Nekromanti Alviska bågar igen

ulvtand

Veteran
För en tid sedan var det en diskution om att man bör stränga av bågen annars "tappar" den sin effekt. I denna diskution konstaterades att alviska bågar inte berös av detta...

Med risk att upprepa mig men jag kom att tänka på:

Vi förutsätter följande: alviska bågar "tappar" inte sin spänst (slits inte). Bågen går i arv. Mindre bågar tillverkas. hantverket dör ut?!

Galahad

Veteran
Nu har jag inte läst den andra tråden, men det är väll inte bågen som tappar i effekt utan bågsträngen som blir sliten?

På din fråga så får man väll ha i åtanke att även om bågarna inte tappar sin spänst så måste de väll slitas på annat sätt. Spänningar uppkommer väll i träet så att det blir porösare med tiden. De måste väll även gå sönder på annat sätt. Samt med tanke på hur länge alver lever så kanske de tillverkar lika många bågar under en aktiv tid som hantverkare som en människa.

Nej, så många bågar går nog inte sönder... Intressant fråga det där...

Om bågen hålls strängad hela tiden, så kommer den att slitas. Det är en kraft som försöker böja den, trots allt.

Däremot, om de alviska bågarna strängas av efter användande, och allmänt tas om hand, så bör de kunna gå i arv.

Johan K

Gammal & dryg
Vi förutsätter följande: alviska bågar "tappar" inte sin spänst (slits inte). Bågen går i arv. Mindre bågar tillverkas. hantverket dör ut?!
Tjaa, det är väll kanske en risk att det dör ut..
Men samtidigt så tror jag att det nog alltid kommer att finnas ett behov att kunna arbeta om bågar & sköta om dem. Så jag tror nog att det är ett hantverk som kommer att finnas med länge.

Belkor

Veteran
Kort fråga: Jag har inte läst den förra tråden, och ärligt talat så okar jag inte :gremgrin:, så därför frågar jag här istället!

Jad är den regeltekniska modifikationen om man har en båge ständigt spänd?

Wictor

Warrior
Finns det regeltekniska modifikationer för slitage över huvud taget? Och vem är dum nog att gå med sin båge strängad hela tiden?

Annars kan man ju alltid höfta till med att brytvärdet minskar efter ett tag eller nåt om man nu absolut måste.

Ymir

Liten kantbaron
Vem påstod att alviska bågar inte slits ut som alla andra? Det låter bara fånigt i mina öron. Alltså, det är klart alvernas bågar är bra och så, men det stöds ju också av regelmekaniken - alviska bågar har skitbra stats i Eon. Varför skulle de vara outslitliga? Magi? Överlägset superalviskt hantverk? Usch nej, det där gillar jag inte.

- Ymir, sågar

Belkor

Veteran
vem är dum nog att gå med sin båge strängad hela tiden?
Frågan borde snarare formuleras vem är dum nog att inte ha bågen strängad om det inte har någon negativ effekt på den.

Finns det regeltekniska modifikationer för slitage över huvud taget?
Det är det jag undrar...

Hjalle

Swashbuckler
"Frågan borde snarare formuleras vem är dum nog att inte ha bågen strängad om det inte har någon negativ effekt på den."

Tja, en strängad båge är rätt skrymmande...

-Hjalle, påstår.