Nekromanti ALVER

Phelan

Hero
SPOILER på inlägget ovan

Ganska korrekta hänvisningar till olika hemlighetskapitel, men sätt "SPOILER" så ingen förstör nöjet för sig oavsiktligt. Däremot så KAN (och gör) thism och sanari carwelansvärd. Fast inte lika bra som en léaramsmederna, därav försöken att komma på léarams hemlighet.

Mvh / Phelan

Hartland

Warrior
Jag tror dom överlever mera på bär och frukt än på vete och korn. Massproduktion av vete mm tror jag inte att alver har men kanske i mindre skala. Som tex i stora gläntor mm.
Sen kan dom nog idka byteshandel med Soldarn också. Och soldarn exporterar ju spanmål så... Och för det betalar man med eftertraktat alviskt hantverk och sniderier.

/hartland

Mr Brunch

Veteran
Re: SPOILER på inlägget ovan

Ganska korrekta hänvisningar till olika hemlighetskapitel, men sätt "SPOILER" så ingen förstör nöjet för sig oavsiktligt. Däremot så KAN (och gör) thism och sanari carwelansvärd. Fast inte lika bra som en léaramsmederna, därav försöken att komma på léarams hemlighet.
Jag ursäktar för mistaget och det ska inte upprepas igen.
Hmm jag kan inte minnas någonstans i alvboken då det nämns att thism eller sanari lyckas klura ut hur dom smids utan bara att Sanari har försökt komma på om det är någon magi med idet... men då jag har alvboken tillfälligt utlånad så får jag gå med på vad du säger.

Mr Brunch

Veteran
Jag tror dom överlever mera på bär och frukt än på vete och korn. Massproduktion av vete mm tror jag inte att alver har men kanske i mindre skala. Som tex i stora gläntor mm.
Sen kan dom nog idka byteshandel med Soldarn också. Och soldarn exporterar ju spanmål så... Och för det betalar man med eftertraktat alviskt hantverk och sniderier.
Jag är ytterst tveksam till att bären i sunari skulle räcka till att föda en halvmiljon alver, tror dom faktiskt inte har någon sådan produktion alls, tror inga små skogsgläntor passar för jordbruk och inga uppodlade delar av sunariskogen nämns utan allt verkar intakt i övrigt.
Soldarn lär snarare exportera spannmål till Asharien då dessa länder har mer gemensamt och mer vänliga kontakter, soldarn erkänner inte ens Sunari som ett eget land (vilket ingen egentligen gör). Och jag tror inte ens lilla Soldarna har en så stort jordbruk att försörja hela Sunari så landet är litet och befolkningen ganska liten den med. Dessutom lär det vara enorma mängder hantverk som alverna exporterade vilket i min mening skulle innebära att alviska hanverk skulle vara mycket, mycket vanligare i Soldarn än vad det är. Jag tror Soldarn mest exporterar metaller till Sunari och lite spannmål.

zokie

Veteran
men om alverna inte fixar egen mat via bär och frukt varför lever dom då???
blir ju jätteknas om annars, själv tror jag att de alviska handelshusen inte har problem med att fixa gnag att sälja i sunari...
+ en sunuvai( alvpeng) e väll inte gjord av glas eller? trodde dom var av siluna eller ngt..
sen bor ju inte alla thsim alver i sunari, och inte alla kirya och pyar heller.. så då blire mindre mat att fixa,,

Mr Brunch

Veteran
men om alverna inte fixar egen mat via bär och frukt varför lever dom då???
blir ju jätteknas om annars, själv tror jag att de alviska handelshusen inte har problem med att fixa gnag att sälja i sunari...
+ en sunuvai( alvpeng) e väll inte gjord av glas eller? trodde dom var av siluna eller ngt..
sen bor ju inte alla thsim alver i sunari, och inte alla kirya och pyar heller.. så då blire mindre mat att fixa,,
Det är det som är mysteriet, en skog av den storleken kan omöjlit föda så många invånare på ett jägare/samlare samhälle, hela australien klarar av att hålla totalten halv miljon människor på det sättet och långt ifrån alal alver sysslar med att sammla mat. Ja men med vad handlar dom alviska handelshusen? och var sker handlen, den stad där allt tas in via elelr delar av den borde blomstra till enorma proportioner pga. av handeln genom den... Det enda alviska handelshuset som kanske skulle ha den ekonomi som krävs är Elesari men dom är utanför den Sanariska alliansen.
Jo kom på det när du sa det, men den är fortfarande gjord i ett ämne som för människor inte är värt ett dugg.
nej det gör dom inte men det står i alvboken att det bor en halv miljon alver i Sunari.

Bjorn

Hero
Efterssom vi inte vet speciellt mycket om varken Alvernas metabolism eller om Faunan i sunariskogen så är det ju svårt att sia om hur mycket respektive område kan föda.

Kanske är t.ex. träden ätliga (åtminstonde för alver). Även om man tycker att förtärande av så pass "konstig" och svårsmält mat som själva träden är orimlig så är det ju inte otänkbart att tänka sig att det finns diverse (odlade?) arter av alvträd vars blad är ätbara. Det blir väldigt mycket blad på en hel skog...

Däremot blir det en ganska bisarr geopolitisk obalans om det bor ½ miljon alver i sunari men bara ca 200 000 mäniskor i hela Asharien. Men om man tänker efter så känns det som att det mer är den senare siffran som bör ändras.

/Bjorn

Mr Brunch

Veteran
Re: Varför har alla glömt den magiska ingrediensen?

Och den ingrediensen heter förstås "sanari".
Hmm interisant, dock måste jag säga är att det intryck jag har fått av sanis magiker är att dom inte har tid att leka bönder. dessutom så är inte varje enskild magiker så ofantligt mäktig i eon att han kan föda ett helt land själv så det lär ta majoriteten av sanaris magiker att göra det, och säg att ca. 60-70% av Sanrialverna var magiska bönder borde det inte ha nämnts i alvboken då dom beskriver vad sanari sysslar med?

Mr Brunch

Veteran
Kanske är t.ex. träden ätliga (åtminstonde för alver). Även om man tycker att förtärande av så pass "konstig" och svårsmält mat som själva träden är orimlig så är det ju inte otänkbart att tänka sig att det finns diverse (odlade?) arter av alvträd vars blad är ätbara. Det blir väldigt mycket blad på en hel skog...
Jag håller mig tveksam till att alver äter träd... en sådan egenskap borde ha nämts under alvernas fysiska egenskaper då det är en ganska speciell grej... Äta löv verkar dock lite mer troligt men man ska hålla i tanke att det vanligaste trädet i Sunari är Serineträdet som aldrig har fått någon ätlig egenskap i någon modul...

Pendragon

Swashbuckler
Re: Varför har alla glömt den magiska ingrediensen?

Men de är ju så spinkiga... inte mycket kött på benen där inte...

"Äta Sanarialver?"

"Visst! De e världens käk! Kittlar dödsskönt i kistan!"

/Joel - som iofs kan see Bagheera som en dryg Thism...

Mouja

Hero
Vi har ju alltid Damarien, Västmark, Drunok och Soldarn t.ex.
Sedan tror jag säkert att de kan förhandla med dvärgarna om de verkligen ligger risigt till med maten.

Och i mitt Mundana är Sunuvai ganska kändis... kommer de till Asharien med en kasse sunuvai så brukar de kunna få ett rimligt pris (om ändå lite över vad det är värt, pga. att det som sagt är gjort av siluna).

Om du sedan tittar i A&S på sidan 91 på slumptabellen så ser du att det är ungefär 30% chans att möta ett rådjur i Sunari, 15% för vildsvin och 16% chans att du möter en älg.
Så det verkar för mig som om det är ganska gott om djur där då alverna inte tillåter andra att jaga speciellt mycket.

Jag ser Sunari som ett djurreservat... fast med alver som håller djurarterna vid liv så länge som de inte är hungriga själv.

Astyrael

Veteran
Det som sagt vad krävs är Rollspelande.

Jag menar den bild jag har fått på Alverna är just att de är inte vidare sociala med den övriga världen.

Thism - Vistas i Sunari och gör väl vissa resor utanför.

Sanari - Är mest inlåsta i sina torn och lämnar knappt Sunari om inte i jakt på kunskap och då oftast i sällskap av Thism eller sina egna.

Henea - Har sina skogar och sina flockor, rör sig inte utanför om de inte hamnar på någon mission för att rädda sin flock eller så.

Learam - En av de mera sociala då de är nogorlunda involverade i Consaber

Kiriya - Lever också mest i skogarna men någorlunda viss kontakt med byborna runt om skogen där de bor.

Pyar - De mest sociala då de lever mitt i bland människorna.

Så de alver som jag helst ser att mina spelare spelar är Pyar, Kiriya och Learam. Då de andra mest lämpar sig SLP enligt mig.

Ceram

Hero
Jag tycker att eons alver bok känns mycket inaktuell och det fattas stora delar av det som borde finnas med (matförsörjning, sanarimagiker, maktfördelning, områdesbeskrivningar med mera...). Jag har undrat länge när en uppföljare, alver 2, ska komma.

Jag har haft både sanari, thism och henea i min spelgrupp och alla dessa har blivigt ytterst problematiskt och jobbigt både för mig som spelledare och för spelarna. Dessa tre stammar funkar bäst som SLPs tex uppdragsgivare, nyckfulla allierade, intressanta statister, kluriga motståndare eller, som nästan alltid i heneas fall, någonting att vara rädd för i skogen.

De övriga tre stammarna funkar däremot utmärkt som rollpersoner...

Durzmal

Veteran
om alver är fuskiga vad är inte dvärgar då. Dom får så äckligt mycket + och sen har de dom bästa vapnen och allting...
Om man en powergamer ska man välja dvärgar om man inte råkar ha en SL som tillåter en att ha ett adligt och civiliserat grottroll...