Nekromanti Alver vs Asharien/Soldarn?

Re: Sunarikriget

Ledsen att göra dig besviken men solsvärdet näms redan i A&S. Någon riddare från nevo dödade en falisk härförare med den och allt vände till nevoranernas (eller nått) fördel. Det är ett religiöst vapen som ska dyka upp när landet hotas. Tråkigt hjältebjeffs om du frågar mig. Hursomhelst står det i A&S under ashariens frigörelse från cirefaliska sammväldet.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Targon

Hero
Ingenting är glömt...

...men personligen tycker jag även att den begränsade andelen brukbar areal är en bugg. På min egen Asharien-karta har jag tagit mig friheten att öka den brukbara delen av landet. Samtidigt bör man förutsätta att koncentrationen av befolkning längst kusten och floderna (faktiskt är floderna ett par stycken) är tillräckligt stor för att befolkningen i landet ska blomstra. Se på Egypten i en tidsrymd på 4000 år. Folk har ständigt bosatt sig längst med Nilen och utnyttjat den brukbara jorden där till maximum, till allas lycka och nationens blomstring. Någon förmåga borde man väl kunna erkänna åt asharierna att inte bara effektivt utnyttja den brukbara marken utan även att expandera in i öknen genom mer eller mindre effektiva bevattningssystem. Sålunda kan jag utan problem placera 2 miljoner människor i Asharien och samtidigt kraftigt reducera antalet alver i Sunari-skogen.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.

Big Marco

Läskig
Re: Solsvärdet

Jag tror du kommer få ditt lystmäte tillfredsställt i L&H. ,-)

Även om jag personligen är väldigt nöjd över texterna om Skugglandet. ,-)

-Marco Behrmann

Bjorn

Hero
Buggig demografi

Tjaa även om man antar att asharien är 3/4 öken (vilket jag tycker är en överdrift) så borde den kvarvarande 1/4 delen även med en befolkningstäthet motsvarande de mera glesbefolkade trakterna i det medeltida europa ge en befolkning på iaf närmare miljonen. (Och då räknar jag IMO väldigt lågt, själv brukar jag tänka mig att asharien har ca 2-2½ miljoner innevånare.)

Rent generellt så kan man väl säga att nästan de enda områdena i Mundana som har "någotsånär" rimliga befolkningstal och strukturer är de som krille har skrivit.
(Inte för att jag tycker de är perfekta, men de ligger inom vad man kan betrakta som rimligt.)
I övrigt så lider de flesta beskrivna områdena rätt kraftigt av den klassiska fantasybuggen, (relativt sett) för stora städer med näst intill obebodd ödemark emellan sig.
Man bör IMO räkna med att länder borde ha mellan 90% (om man har sämre jordbruksförhållanden) och 80% (om man har bättre förhållanden) av sin befolkning på landsbyggden.
Detta givet att man går "jämnt upp" vad gäller export/import förståss, men alla klassiskt feodala länder bör av naturen ligga ganska nära detta tillstånd.

Nåval, summan av kardemumman är att de populationsiffror som finns i mundana är seriuously fucked up. (ursäkta språket)

/Bjorn

Targon

Hero
Aha, äntligen en meningsfrände! [NT]

/images/icons/smile.gif

- Targon

Morollan

Veteran
Re: Solsvärdet

Jag skrev faktiskt att jag var sugen på att läsa mer om solsvärdet, att det är skrivet om det i A&S visste jag faktiskt redan, HA! :)
Men det står väl inget om dess historia/ursprung/krafter eller på vilka platser svärdet tidigare har dykt upp, eller?

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck

Drakvrede

Swordsman
Skugglandet? Var? När? Hur?

Nu väcks min nyfikenhet...

Skugglandet har jag ju redan frågat om förrut, men inte fått något svar om. Det ska bli spännande att se vad ni har gjort av den världen(?). Känns som Skugglandet har stor potential. Hoppas ni inte har slarvat bort den. ;-)

Drakvrede

"Mother nature is a bitch!" - Murphys lagar

Big Marco

Läskig
Re: Skugglandet? Var? När? Hur?

Klart vi inte har.

För att citera Dan; "Fan vad cooolt, kommer regnet ibland nerefrån och upp?!" ,-)

-Marco Behrmann

Targon

Hero
Säger mig ingenting

Strategiskt läge vad det gäller klimat, politiska förhållanden och handel spelar oerhört stor roll för populationssiffrorna. Taget så där utan vidare så kan befolkningssiffrorna i Mundana vara lika rätt som felaktiga. Men när jag sluter mig till min bedömning av befolkningssiffrorna så sker det med bakgrund av Ashariens geografiska och politiska läge. Mestadels ödemark, nåväl. Men det är inget tillräckligt skäl att hålla nere befolkningsantalet. Det finna andra faktorer. Eon-killarna förefaller har stirrat sig blinda på det medeltida nordeuropa. Det finna andra länder vid samma tid som trotsar deras siffror ordentligt.

- Targon

Krille

Super Moderator
Re: Säger mig ingenting

"Mestadels ödemark, nåväl. Men det är inget tillräckligt skäl att hålla nere befolkningsantalet."

Åkej, finns det något bättre skäl att hålla nere befolkningsantalet än ödemark? Politiskt läge gör liksom inte så mycket om man inte kan fixa mat dit. Mat är en sak som är notoriskt svårt att förflytta - till skillnad från de flesta andra varor så blir mat sämre under tiden som den förflyttas. Dessutom tar det plats och är inte särskilt mycket värt i förhållande till transportkostnader per kilo. Och får man inte dit mat så sjunker befolkningssiffrorna, vare sig man vill eller inte.

"Eon-killarna förefaller har stirrat sig blinda på det medeltida nordeuropa."

Personligen tror jag att de inte har tittat alls, om jag nu får vara elak mot mina medförfattare.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Bjorn

Hero
Re: Säger mig ingenting

"Eon-killarna förefaller har stirrat sig blinda på det medeltida nordeuropa."

Personligen tror jag att de inte har tittat alls, om jag nu får vara elak mot mina medförfattare.

Det får du!
(Iaf för mig)

Som de mera glest befolkade områdena är beskrivna i TEXTEN så känns det som de ligger rätt nära det medeltida nordeuropa. Problemet är bara att de siffervärden som har angetts för befolkningsdensiteter ligger typ en tiopotens lägre. Man har siffermässigt lagt sig på en nivå som motvarar typ Norrlands obygd snarare än smålands obygd (båda på medltiden). Ingendera hör väl till europas främsta områden direkt men det finns trotts allt en rätt stor skillnad.
Det känns som om de flesta av författarna inte förstår hur EXTREMT öde en befolkningstäthet på 0.5 inv/km2 är.

/Bjorn