Vilka två förmågor tycker du utgör alverna och gör de unika jämtemot andra folkslag?
Jag skiter i antalet och spammar på lite. Ok?
* Sjukdomsresistans. Alver blir inte sjuka, de blir inte gamla och de får inte ens lite hosta ibland de jävlarna.
* Syn/Hörsel. De ser hur långt som helst och kan höra dvärgar andas på flera kilometer.
* Maginprylen... vet inte hur jag ska definiera den, men eftersom det inte finns svettiga alver (har du någonsin sett en svettigt alv? Nej just det,) så måste de ju använda magi för allt jobbigt som ska göras.
* Smidighet/graciositet (umm, de är graciösa). Innefattar både Legolas voltande när hon spöar Olifanter och Galadriels självklara glans. Är inte Serenity-Inara lite småalvisk av sig... det där graciösa lugnet? På tal om Galadriel då... Cate Blanchet är inte riktigt min typ, men när hon i extended-versionen skrattar åt Gimli förlägenhet,
då är hon alvdrottning ut i fingerspetsarna.
Nu kom jag totalt av mig...
Men ta ettan och trean ovan så blir det bra. Tvåan och fyran är mer stämningsjox än faktiska regler.
Nackdelen är att de pga sin feta ålder inte gillar att agera snabbt. Det är ju typiskt för alla (or not) fantasykampanjer att när man ber alverna om hjälp att spöa den onda armén som vill förgöra mänskligheten så säger de att det tar 5 år att samla alv-armén eller att det skiter vi i, vi har sett en massa förändringar i världen redan, raser har dött ut och yada yada.