-Jag tycker hela zen-diskussionen är totalt nonsens.
Ni som har diskuterat har haft helt olika definitioner och associationer kring ordet.
-Jag kan inte heller definiera zen, jag ser det som att zen per definition inte går att definiera. Det referensen refererar till är inte särskiljt från någonting annat.
-Men själva ordet zen brukar översättas till 'meditaion', jag vet inte om det är en bra eller dålig översättning, tycker inte det sägar särskilt mycket bara. Men man kan ju tala som saker som är associerade med zen, som zen-övning, zen-filosofi, zen-litteratur eller vad det nu kan vara.
-Saker som jag inte kan associera med zen:
"chilla och ta det lugnt"
"Jesus"
"harmonisk" ordet refererar till nägonting väldigt abstrakt och generellt. Kan inte uttala mig tillfredställande.
-"ge upp inför omständigheterna." vs. "styra omständigheterna": Detta får jag inte ihop, jag tycker jag inte är motsatser, utan de hör ihop. Att "ge upp inför omständigheterna" kan jag se som en synonym till att vara fokuserad på,och att acceptera omständigheterna, vilkeet jag ser som en förutsättning för att "styra omständigheterna".
"ett grässtrå som böjer sig efter vinden":
Rising verkar tolka det som att det har med något slags betéendemönster att göra. Jag ser det som att det metaforen syftar till, ligger närmare:
"Genom att förorda effektivitet och framgång i att uppnå ens önskemål, så ökar chansen för världen att formas efter dess egen natur. Inte genom missförstånd, dåliga kalkyler, ovetskap, fördomar eller antaganden på lösa grunder, och inte genom irrationella utslag av rädsla, passion eller ilska. Världen kan fortfarande bli helt uppfuckad, men då blir den det för att världen helt enkelt är uppfuckad till sin natur. Men om vi fortsätter som vi gör nu, då kommer en massa saker fortsätta att gå åt helvete på grund av misstag som skulle kunnat undvikas."
"Den som utsläckt alla begär, all strävan och livsrörelse, ernår redan här nirvana."
"Zen förordar introspektion, att sluta sig inåt. Det får ens tankar att stagnera."
-Håller absolut inte med. Jag ser det ner som att man rengör sin 'omnispektionslins'
"Jag förordar att man istället ska öppna sig utåt, samspela med andra människor, lyssna på dem, och söka förståelse med dem. Det utvecklar en och ger en nya infallsvinklar på mycket mer behjälpliga sätt."
-
Ähm, nu börjar jag lessna på att skriva, solen skiner ute och jag vill inte sitta och uggla, ska bada...
Men det jag ville illustrera är det vilseledande i diskussionen, och jag tycker att nästan precis tvärtom risings påståenden, allt som han räknade upp som 'bra' associerar jag till zen, och inte tvärt om.
De mest igenkänningsbara zen-utövarna var:
Kinesiska krigarmunkar(shaolin) och krigaradel (samurajer). Personer som var inriktade på att styra saker.
Zen har alltid haft en nära koppling till,speciellt japanska stridskonster. Där man strävar efter att uppnå flow('zen'?) i rörelse.
Jag ser heller ingen klar gräns mellan zen/flow, jag tycker de nästan är synonymer...
Nu orkar jag inte skriva mer på detta menlösa nonsensinlägg, utan jag vill ut och bada.
Jo, förresten jag sysslade med zazen för massa år sedan. Nägra resultat av övningen var att jag fick väldigt lätt att hamna i flowtillstånd under dagarna. Jag tycker det inte är helt orimligt att påstå att zazen är ett arbetsätt eller medod för att anpassa sinneskroppen för hamna i flowtillstånd.
På samma sätt som vetenskaplig arbetsätt inte har ett vetenskapligt innehåll i sig, utan är mer en metod.