Nekromanti Ambi+två vapen=strimlaren?

Greve Apostus

Veteran
Om man är ambidextriös och har två vapen i en stridskonst betyder det då att man kan gör tre attacker utan svårighet. Antagligen inte om man lyssnar till sitt förnuft. Men som ambi kan man ju göra två saker samtidigt, kan man då göra någon sorts dubbel attack med två vapen samtidigt utan svårighet och hur skule denna då fungera regel mässigt. det står ganska lite om ambi i reglerna. Skulle vara tacksam om jag fick svar!

"döden är bara en befrielse"

Moonshadow

Warrior
Kör på det där med förnuft så blir det nog bra[NT]

[NT]
Jaså du bestämde dig för att titta in ändå. Så trevligt vill du höra världens hemlighet? Det vill du eller du tror att du vill de gör de alla, alla de små dårarna som inget vet Bwwwwaaaaha ha ha ha ha (Psykotiskt skratt).
[NT]

-Moonshadow

Kullendorff

Warrior
Jag skulle säga ..

... NEJ.

Se Ambi som om att spelaren inte behöver lära sig Två Vapen tekniken. Givetvis måste han dock spendera den tiden det tar för att få in det hela i sin stridskonst och finslipa det.
Egentligen är det lite mer involverat, men varför göra det svårt för sig själv och varför förstöra spelbalansen?

Liknande "koboldiskt" tydande av fördelar brukar resultera in en snar död för RP´n och en skarp varning ifrån mig.

MvH
Kullendorff

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Kullendorff on 2001-01-23 13:42.</EM></FONT></P>

Greve Apostus

Veteran
Re: Kör på det där med förnuft så blir det nog bra[NT]

HHHmmmmmm intressant svar, lite ............#£½¨#£{...bara

Gunnar_UBBT

Veteran
Kom ihåg att ambidextriös inte betyder att man kan använda båda händerna *samtidigt*. Det var DoD som klantade ihop det och har sabbat upp begreppen för en hel rollspelsgeneration.

Med viss reservation (då jag inte har ett lexikon här) så vill jag hävda att ambidextriös är synonymt med dubbelhänt. Minns jag inte fel så har Neogames också förstått detta och du kan därför inte bli "dubbelhänt" när du slår fram svärdshand, utan edast ambidextriös (dubbelhänt) som förmåga.

Därför behöver alltså även en ambidextriös person träning i att hantera två vapen samtidigt. Möjligen med viss positiv modifikation då dom ju inte har någon "fel" hand som behöver extra träning.

Hoppas att detta var till någon hjälp. Och har jag fel vad gäller ambidextriös och dubbelhänt så är jag så pass ödmjuk att jag gärna tar emot en rättelse :gremsmile:.

Gunnar -vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt

Mr Ensis

Veteran
tänk er följande:

En ambidextriös thism alv som är vapenmästare och asbra på att hantera två lyfalisvärd. De är vad jag kallar strimlare.

Nauseam

Veteran
Två händer, inte två handlingar.

Är lite tveksam till huruvida man kan tillräkna sig en extra handling om man är ambidex... Det betyder ju bara att man är lika bra med båda händerna, inte att man klarar av att andvända dem samtidigt... Det ligger väll mer i Två vapen än bara att man lärt sig svinga med vänstern, det är väll rörelsemönster coh annat skit oxå... eller?

~nauseam~~~~~~
<A HREF="http://i.am/nauseam" target="_new">http://i.am/nauseam</A>

Riddaren

Swashbuckler
Re: Två händer, inte två handlingar.

"Ambidextriös = Använda båda händerna lika bra, samtidigt.
Dubbelhänt = Använda båda händerna lika bra, dock en i taget.."

Nope...det varierar mellan olika rollspel, DoD har den beskrivning du ger, åtminstone fram till version 5.

Western har inte Ambidextriös. Ordet finns förövrigt inte i Svenska Akademinsordbok.

Däremot så betyder ambi- två.

Ordet har väl antagligen bildas för att få möjligheten till den beskrivning du anger inom rollspel bl.a., även fast det inte stämmer enligt Svenska Akademin.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Darth Apoc

Veteran
Identiska inlägg?

Känns bekant....
två identiska inlägg.......
våra kära administratörer borde kolla servern....
//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu

Evil Peter

Hero
Re: Två händer, inte två handlingar.

Ambidextriös är väl en försvenskning av ambidextriosity (eller hur det nu stavas. Är jättetrött nu...) och det innebär väl att man kan använda båda händer samtidigt till olika saker. Det finns ju folk som t.ex. kan skriva två helt olika texter samtidigt. Är man ambidextriös i ett rollspel ska man inte beköva lära sig två vapen som färdighet.'

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.

Borde det inte vara: Det enda sättet att inte förlora en diskussion är att undvika den? /images/icons/smile.gif

C

Helmgast
Enligt mig så har man två vapen i alla vapen & dylikt om man är ambi. Så den tekniken funkar icke. Så tycker jag.

Fy bubblan!

Re: tänk er följande:

Det hade lilla avatarex. Men så blev han av med högerhanden i en klumpig handling. Innan olyckan vill jag säga att han var rätt kass mot en vanlig riddare med svärd och sköld.

"I begynnelsen skapade människan Gud"