Nekromanti Alviska Spjutskjutare?

Boll

Veteran
Ja, då var det dags att klaga igen då! :gremwink:

Jo, en ploare gjorde en ny karaktär häromdagen och hade fått för sig att spela alv. Inget fel i det, och han valde till slut att spela en Léaram. Efter ett par slag på bakgrundstabellen visade det sig att han skulle få ett valfritt skjutvapen - inget fel i det heller. Han bestämde sig till sist för en Serinenaé (tror att den stavades så), för att den var så 'stor och cool'.

Våran spelledare läste igenom beskrivningen på detta monster till båge och fick snart reda på att den hade ett högt krav på styrka, samt att den var ca. 275cm(!) lång och krävde att man var minst 180cm lång för att man skulle kunna använda den.

"Visst, en jätte till pilbåge, som gör mycket i skada" tänkte SL, och läste vidare. Nu framkom det även att den avlossar pilar som är ca. 6 fot långa. Inga problem med det; tills man inser att 6 fot är ungefär 180cm, eller 1,8m. Pilbågen skjuter SPJUT!

Hur i Helgas-Hasselbackspotatis kan man ens spänna en så lång pil på bågsträngen? Varför denna hiskeliga storlek på pilarna?

Någon som fattar mer än jag (och våran SL) som kan förklara?

Hartland

Warrior
Längden kan man förklara med detta:

Tänk dig bågen som ett D nå måste pilen vara minst lika lång som från vänster till höger på D:t. Sen måste du tänka att man ska kunna spänna bågen också. I kv står det att draget är "otroliga fyra fot", vilket ger skäl till minst fem av dom sex foten. Sen kanske man ska villja dra lite till :gremwink:

Men tänk dock också nu på att det blir svårare för folk som är kortare än 180cm. De flesta är lika långa som längden mellan fingerspets till fingerspets. Detta visar på att personer som inte kan dra bågen hela vägen tillbaka får problem.

Själva pilarna tror jag är som vanliga pilar, bara längre.

Sen kan Serinenaéns suvernitet också disskuteras, men dom säger faktiskt också att det endast är 1337 alver som har denna båge. Samt att ett styrke krav på 16 är svinigt högt.

S som jag har förstått det finns den egentligen bara hos Thism... Men om era learam alver går om kring med Thismiska vapen så är väll det på Alvens stolthet.... :gremwink:

/Hartland - gillar serinenaé, men tycker att den är ett kryddmått förmycket

Mouja

Hero
Får jag påpeka att den bågen används nästan endast i krig och har ej skådats av många som ej är alver. Iofs gör ni som ni vill, men ingen i min spelgrupp är tillåten att ha någonting sådant - de får knappt ha serine-bågen :gremtongue:

- Passar på att påpeka att hans sida är uppdaterad, så slipper han göra det senare -

Pendragon

Swashbuckler
Tja... tänker man på hur vilken ärkebamsing till båge det faktiskt är så är sexfotspilar ganska lagom.

Hur drar man härket då?

Till att börja med ser man till att vara en Thismalv på sisådär en 210cm. Sen drar man strängen mycket längre bak än vad som är brukligt (jfr japansk bågskytteteknik), dvs bakom örat ungefär i höjd med den "bakre" axeln. Det är möjligt att det krävs att man får dra den ännu längre bak, och för att det ska vara möjligt utan attt vrida armen ur led får man helt enkelt lyfta bågen så att pilen löper ovanför siktlinjen.

Det behöver knappast tilläggas hur snorsvårt det bör vara att sikta med en sån knasig teknik.

Serineaé är ett rent krigsvapen som används mer eller mindre exklusivt av Thism, då ytterst få andra är tillräckligt långa. Det underlättar nog du tänker dig den som en liten handhållen ballista istället för en båge, för det är ungefär vad den här.

Learám föredrar såvitt jag vet Noloinbågar, inte minst för att de i regel är för korta för att effektivt bruka Seriné- och Serineaébågar. Jag personligen skulle satt minimlängden på minst 170cm för lång- och Serinébågar och runt 200cm (en inte helt ovanlig längd för en Thism) för de gigantiska Serinenaébågarna.

I vår värld var långbågsskyttarna en elit, då långt ifrån alla hade armlängden och styrkan som krävdes för att spänna en.

Dessutom är den vanliga Serinébågen ovanlig utanför Sunari. Serinenaén (med tanke på att det är ett krigsvapen, och alverna inte varit i krig på ett bra tag) bör vara obefintlig i Sunari, och knappt mer än en bortglömd legend i resten av Mundana. Jag kan dock tänka mig att dvärgarna minns dem. :gremwink:

/Joel

Boll

Veteran
"Till att börja med ser man till att vara en Thismalv på sisådär en 210cm."

Tja, en Léaramalv på 199cm funkar med enligt reglerna. Sen är väl Léaram inte mycket kortare än Thism - eftersom de båda raserna är det närmsta man kan komma 'krigaralver'.

"Det behöver knappast tilläggas hur snorsvårt det bör vara att sikta med en sån knasig teknik."

Fast det är inte svårare än med en vanlig båge, enligt reglerna då.

"Det underlättar nog du tänker dig den som en liten handhållen ballista istället för en båge, för det är ungefär vad den här."

Jo tack! Men det är inte bågen i sig jag tycker är konstig (även om den är lite löjligt stor), utan bara att pilarna är lika långa som min Cirefalier! Det...känns dumt på något sätt.

Killen i våran grupp skulle ju kunna plocka upp ett spjut kastat från en fiende och skjuta tillbaka det (om man inte räknar med de lite kissigare aerodynamiska egenskaperna ett spjut har jämfört med en pil).

"/...bör vara obefintlig i Sunari, och knappt mer än en bortglömd legend i resten av Mundana. Jag kan dock tänka mig att dvärgarna minns dem."

Hmmm... Låter som om våran SL skulle behöva höra det. Det låter ju lite otroligt att en Léaramalv skulle ha fått tag på ett vapen som nästan är bortglömt, särskilt när det inte ens var Léaram som använde dem.

Boll

Veteran
"Sen kan Serinenaéns suvernitet också disskuteras, men dom säger faktiskt också att det endast är 1337 alver som har denna båge. Samt att ett styrke krav på 16 är svinigt högt."

Detta missade nog våran SL. :gremwink:

Det låter ju faktiskt lite otroligt att han skulle ha fått tag på en sådan båge bara sådär, men det stod ju faktiskt valfritt skjutvapen.

"som jag har förstått det finns den egentligen bara hos Thism... Men om era learam alver går om kring med Thismiska vapen så är väll det på Alvens stolthet.... "

Det blir kanske till att få killen i gruppen att byta vapen, men han kommer att bli riktigt butter när han inte får ha sitt 'mega-muffe-vapen' kvar. :gremwink:

Perenna

Swordsman
Det låter ju faktiskt lite otroligt att han skulle ha fått tag på en sådan båge bara sådär, men det stod ju faktiskt valfritt skjutvapen.

Det där låter nästan som under skapandet av rollpersoner till Neotech 1, för många, många år sedan...

"Rollpersonen äger ett valfritt fordon."

Spelaren väljer en rymdfärja som han planerar att sälja och få så mycket stålar att han kan köpa allt ur både cybertech- och vapenlistan, samt fortfarande vara mångmiljonär! :gremwink:

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Olika vapenkultur

Efter ett par slag på bakgrundstabellen visade det sig att han skulle få ett valfritt skjutvapen

Nu vill jag påpeka en sak:
Längst ner i tabellen för föremål, så finns det en * som också kan återfinnas i slutet av "Valfritt skjutvapen"-punkten (och några andra) i tabellen.
Där står något i stil med "Spelaren bör inte välja vapen från en främmande ras (personligen skulle jag vilja byta ut ras mot kultur) - exempelvis bör inte en människa få ett alvsvärd". Detta skulle jag se som att spelaren inte heller bör få ha ett vapen som endast återfinns i en del av rasens "under-raser".
Sen kan man också se Thism och Léaram som två olika raser, eftersom dom är olika på fler punkter än bara kultur (även om dom har flertalet liknande fysiska och kulturella drag så anser jag att dom på vapen-kulturplanet är olika raser).

Hoppas ovanstående dravel är förståeligt... min hjärna funkar inte riktigt till 100% just nu, pga fenomenet trötthet :gremtongue:
Min poäng är iaf att Thism och Léaram är så olika så att jag skulle se dom som olika raser (åtminstonde i det här avseendet).

Pendragon

Swashbuckler
Det blir kanske till att få killen i gruppen att byta vapen, men han kommer att bli riktigt butter när han inte får ha sitt 'mega-muffe-vapen' kvar.
Äsch. Låt honom få en Serinébåge. Den är fruktat elit den med, även om den antagligen är väldigt ovanlig borta i Alarinn.

/Joel

Azdeus

Veteran
Äsch. Låt honom få en Serinébåge. Den är fruktat elit den med, även om den antagligen är väldigt ovanlig borta i Alarinn.

Jag vet inte hur ovanlig den är men står det inte i Alvboken att Learam föredrar Serinébåge framför allt? Då borde dom väll inte vara så ovanliga?

hraufnir

Swordsman
Även de mongoliska hästbågskyttarna använde sig av en båge som man kan dra förbi mungipan och bort mot bakre axeln om man vill... jag har själv en sådan båge och är 187 cm lång (dvs lite för kort för att använda en sådan båge) och jag drar, när jag drar förbi mungipan och till min axel ung. 90 cm.

om man räknar att längden mellan händerna om man står med armarna utsträckta åt varsitt håll är ung samma som kroppslängden så borde en 200cm lång Léaramalv ha en sådan längd på ca 200 cm, räkna då att en person som är stark nog att använda en sådan båge och samtidigt kraftigt byggd över axelpartiet har en axelbredd på 65 cm... (själv är jag kraftig men inte SÅ kraftig och har 55cm axelbredd) det lämnar ca 135cm för alvens armar, dvs nästan 70 cm var. Räkna då att om man drar, med armen som håller bågen utsträckt, till bakre axeln så åstadkommer man en draglängd på 65+70, dvs 135 cm (fast eftersom det är nästan rent fysiskt omöjligt att ha 180graders vinkel mellan arm och kropp så blir det kanske 120 cm)... räkna då att du har 60cm pil utstickande framför bågen. Det är absurt långt med tanke på att man i de flesta fall bara har några centimeter, kanske upp till 15-20 cm utstickande. Alltså är pilarna onödigt långa.

Sen till bågen, en båge som är 275 cm... mitten på den ligger på nästan 140 cm... är man då 200 cm lång och huvudet är ung. 1/7 av kroppslängden och man håller mitten på bågen i axelhöjd så har man alltså30cm till marken från bågens lägre spets och 110 cm utstickandes ovanför kroppen. En sådan båge måste antingen vara stark på kortare draglängd (och därmed nästan omöjligt tung att dra) eller så måste man utnyttja fulla draglängden av de 6 fot långa pilarna. Det resulterar i att ett vapen tar upp två man då en av dessa håller bågen och den andra spänner den. Det kan vara effektivt i ett fältslag om man vill komma åt fienden ngr 100 meter före de kommer åt en själv, men detta kräver stora öppna ytor och mkt manskap.

Alltså inget enmansvapen.
Det är jag är nyfiken på är en kommentar från Neogames sida om hur vapnet är avsett att användas i första hand

Boll

Veteran
Re: Olika vapenkultur

Jag håller med dig, det borde inte vara så att - bara för att man är alv, så får man ha vilka vapen som helst inom alvernas släkte.

Jag berättade för våran SL att det är i stort sett bara Thism som använder Serinenaé-bågarna, och då undrade han lite om vilken bok det står i; han hade nämligen inte sett det i Alver-boken.

Boll

Veteran
Oj, intressant!

Jag skulle nog tro att NeoGames menat Serinenaé-bågen som ett enmansvapen, och det är absurdt till och med i mina ögon - jag som inte ens kan något om pilbågar :gremwink:

Boll

Veteran
Jo, men han kommer inte att nöja sig med en Seriné-båge nu när han har fått ha en Serinenaé. Det gillas inte av spelare när SL ger ut vapen, för att sedan ta tillbaka dem.

Dock tycker jag som du; vi ger honom en annan båge.

(Det jobbiga var bara att han fick en extra hårt spänd båge, vilket medförde extra skada, längre räckvidd och högre styrkekrav - detta plus hans Ob2T6 grund i krosskada ger en total skada på Ob8T6+2 på nära håll!)

Han är en Kraggbarbar med långdistans-attack!

Boll

Veteran
Re: Olika vapenkultur

Heh, våran SL äger inte Krigarens Väg, men han har däremot Vapenmästaren - fast han trodde att det stod samma sak om bågen även i den. Bäst att han dubbelkollar.

Ceram

Hero
Groteska vapenkällor

Passade på att kolla lite små källor :zeppelinare:...

I alvboken finns inte jättebågen med, den är ett krigarensväg påhitt :zeppelinare:.

I faktatexten i krigarens väg står en lång text om bågen. :zeppelinare: citat krigarens väg sidan 34.
"Nu är det faktiskt så att att thism-alverna har en båge som är längre än den vanliga (och redan enormt långa) serine-bågen,"
I vapenmästaren däremot är detta stycke borttrollat och eftersom denna bok ersatt krigarens väg kan vilken idiotalv som helst ha en groteskt stor båge. Kaske finns det en pyar elitstyrka som hyr ut sig till Perine i försvaret mot Thalamur... :zeppelinare:
Det var bättre på den gammla goda tiden nät bågen var riktigt exklusiv... :zeppelinare:

Mr Brunch

Veteran
Jag vet inte hur ovanlig den är men står det inte i Alvboken att Learam föredrar Serinébåge framför allt? Då borde dom väll inte vara så ovanliga?
Nja jag är tveksam om dom finns alls i Alarin. Om man läser om Serinébågen så står det att varje träslag e den måste komma från rätt träd. Jag är tveksam om Alarin har samma utbud av träd som alverna i Sanariskogen hade när dom uppfann Serinébågen och utan träslagen får dom hoppas att Thism säljer bågar till dom... och den chansen är ju stor...
Har för mig att det står i Alvboken nånstans att det används nått speciellt träslag till bågen som är unikt för Sunariskogen.
Däremot en långbåge eller hornbåge borde inte vara omöjlig, fattar inte varför alver måste ha en komplett egen vapenuppsättning som till råga på allt verkligen är bättre än dom männskliga motsvarigheterna... måste vara för att dom bor i en skog och är fina att titta på...

hraufnir

Swordsman
jag e fruktansvärt nyfiken på deras kommentar om den bågen ja

Alltså... NEOGAMES: Vi undrar vad eran kommentar är om hur det är tänkt att man skall använda Serinenaé-bågen?

Foggmock

Myrmidon
detta plus hans Ob2T6 grund i krosskada

Jag vet inte om det finns stöd för det där i reglerna, men mina erfarenheter av pilbågar säger att skadan inte beror på personen utan bågen - eftersom man inte tjänar nått på att spänna en båge hårdare.

Han är en Kraggbarbar med långdistans-attack!

Är han en kraggis ska han tamejfan ha ett kraggsvärd och inte nån överexotisk alvisk blaffapilbåge/spjutkastare. Jag föreslår att du läxar upp din SL rejält. :gremwink: