nuvarande kampanj som har blåst igång lite varsamt och då det är skugglands varelser inblandade i kampanjen så satt jag och läste om skugglandet i Legender&Hemligheter och fick mig en lite tankeställare om alverna i Mundana alltså de första som kom till Mundana.

Jag har tyvärr inte Alver förbannelsens folk i min Eon samling så jag vet inte allt om detta folkslag, men jag har börjat fundera på att alverna i mitt Mundana kanske ska ha sitt ursprung från skugglandet.
Jag vet ju att dvärgarna sägs ha sett alverna komma flygandes på drakar från himmlen och att alverna har åkt omkring med sina eterseglare som de nu försöker bygga upp igen.

Men alverna har ju sitt riktiga ursprung på Mundana sägs det och detta kan ju mycket väl vara alver som har kommit från skugglandet. Om man även läser legenden/berättelsen om Alvkvinnorna på Elfphec så kan man ju tyda det som om att denna plats som den unga pojken kommer till är skugglandet då han märker att han varit borta i ca 600år när han klättrar ned från berget?
Sen så har vi de alver som nämns i legenden Det heliga Radhs ruiner, ett alv släkte som inte alls är lika de alver som befolkar Mundana nu. De är blodtörstiga, behornade varelser?

Det kanske står vart alverna verkligen kommer ifrån i Alv modulen men jag vill bara veta om ni också har funderat något kring detta och vad ni har kommit fram till?

Jag har gjort mitt bästa att undvika det större hemligheterna i eon, men dessvärre är det svårt om man ska ha några djupare discusioner om mundana med min SL.

Dock, så vitt jag har förståt, var alverna som nu finns att hitta en grupp som krashade på mundana för ung. 7000 år sen, (vilket är anledningen till att de inte känner till det kommande mörkret).

en djupare förklaring till förbannelsen skulle bli mycket svårare att ta sig an om alverna kom ifrån skugglandet, tror jag, eftersom nuvarande förklaringen att alverna glömt stänga av en rese-mekanism inte skulle funka.

Det konstiga alv släktet skulle du alltid kunna ha härstamma därifrån, men eftersom den rasen har i stort förvandlat sig själva till bokstäver (snacka om att bara finnas i sagor...) har inte det någon större inverkan.

Att låta alverna komma från skugglandet skulle mest innebära problem, i slutändan. I så fall skulle det troligen ha en mer intuitiv känsla för magi, vilket skulle leda dem att bättre förstå förbanelsens natur, och då skulle de nog ha löst åtminstone inåtvändheten efter 7000 år.

Sen skulle det innebära att det fortfarande har släkt i skugglandet, eftersom ett helt släkte inte bara vandrar ur det på en gång, och skugglandet verkar lite för.. diffust för att något annat släkte skulle ha drivit ut dem. Och om det har släkt i skugglndet skulle Sanaris mål att skydda alv-släktet vara ointressant. De använder sitt mål att skydda släktet mot utrotning för att bryta mot andra moraler där de i princip bedrar andra alver, vilket de inte kan göra om man förändrar grunden.

Nåja, jag är inte helt insatt i alvernas hemligheter, men jag tror att det våre mer problem en hjälp.

Och varför göra skugglandet mer befolkat än det är? Spelarna har redan det där #¤& grön-feerna att tampas med. :gremmad:

Eleas

Hero
"Och varför göra skugglandet mer befolkat än det är? Spelarna har redan det där #¤& grön-feerna att tampas med."

Ser inte varför något av det som sades måste innebära att det finns alver i Skugglanden, eller för den delen bör förändra Skugglandens befolkning. Såsom Skugglanden beskrives är platsen fullproppad med konstiga tingestar i bästa Cornwall-stil, och en liten grupp udda spetsöringar skulle nog faktiskt smälta in rätt bra i mängden.

Sen behöver ju inte deras närvaro innebära att de finns där längre - de kan mycket väl ha flyttat hela bunten av någon anledning. Och att deras närvaro skulle innebära att Skugglanden blev mer befolkade köper jag inte; fasta avstånd och befolkningstäthet finns inte där. Til syvende och sidst är ju ändå Skugglanden just Skugglanden, och konceptet "logik" blev sedan länge överfallet och bortjagat.

--Björn, slagskugga

Ingtar

Veteran
Alverna eller rättare sagt Liljans råd har kunskap om Mörkret men de vet inte exakt när det kommer, bara att det är nära och kommer snart.

Det är därför de bygger på eterseglarna och hoppas på att bli klara i "tid".

Mouja

Hero
Nej, nej, nej... eller, jo, kanske.. Men det är inte så jag tolkat det hela. Detta är mitt svar på förbannelsen/ursprunget, om det står någonting annat i boken bryr jag mig inte om:

Året är någonstans mellan 6710 f.D. och 6500 f.D. och den största alviska eterseglaren som Mundana skådat seglar omkring bland molnen. Runt om den flyger det héave-drakar med alver på ryggarna. Man kan inte säga att de är av någon speciell ras, utan alla ser ut som någonting som skulle kunna definieras som 'den sjunde stammen'. Ombord på den enorma eterseglaren har de ritningar om hur de byggde den samt hur den kan förbättras som. Men de behövde metall som bara finnes i Khian-Renk-Drezin. Så de har sin kurs satt mot det väldiga dvärgafästet.
Drezin dvärgarna har genom magi och spanare fått reda på att alverna planerar att attackera dem från luften. De mäktigaste dvärgarna i hela klan Drezin samlas i Khian-Renk-Drezin i väntan på att alvernas farkost skall synas.
Dagarna går och alverna syns inte till, men sedan ljuder ett starkt larm - de närmade sig. De utvalda drezin dvärgarna samlas i en stor sal och börjar med sin enormt mäktiga ritual.
Ombord på eterseglaren så har kaptenen börjat ropa ut order till sina mannar och en uppsättning héave-drakar med alver på ryggarna flyger ut från skeppet och mot fästet. Med hjälp utav pilbågar, spjut och svärd så lyckas de tränga dvärgarna längre och längre bort mot ingången till fästet. Dvärgarna slåss för allt vad de är värd med yxor och svärd.
Både alver och dvärgar arbetar i skift, de alver som inte attackerar sover och vice versa. Då tillslut den väldiga eterseglaren verkar tappa kraft, den sjunker hastigt.
Kaptenen bestämmer sig för att stanna kvar, han ska rikta in sig på Khian-Renk-Drezin och förgöra de som besudlat hans stolta eterseglare med deras magi.
Den enorma eterseglaren kraschar ned i Khian-Renk-Drezin och då dvärgarna hade använt mycket utav de magiska tillgångar som fanns i luft, vatten, eld och sten så rasade deras fäste in som om det vore gjort utav trä.

Ingen i fästet överlevde, de som var utanför fästet var snabbt slaktade utav de rasande alverna på héave-drakar. Men några överlevde, samma sak med alverna. De som överlevde sade att dvärgarna förbannat dem med evigt liv på Mundana.
Och det var det som sedan misstolkades från generation och generation. "Evigt liv på Mundana" vart snabbt "Evigt liv" och sedan så hittade alverna fler nackdelar med sin mentalitet och fysik som de snabbt skyllde på dvärgarna.

Nu råkar jag säga emot mig själv där i början, men skit samma.. de ville ha mer metall så att de kunde bygga en andra eterseglare. Så det var alvernas girighet som ledde till det hela, IMHO.

I mitt Mundana: vart de härstammar ifrån vet ingen, samma med dvärgar, människor, tiraker och misslor. Det finns sägner och sagor. Men är någon rätt?

Själv så anser jag att Darwinismen har rätt i mitt Eon.

Jag ska tillägga: IMHO, In My Humble Opinion.

Ingtar

Veteran
Ganska intressant inlägg men inget utav det du skrev handlade om varifrån alverna kan tänkas komma.:gremsmirk:

I mitt Mundana är det nästan likadant som ditt då ingenriktigt vet vart alver och liknande härstammar ifrån och det är just därför jag skrev om detta då alverna mycket väl kan härstamma från skugglandet.
(Självklart så vet ju gudarna var ifrån alla kommer, kanske inte riktigt alla men men.)

Mouja

Hero
"Ganska intressant inlägg men inget utav det du skrev handlade om varifrån alverna kan tänkas komma."

Joho, en mening på slutet! ;)

"Själv så anser jag att Darwinismen har rätt i mitt Eon."