Nekromanti alvrustningar

chrull

Stockholm Kartell
Re: Troligen av...

Javisst. men ingenstans står det att det är omöjligt.

Jag har aldrig påstått att det utan problem går att klättra i klätter träd, göra volter eller gå på lina i en full plåt.

jag pratar om stegar och broar och rep med knutar.

det finns en viss skillnad på 'omöjligt' och 'svårare'...

chrull

Ghorax

Veteran

Skulle vilja se dig i en fullplate, och se hur långt du kunde svinga dig i ett träd, eller springa...
I en full plate ingår faktiskt också vaddering samt ringbrynja, för de som hade pengarna och betala, visst man hade rörlighet i armarna, men den var begränsad så man hade svår att lyfta dem över huvudet, för det behöver man inte göra så mycket när man slås med vapen.. Är det någon som vet vad en modern skyddsväst som täcker mage, bröstkorg, och ryggen väger??? Och den är gjord i dagens lätta kompsitmaterial..

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

en full plate ingår faktiskt också vaddering samt ringbrynja

<hr></blockquote>

Nix. Jo, vaddering ingår, men inte brynja.
Full Plate: This armor consists of shaped and fitted metal plates riveted and interlocked to cover the entire body. It includes gauntlets, heavy leather boots, and a visored helmet. You wear a thick layer of padding underneath it (included). Buckles and straps distribute the weight over the body, so full plate hampers movement less than splint mail even though splint is lighter. (Player's Handbook, (c) 2000 Wizards of the Coast)

chrull

Stockholm Kartell

för det behöver man inte göra så mycket när man slås med vapen

försök slåss ordentligt med ett tvåhandssvärd utan att höja armarna...

Är det någon som vet vad en modern skyddsväst som täcker mage, bröstkorg, och ryggen väger???

Inte mer än 1.1 kg.

chrull

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Är inte Elven Chain grön?

Jag tror inte det. Det står förstås ingenstans att den inte är grön, så det får man ju tolka som man vill. Dessutom; om jag minns rätt är rustningen på bilden i DMG inte en elven chain, utan en sån där egendomlig sak med plattor och segment. Men på tal om Baldur's Gate - kanske det är en Ankheg Plate?

/JPS

chrull

Stockholm Kartell

DEt går ju att färga rustningar. Även om det kommer att skavas bort ganska snabbt...

Särskilt på brynjor där ringarna skaver mot varandra...

Och en Färgad plåtrustning är nog inte särskilt vacker...

chrull

Quan'talis

Swashbuckler

särskilt på brynjor där ringarna skaver mot varandra...

För att inte tala om vilket arbete det skulle vara att måla en brynja om man nu vill göra det ordentligt. Alla ringar en och en. Bara en warhammerspelare skulle ha det tålamod som krävs - de är ju rätt vana vid repetitiva penselrörelser /images/icons/devil.gif

/JPS - känner mig elak i dag

König

Hero

I BG så är Ankheeg Plate är Grön, men även Elven Chain, åtminstone de två som jag stött på.

König

Hero

Koppar går ju att ärga med kemikalier så att den blir grön...iofs skavs även det bort men inte lika lätt som färg!/images/icons/king.gif

Men.....

...det kan var själva metallen som är grön. Då är det inga problem att göra en grön eller blå rustning. Sen ser faktiskt åtminstone blå rustningar ok ut, mina knights i warhammer har helrustning som är målad blå, och det blev schysst. Fast det är liten skala också, så jag vet inte om det är helt jämförbart.......

Caen

König

Hero
Re: Men.....

Vet att flera rustningar under medeltiden var svarta. Så färg är nog inget större problem.

Ghorax

Veteran

Jag har en hängade i min garderob, själva västen skyddar mot en hel del och den väger också, och vill man ha extra skydd med hjälp äv special plåtar så väger dom ca 2 kg styck, beroende på kvalitet så kan västen väga upp till 12 kg, vilket den man bar i lumpen....

Jo, jag menar det........

Men on to another thing: När blir det spel med dig och Gabri L i framtiden? *Wink* *wink* *hunch*hunch*

König

Hero

SVAR: det vet man aldrig. För egen del ser det ganska ljust ut....undrar mest bara hur jag skall få in gröna rustningar i nästa äventyr/images/icons/cool.gif

Quan'talis

Swashbuckler

Enkelt! En vis gammal trollkarl skickar ut de modiga äventyrarna på ett livsfarligt uppdrag för att ta reda på vad alvrustningar är gjorda av.

/JPS - "Tacka mig inte, jag skickar en räkning"

König

Hero

En lysande idé....djupt inne i cormanthor möjligen, hmmm....man kan ju knyta det till Myth Drannor, lite pools of radiance....Nej.
Man måste nog döda spelarna innan de finner svaret. Det gröna i alvrustingen är nog en för stor hemlighet för en oinvigd att veta.

Ghorax

Veteran

Ok, det jag menade var att de som hade råd brukade också ha brynja under då den skyddar bättre mot armborstlod, plåten var ju bäst skydd mot huggvapen och vadderingen mot kross och bryjan mot stick...