Re: Troligen av...
*host*
såhär är det. En rustning bygger man för skydd. Och om man ska ha någon glädje av skyddet är det bra om man kan attackera också.
För att attackera någon från ryggen på en häst så MÅSTE du kunna luta dig och höja på armarna. Om inte så är du bara en ridande måltavla...
Sen har vi ju Torneringarna. "Rustningarna man tornerade i då? de behöver man ju inte röra sig i!" är ett vanligt svar. Men är det bara jag som sett/läst/whatever om turneringar där man hoppade av hästarna för att dunka på varandra med svärd?
Oj! då är de ju INFANTERISTER!
Men inte fan har de hunnit byta rustning för det.
Samma sak kan hända vilken beriden som helst. om han blir nerslagen? Vad händer då om han inte kan röra på sig?
Och sen pratar du fortfarande om att svinga sig i träd. Jag pratar om att ta mig runt i alvernas trädstäder, som för mig består av mycket broar, gångar, trappor och stegar. Jag pratar inte om att klättra uppför en 25 meters tall.
Sen har vi det där med böcker. Lita aldrig på böcker om medeltiden och deras vapen eller rustningar. Jag har sett mycket konstiga saker skrivna i dem... Som att en ringbrynja består av flera hundra, ja ibland till och med tusen ringar! Ringbrynjan jag har är ganska liten. Jag är inte stor på något sätt. Dessutom är det ingen rinbrynjeskorta utan mer av ett linne. ett tight linne dessutom... och den innehåller 10'000 ringar...
och för att kolla okunskapen som finns om rustningarna så kan vi jämföra vikter på rustningar från lite olika rollspel.
Ett rinbrynjehauberk (hela kroppen utom huvud) väger i
Drakar Och Demoner Chronopia 32 kg
Dungeons & Dragons 3E's chain mail har en vikt på 40 lb (=40*0,454=18,16 kg)
Eon presenterar stolt att vikten är exakta 12,6 kg
Gemini ger en vikt på 13 kg
det ger ett medel på 18,94 kg
Vad en riktig brynja väger? Tja, det beror väl på storleken? Men jag skulle gissa på att det hamnar i närheten av 12-18 kilo, beroende på storlek, material och modell. Så om man bortser från DODC så är de inte så illa? Jo, men lite konstigheter finns ju. I Eon till exempel så ska vaddering finnas medräknat i vikten...
Okej. men det här är ju rollspel, de kan man ju inte lita på... Det är ju sant, men jag har sett samma variation på uppgifterna angående vikt, rörlighet tjocklek på rustningarna i "pålitliga" böcker.
Vad ett svärd väger är ju ett annat exempel...
Och sist men inte minst. om man inte skulle kunna klättra på stegar i en full plate.. skulle inte det finnas med i reglerna?
Eller som du säger, att de inte kan röra sig ordentligt när de står på marken!
chrull - inte riktigt lika dryg som det här kan låta, är han rädd...