Nekromanti Ambidexteritet

Khiram

Veteran
Hejsan. Nu är det så att jag och spelledare undrar vad det innebär när en karaktär har fått egenskapen: Ambidextritet. Man får ingen direkt förklaring i spelarens bok sidan 64. Det enda som står som förklaring är: "vissa personer kan använda båda händerna - antingen dubbelhänthet eller ambidexteritet, men denna egenskap kan endast fås från bakgrundstabellen." Så vad får man ut av att vara ambi, vad är det för plus i strid? Vi kanske har missuppfattat hur striderna funkar och att det är självklart vad ambi gör om man nu förstår stridsreglerna. Om det står i om ambidexteritet på en annan sida eller annan bok så säg till! Tack för svar :)))

Fienden

Hero
Vanligtvis är det +Ob1t6 svårare att hantera ett vapen med fel hand. Med Dubbelhänthet kan du hantera ett vapen i vilken hand du vill utan modifikation på det (annars får du +Ob1t6 på den andra), och med ambi kan du hantera två vapen samtidigt utan extra modifikation på någon (förutom +Ob1t6 för två attacker).

//Kraetyz

Weilyn

Veteran
Kraetyz said:
(förutom +Ob1t6 för två attacker).

//Kraetyz
Njaeh, jag är rätt säker på att dubbelhänta rollpersoner får en extra handling i strid.

Fienden

Hero
Eeh, det är mycket möjligt. Jag är ALLDELES för lat för att plocka upp Spelledarens Guide just nu, jag skriver utefter vad jag har i huvudet.

Lyssna på Weilyn.

Nuclear194

Veteran
Kraetyz, det jag inte förstår är vad det ger för plus? Att man är lika skicklig med båda händerna och kan ha ett vapen i varje är ju självklart, men vad ger det för konkreta fördelar i strid? En extra handling, dubbel skada om man slår med båda samtidigt, etc?

Vi kör enligt grundreglerna utan någon av de "frivilliga reglerna", det vill säga att varje spelare har en handling per fiende, med +Ob1T6 modifikation per extra fiende man vill agera mot.

Ge gärna tips på hur vi ska lösa detta, står det någonstans i reglerna eller borde vi använda oss av någon av de frivilliga reglerna för lösa problemet?

Weilyn, säker på att det är så simpelt? Står det någonstans i böckerna? Enligt indexet nämns det bara en gång, och det när man väljer vapenhand och inget mer utförligt än så..

Regmolar

Swashbuckler
Ok, så här är det:

Dubbelhänt: Karaktären får aldrig +Ob1T6 på att göra grejjer (i princip slåss) med fel hand (dvs. vänsterhanden för högerhänta och vice versa).

Då "häntheten" för sköld är omvänd är dess enda påverkan i strid att man kan använda två närstidsvapen utan extra minusmodifikationer, samt att man har en extra hand som är bra på att slåss om en ryker.

Ambidexter: Samma som ovan, men slåss man med två närstridsvapen eller med närstridsvapen och sköld får man en extra "gratis" handling utan att detta medför en svårighetsökning.

Allt förklaras i bakgrundstabellerna.

Weilyn

Veteran
Bakgrundstabellerna - Fysiska Egenskaper - Ambidextriös (tror jag).
Allt står där.

Jehorius

Veteran
Om du har vapenmästaren, så kör jag indirekt med att Ambi är som vapentekniken 'Två Vapen'.