Buggig demografi
Tjaa även om man antar att asharien är 3/4 öken (vilket jag tycker är en överdrift) så borde den kvarvarande 1/4 delen även med en befolkningstäthet motsvarande de mera glesbefolkade trakterna i det medeltida europa ge en befolkning på iaf närmare miljonen. (Och då räknar jag IMO väldigt lågt, själv brukar jag tänka mig att asharien har ca 2-2½ miljoner innevånare.)
Rent generellt så kan man väl säga att nästan de enda områdena i Mundana som har "någotsånär" rimliga befolkningstal och strukturer är de som krille har skrivit.
(Inte för att jag tycker de är perfekta, men de ligger inom vad man kan betrakta som rimligt.)
I övrigt så lider de flesta beskrivna områdena rätt kraftigt av den klassiska fantasybuggen, (relativt sett) för stora städer med näst intill obebodd ödemark emellan sig.
Man bör IMO räkna med att länder borde ha mellan 90% (om man har sämre jordbruksförhållanden) och 80% (om man har bättre förhållanden) av sin befolkning på landsbyggden.
Detta givet att man går "jämnt upp" vad gäller export/import förståss, men alla klassiskt feodala länder bör av naturen ligga ganska nära detta tillstånd.
Nåval, summan av kardemumman är att de populationsiffror som finns i mundana är seriuously fucked up. (ursäkta språket)
/Bjorn