chrull
Stockholm Kartell
http://www.reddit.com/r/rpg/comments/2l69tp/ama_mike_mearls_codesigner_of_dd_5_head_of_dd_rd/
Flera intressanta frågor och svar.
Flera intressanta frågor och svar.
We give a baseline of how many items are typical for a campaign, plus guidelines for creating higher level characters and their typical gear.
There are price ranges based on level for items, plus guidelines for buying and selling items.
Absolut, men det är ju en ganska stor skillnad på detta och "hela julgranen", med en förväntan på vissa plusvapen på vissa levels etcBolongo;n48461 said:Jag menar, efter en viss nivå kommer väldigt många monster man möter att ha resistance mot icke-magiska vapen, så då hör det rimligtvis till fighterns existensminimum att ha ett +1 svärd...
Rätt.Staffan;n49059 said:Hmm. Jag skulle gärna se fler underklasser - jag tror det är där D&D5s expansionsmöjligheter finns, och de är relativt lätta att hålla balanserade eftersom man generellt sett bara har en. Det stora balansproblemet i D&D3 var ju annars när man kombinerade feat A från bok B med spell C från bok D plus specialförmåga E från klassen F i bok G.
Så här säger iaf Mearls i AMA-grejen:CapnZapp;n49131 said:Fortfarande ingenting om "splatbooks"?
Tja, det var ju vad de försökte med 4an. Den föregicks av en massa intervjuer med fokusgrupper (men inga öppna speltester). Dvs. de gick på vad spelare sade sig vilja ha, inte vad de faktiskt uppskattade. Och det visade sig vara något helt annat, när det kom till kritan.Basenanji;n49232 said:Mitt intryck av DnD5 (nej har inte spelat ännu, bara glott i böckerna) är att femman är en buffé av regler från OD&D till D&D4, vilket också uttrycks i intervjun.
Frågan är om det bara är av godo?
Jag hade hellre sett att man bestämde sig för en särskild regeldesign och helhjärtat försökte förädla den så långt det går (även om det innebär att en viss del av rollspelarna rynkar på näsan). Den här pizza-sushi-risgrynsgröt-grejen är lite jobbig eftersom olika delar av regelmassan inte riktigt harmonierar med andra delar. Tex magiska vapen, vilket är ett hett diskussionsämne också på amerikanska rollspelsforum.
(...)
Vet inte om jag fattar riktigt, men jag kan ha förståelse för att det faller många rollspelare på läppen att reglerna är uttalat dynamiska/utbytbara.Så en lärdom är att strömlinjeformade regler, i sig, är problematiska - därför att det låser in mer än ett hopkok gör. Det blir svårare att byta ut enskildheter, om allt är en helhet.