Re: Fattiga alver i Mundana
Jag tycker absolut det borde finnas fattiga alver, det är ju närmast en självklarhet. Oavsett samhällsskick finns det alltid fattiga och rika, så gott som. Den gamla alvermodulen belyste alldeles för dåligt, dvs knappt alls, olika sociala skickt hos alverna - jag hoppas den nya bättrar sig på den punkten.
Nå, ett par fattiga alver (i Sunari, då) har figurerat i mina kampanjer. De har ofta varit utstötta ur gemenskapen på något sätt, och saknat den ekonomiska trygghetsbas som familj och släkt i någon mån utgör. De två jag kommer ihåg bäst hette båda Seskasenni, faktiskt...jag undrar om det är en slump.
Seskasenni #1 var det mest påtagliga exemplet. Hon var pyarälva bosatt i Haléa Teren, och som sådan stod hon redan utanför sanarialliansens gemenskap lite grann. Det mest påfallande med henne var att hon var lite excentrisk, nära nog galen - hon hade en viss förföljelsemani som senare visade sig fullt befogad eftersom hon förfogade över nyckeln till Kung Roghans gamla fäste, men det är en helt annan historia. Eftersom hon var som hon var, pyar, lite konstig, och utan någon egentlig familj var det inte så många som ville ha med henne att göra, och några fingrar hon fått avskurna sedan hon stal av en förmögen sanarialv förvärrade det hela ytterligare. Hon bodde i ett nedgånget men ganska rymligt hus i ett övergivet kalkbrott i Haléa Terens utkant, och hankade sig fram som tvätterska och på diverse småjobb. Fattigdomen kom helt enkelt av att ingen ville ge henne något bättre arbete än så, och att hon som född i en asharisk stad saknade kunskaper att idka naturahushållning.
Seskasenni #2 levde i ett trädhus i en kiriyaby ihop med ett gäng andra unga kiriyaalver, och ingen av dem hade det direkt särskilt gott ställt, men de kunde ändå tjäna ihop tillräckligt för att försörja sig någotsånär på diverse småjobb, och flera av dem var goda jägare och samlare, så mat och sådant gick det ingen nöd på. De var ganska sorglösa på det hela taget, festade ständigt med andra i byn och hade en hel del små projekt för sig - lite grann förde de tanken till ett hippiekollektiv.
Seskasennis problem var att hon var beroende av alvgräs, och hade en inåtvänd far att försörja. Han satt bara och tittade in i brasan hela dagarna, oförmögen att göra något åt varken sin eller sin dotters situation, och Seskasenni hittade bara ett sätt att försörja dem båda på - hon prostituerade sig. Visst hade hennes vänner kunnat hjälpa henne, men hon ville inte vara en börda för dem, ville tvunget göra rätt för sig, och upptäckte att hon fick bra betalt för att ligga med de lite mer välbeställda thismalverna i trakten. Men det hela tärde på henne, och hon kom att trösta sig med mer och mer alvgräs tills hon fastnade i ett missbruk, som kostade pengar också det. Hennes vänner försökte hjälpa henne så gott de kunde, i mångt och mycket var de nog inte medvetna om problemet, men jag fick till några klart obehagliga scener då de försökte få upp henne på morgonen då hon var gråtfärdig, bakfull och fortfarande yr av drogdimmor. Själva var de för upptagna med att leva i nuet, och i grund och botten för egocentriska, för att verkligen ta tag i att hjälpa henne. Deras dag-för-dag och "det blir bättre imorgon, ska du se"-filosofi blev fort väldigt destruktiv för Seskasennis del.
Eleas citat "Seskasenni...'vild och vacker'? Snarare 'söt och domnad'" kan fortfarande beskådas på
Drunoks Drängar.
Jag har haft med andra prostituerade alver, men inte i riktigt lika hopplösa livssituationer. Warths rollperson Denelians förra flickvän Shoni kom från en fattig kiriyafamilj och fick ta rena pigjobb hos rika sanarialver - det är mycket möjligt att hon drygade ut dem med att prostituera sig, även om jag aldrig spikat det. En framträdande SLP just nu i samma kampanj är älvan Kiara, som var underbetald alltiallo hos Liljans råds ambassadör i Drunok. Hon är hälften sanarialv, hälften kiriyaalv, och har fått utstå en hel del rasism från sanarialvernas håll på grund av det. Inte heller var hennes far, en enkel instrumentmakare, av särskilt hög status eller ekonomisk befogenhet för att vara sanarialv, och så kom det sig att hans dotter heller aldrig fick annat än maskerade pigjobb. Kiara drygade också ut kassan med att ligga med ambassadören, även om det kanske inte var prostitution per se. Nå, hennes blandrasursprung kombinerat med att hon senare togs som tribut av raunhövdingen Jahangir och med all sannolikhet gör klokt i att inte återvända till Sunari gav hursomhelst upphov till en svårslagen cynism som i den här kampanjen enbart matchas av
Eithene.
Nå. Det var lite tankar om fattiga alver i Mundana. Vill Neogames ha min hjälp med den nya alvmodulen är det bara att plinga
- Ymir, spånar och berättar