Nekromanti Alver vs Asharien/Soldarn?

Targon

Hero
Jag har för mig att någon sa att alverna i Sunariskogen kämpar för politiskt oberoende gentemot Asharien? Tyckte jag lät väldigt intressant. Det ger onekligen en viss krydda åt den politiska beskrivningen av Asharinahalvöns länder. Ett riktigt litet Vietnamkrig, kanske? Hur är det med alverna i Iracskogen. Finns det en liknande konflikt med de soldiska myndigheterna?

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

WolmerX

Warrior
Jag skulle inte tro att alverna i iracskogen verkligen bryr sig om sånt bjäfs. Det e ju henéa som bor där och de låter människorna vara om de gör detsamma.

/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta

Krille

Super Moderator
"Jag har för mig att någon sa att alverna i Sunariskogen kämpar för politiskt oberoende gentemot Asharien?"

Snarare politiskt erkännande. Problemet är nämligen att de där ämlans filtvävarna i Alarinn har haft mage att bli självständiga från både thism/sanari och Consaber, samt har dessutom skaffat officiell status som självständiga och oberoende. Det här var något som léaram hittade på på eget bevåg, och det grämer thism och sanari något oerhört att en bunt fårodlare från bergen längst i öster inte bara kom på idén först, utan dessutom lyckades bräda den långt mycket mer civiliserade sanariska alliansen på detta prestigefyllda område.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Zug209_ivenhoe

Warrior
Jag tycker att Sanari/Thism är mer värdiga att styra ett alvrike än Lere'am fjollorna

Thism rulez

Död åt Kartsims och Lere'ama

Oceanliner

Warrior
Lite fortsatt diskussion i ämnet...

Varför lyckas inte alverna i Sunariskogen att få ett politiskt erkännande. Borde ju inte vara så svårt att med lite påtryckningar från andra alvbosättningar få Landsrådet i Camard att erkänna Sunari som ett självständigt rike. Jamenar rent militärt, teknologiskt och vetenskapligt ligger ju alverna Sunari långt före Asharien.

Är det förbannelsen som möjligen begränsar alvernas politiska inflytande. Varför har de inte en flotta till exempel? De har tillräkligt goda astronomiska kunskaper för att navigera efter stjärnorna. De har tillgång till lämpligt virke i sina skogar de har också kunskapen hur man arbetar i trä. De har dumdrakar som Consaber och det finns alviska bosättningar på flera håll i Mundana som skulle kunna fungera som flottbaser. En alvisk flotta skulle lätt kunna innebära en stor strategisk fördel gentemot dvärgarna som ju inte gillar vatten. En alvisk flotta skulle ju i händelse av ett stort krig kunna försörja alviska bosättningar med förnödenheter och trupper utan att dvärgarna skulle kunna hindra det.

//Jonas

Krille

Super Moderator
Re: Lite fortsatt diskussion i ämnet...

"Varför lyckas inte alverna i Sunariskogen att få ett politiskt erkännande. Borde ju inte vara så svårt att med lite påtryckningar från andra alvbosättningar få Landsrådet i Camard att erkänna Sunari som ett självständigt rike."

Mycket enkelt: Sunari har inga expansionsplaner österut och Asharien har inga expansionsplaner (eller för den delen ens expansionsförmåga) västerut. Större delen av Ashariens handel sker med Caserion, Soldarn och Thalamur. Sunari föredrar en isolationistisk politik i övrigt, och har ingen större lust att bli en större handelspartner med Asharien (av den enkla anledningen att Asharien har inte råd att köpa det som produceras i Sunari och Sunari har inget behov av det som produceras i Asharien). Så varför skulle Asharien bry sig? Vill de där skogsninjorna ha politiskt erkännande så får de nog anstränga sig lite mer än att leka snobbar i träden.

"Är det förbannelsen som möjligen begränsar alvernas politiska inflytande."

Mest i fråga om lust: förbannelsen kan nog göra en hel del för att ta bort den. I övrigt är det realpolitik som gäller.

"Varför har de inte en flotta till exempel?"

Avsaknaden av kuster att ha flottan vid gör nog sitt till... /images/icons/wink.gif

De flesta alver bor faktiskt vid inlandet, där det finns stora och fluffiga skogar att krypa upp i träden i. Alarinns kust är mer eller mindre ett undantag, och Alarinn har inget behov av en flotta i nuläget.

- Krille

Om alverna vill kan de hur lätt som helst slå asharien och soldarn sönder och samman. De är flera miljoner medan asharien är 190 000 stycken. De har ingen anledning dock eftersom sunari är understyrt asharien bara på kartan. Alla som kan nått alls om sunari vet att det är ett alvrike och att asharien har inget att säga till om där.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Oceanliner

Warrior

<I>"Vill de där skogsninjorna ha politiskt erkännande så får de nog anstränga sig lite mer än att leka snobbar i träden."</I>

Snobbar eller ej faktum kvarstår att alverna i Sunari om de blir lite kinkiga lätt skulle kunna invadera stora delar av Asharien som ju inte har mer en en begränsad stryka att försvara sina städer med...Visst de skulle kanske inte vinna något på det men det är inget som borde lugna Asharien.

<I>"De flesta alver bor faktiskt vid inlandet, där det finns stora och fluffiga skogar att krypa upp i träden i. Alarinns kust är mer eller mindre ett undantag, och Alarinn har inget behov av en flotta i nuläget."</I>

Varför skaffar alverna inte kustområden då? Antingen genom erövring eller genom att helt enkelt köpa landområdena från grannarna, du sa ju nämligen att: "Asharien har inte råd att köpa det som produceras i Sunari".

Alarinn kanske inte har det men mig veteligt så har vattnet ialla fall i vår värld varit den viktigaste transportvägen i flera årtusenden. Alla samhällen har byggts upp kring floder, sjöar och kuster. Sådan stor skillnad kan det omöjligt vara på Mundana. Därför borde det vara väldigt intressant för alverna att sjösätta en flotta och delta i världshandeln. Ökad ekonomisk vinst borde ge dem mer resurser för att kunna komma på ett sätt att kringå förbannelsen. Alverna borde också vara väldigt angelägna om att utforska mundana efter ledtrådar om deras förflutna. Därmed borde en stark flotta vara till hjälp.

(Så där jag nu måste Krille erkänna att han har fel och börja skriva en bakgrunds modul om alvernas mäktiga flotta, för alverna är så tuffa att de måste spöa de elaka skäggtomtarna :)

//Jonas

Krille

Super Moderator

"Varför skaffar alverna inte kustområden då? Antingen genom erövring eller genom att helt enkelt köpa landområdena från grannarna, du sa ju nämligen att: "Asharien har inte råd att köpa det som produceras i Sunari"."

Som sagt var, vad ska de med hav till? Hav för dess egen skull gör ingen glad. Det ger ingen direkt strategisk fördel gentemot dvärgar eller tiraker (tvärtom blir de mer sårbara för tiraker). Handel är som sagt var inte intressant, eftersom det inte finns något i resten av världen som de vill ha, och resten av världen har inte råd att köpa alviskt junk (i synnerhet inte om man lägger på extrema tranportkostnader också och definitivt inte med tanke på att det finns lokalt alviskt junk att köpa).

Att göra något åt förbannelsen är heller ingen större motivator, i och med att det bara är sanari som kan syssla med det, och sanari sysslar redan med det helt och hållet (i princip). Och vad gäller deras förflutna... tja, av någon anledning så finner sanari det inte så intressant att tjoa runt i världen och leta efter det.

Och innan du frågar "varför", vänta på Legender&Hemligheter.

Så alver har ingenting att vinna på att nå ut till havet - de är lika beroende av hav som fiskar är beroende av cyklar. Det är bara léaram som har behov av hav, eftersom det finns fisk i havet, vilket ger lite omväxling till får- och korndieten.

- Krille

Targon

Hero
Sunarikriget

Bortom Sunariskogen finns Khazimbergen och bortom Khazimbergen finns det Jargiska kejsardömet. För mig skulle det inte vara speciellt underligt om Asharien plötligt gör aktivt anspråk på skogen för att kunna underlätta den militära aktiviteten i området. Naturligtvis är militär asharisk närvaro något som inte accepteras av alverna, och därför gör de allt de kan för att kasta ut dem ur skogen. Asharierna blir sura och ökar den militära närvaron i området samtidigt som propagandan går ut på att man vill skydda ashariska bosättningar vid skogsbrynet eftersom dessa påstås angripas av alver. Krig mellan alver och Asharien hotar. Du vet, en tjusig liten Israel-Palestina-historia med andra ord.

- Targon

Krille

Super Moderator
Re: Sunarikriget

"Bortom Sunariskogen finns Khazimbergen och bortom Khazimbergen finns det Jargiska kejsardömet. För mig skulle det inte vara speciellt underligt om Asharien plötligt gör aktivt anspråk på skogen för att kunna underlätta den militära aktiviteten i området."

För mig skulle det vara mycket underligt. Det är ett ungefär lika trovärdigt hot som att Karl den Store skulle kunna invadera Italien över alperna. Berg är fenomenala invasionsstoppare, speciellt i den sorten. Det finns liksom ett skäl till att Hannibals marsch över Alperna är berömd. "The amazing thing about a waltzing bear is not how well it waltzes" som det heter.

Skulle nu Kalle få för sig att invadera Italien (åkej, vi bortser från att han redan är kejsare över Tyskland och Italien, därav Tysk-Romerska riket) så är det en betydligt vettigare invasionsplan att krypa in under alperna genom att först köra över frankernas rike och sedan välla in vid Marseille. Då slipper man begränsa sin krigsutrustning och man slipper dessutom frysa ihjäl på vägen.

I Mundana motsvaras det av att Jargien förmodligen tar vägen över Västmark och Soldarn eller över Drunok om de vill anfalla Asharien. Att hålla Sunari kommer definitivt inte förbättra Ashariens läge, och förmodligen försämra det.

Är Asharien ute efter skydd för en jargisk invasion över Khazim-bergen så är ett fritt Sunari det bästa man kan önska sig. Tänk på saken - Sunari har lyckats vara alviskt trots tiotusen års käbbel med dvärgar och fem stora krig varav allihop har fått ganska stora efterverkningar även bland människor.

Om kejsar Jargus nu vill försöka köra en armé över Sunari så får han väl försöka, men jag har en känsla av att ett fritt Sunari kommer att bita ifrån sig rätt rejält om Jargus försöker ta den vägen (sen ska Jargus genom dvärgarnas domäner också). Ett delvis ockuperat Sunari kan mycket väl få för sig att ge Jargus fri lejd genom Sunari och kanske till och med lite hjälp på traven mot att Jargus kör över de där fåniga slättlänningarna.

Är Asharien villiga att ta den risken? Trooooor inte det.

Men visst, jag har hört talas om mer osannolika konflikter genom rollspelshistorien, så varför inte?

- Krille

Targon

Hero

Fanken också! Kan inte annat än instämma. Men finns det några andra tänkbara ashariska motiv för fullständig politisk och militär kontroll av Sunariskogen?

- Targon

Krille

Super Moderator

"Men finns det några andra tänkbara ashariska motiv för fullständig politisk och militär kontroll av Sunariskogen?"

Jodå. Till exempel att det är bra mycket bördigare än Asha-slätten. Har man en torr öken att bo på och grannen har en massa bördig skog som bara väntar på svedjebruk så kan det nog mycket väl hända att man sneglar dit. Problemet är ju som sagt var att det redan är ockuperat av ett folk som överlevt ett antal Stora krig och ett antal tirakkrig, och nog kan bita ifrån sig faen så hårt om en kasse asharier får för sig att göra något dumt, och det är ju asharierna synnerligen medvetna om.

- Krille

Targon

Hero

Men skulle man kunna göra en kampanj om det?

- Targon

Krille

Super Moderator

"Men skulle man kunna göra en kampanj om det?"

Tja, jag ser inga hinder att skapa kampanjer om puckade asharier... /images/icons/wink.gif

Det kan ju till och med vara så att jargierna manipulerar asharierna för att göra just detta, i syfte att binda upp deras militära styrkor och resurser och på så sätt försvaga Asharien inför en framtida invasion.

- Krille

Targon

Hero
Tack!

Det låter som en idé. Jag får sätta mig på ett café någonstans i stan och fundera på hur man skulle kunna bygga upp en sådan kampanj. Du har hjälpt mig en bra bit på traven. Jag tackar ödmjukast för tipsen.

- Targon

William_Besario

Warrior

Jooo, men ifall man betänker att asharien har en befolkning på typ 120k och sunari har närmare en mille så är det inte så jävla troligt!

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"

Targon

Hero
Jag trodde...

...det var ganska etablerat vid det här laget att befolkningssiffrorna i Mundana är en bugg. Någon kan väl vara vänlig att motivera för mig hur det kan få plats en mille alver i Sunariskogen men inte en mille människor i Soldarn och Asharien tillsammans. Som om dessa länder voro lika ofruktbara som Sudan eller något annat land i norra Afrikas ödeland.

- Targon

Big Marco

Läskig

Fast om jag vore religiöst skolad skulle jag akta mig för att angripa Asharien. Det däringa Solsvärdet dyker ju hela tiden... ,-)

-Marco Behrmann

Morollan

Veteran

Fast om jag vore religiöst skolad skulle jag akta mig för att angripa Asharien. Det däringa Solsvärdet dyker ju hela tiden... ,-)
Det låter som om du vet nått som vi andra inte vet...(undra vad det kan bero på)
Jag är hemskr nyfiken på att få läsa mer om det där fräcka svärdet i L&H. Det svärdet får mig att tänka på oskulden från Leon och hennes mystiska svärd...

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck