Nekromanti Ambidexterity

Quan'talis

Swashbuckler
Är det någon annan än jag som reagerat på att man måste ha 15 i int för att kunna ta ambidexterity? Det här utesluter ju i princip alla som skulle ha någon nytta av det (wizards brukar ha 15+ int, men så vitt jag vet är inte amb.dex. någon större hit i den gruppen). Vet någon vad so är tanken bakom det här (det enda jag kan tänka mig är "bara rangers ska använda två vapen" och det verkar som en ganska dum orsak)?

"A voice of chaos in a reasonable world"
www.senileape.cx

chrull

Stockholm Kartell
nja.. det är väl helt enkelt för att ALLA fighters inte ska ta den.

och kanske för att det krävs lite kontroll av hjärnhalvorna för att vara mabidextriös?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Staffan

Myrmidon
Det är Dex du måste ha 15 i, inte Int. Att kräva att man är rätt välkoordinerad för att kunna vifta lika bra med båda armarna tycker jag verkar rätt vettigt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

teddy

Warrior
Det är väll upp till en själv lr? Jag själv använder int 15 dex 15! som krav för att vara ambidexteriös ska fan inte vara vanligt. I min spelar grupp på 4pers är det en som har den och han är ranger! men jag har en tjuv i gruppen som tänker satsa på det också (han måste höja dex)! Va fan tror ni bara att det är Wizards som använder int? Är det bara fighters i era grupper lr! Har ni inte märkt vilken jävla skillnad det är på att ha 7 int och 17int KÅLLA SKILL POINTSEN! men men.. om era spelare BARA slåss är välll det okey men mina har *lite* annat för sig också!

To be forgotten is worse than death!

chrull

Stockholm Kartell
jo.. mörkrets förste verkar vara.. känslofylld?

chrull

Staffan

Myrmidon
Öh... tagga ner lite va?

Quan undrade varför man skulle behöva vara smart för att vara ambidexteriös, varpå jag påpekade att det behöver man inte alls. Om man inte säger något annat är det en rätt bra utgångspunkt för diskussion att man inte använder husregler, för hur sjutton ska man kunna veta vilka husregler någon annan använder?

Dessutom är det rätt dåligt att slåss med två vapen i D&D nu för tiden, till skillnad mot förr, så det är inte så farligt om folk kan det... de måste ju ändå lägga ett feat på ambidex, plus ytterligare ett på two-weapon fighting.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Quan'talis

Swashbuckler
Såvitt jag vet använder man ambidexterity mest när man slåss...

Jag påstår inte att det bara är wizards som använder int, jag påstår att det är ganska ovanligt att någon annan klass har 15 i int från början (och dessutom visade det sig vara irrelevant, eftersom jag hade fel)

www.senileape.cx

Staffan

Myrmidon
När man inte har PHB tillgänglig...

Praktisk URL: <A HREF="http://www.opengamingfoundation.org/srd.html" target="_new">http://www.opengamingfoundation.org/srd.html</A> Iofs är den inte uppdaterad med erratan, men ändå.

/Staffan

chrull

Stockholm Kartell
och för att ha nån egentligen nytta av det måste man ju ta improved two-weapon fighting..

chrull

Quan'talis

Swashbuckler
Powergamern inom mig säger:
Och sen får man ändå färre attacker/tur än någon som satsat på Whirlwind Attack eller Great Cleave i stället

Men annars väljer man ju inte att slåss med två vapen för att det är effektivt utan för att det är coolt...

www.senileape.cx

Urd

Veteran
Att vara ambidexteriös har absolut INGET med Inteligens att göra utan beror helt på att personen i fråga har fler kopplingar i hjärnan än en vanlig människa och kan därför kordinera de olika hjärna halvorna bättre och därigenom slåss bättre med två vapen

chrull

Stockholm Kartell
beror på.
det kan vara effektivt.. jag har en level 13 fighter/duelist med en rapier i varej hand. hon knäcker :D

synd bara att jag inte kan spela henne annat än som slp.

chull

chrull

Stockholm Kartell
vilket skulle kunan passa under värdet för int? eller?

chrull

Quan'talis

Swashbuckler
En lvl 13 fighter/duelist knäcker nog med en rapier också... Man har ju mindre chans att träffa med varje enskilt hugg, men fler chanser, så det är väl bara upp till en själv vad man väljer (Själv har jag en lvl 7 barbarian med ett bastard sword i varje hand. Han knäcker också [delvis beroende på att han är en centaur, så för honom är yxorna inte så stora]. Synd bara att inte spelarna stött på honom än)

www.senileape.cx

Quan'talis

Swashbuckler
Visst, men en lvl 13 fighter/duelist knäcker nog med en rapier också. Eftersom man får mindre chans att träffa men fler chanser så är det väl upp till en själv vad man väljer (Själv planerar jag att ha med en Ogre barbarian [delvis därför jag startade den här diskussionen; om det verkligen hade varit 15 i int som krävts hade det varit rätt svårt för en stackars ogre {eller heter det ogress?}] med en greatclub i varje hand. Hon kommer också att knäcka, t.ex armar, ben, huvuden, träd, stenar)

www.senileape.cx

Nightowl

Champion
OT...

"eller heter det ogress?"

Kvinnlig ogre = ogress.

På tal om det, om man översätter ogre med rese, kan man då översätta ogress med resa? ;-)

Nightowl

You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.

Feliath

Swashbuckler
Duelist (OT)

Hur kan det vara bättre att som duelist slåss med två vapen än med ett? Enligt reglerna för Precise Strike får man ju +1d6 i skada med det ena vapnet bara om man inte attackerar med det andra...Vid level 6 blir t.o.m. Improved Two-Weapon Fighting helt satt ur spel, och om man tolkar det så att man får göra en Precise Strike per vanlig attack i en runda, så är ju skadepotentialen alltid högre med ett vapen än med två...(Du kan maximalt ha två extra attacker med din Off Hand. Du har minst två vanliga attacker per runda när du får ta Duelist som Prestige Class. Alltså minst lika många d6 skada och större chans att träffa med ett vapen jämfört med två...om vi nu ska powergama ;-) ...)
Således måste en Duelist alltid vara hårdare med en värja än två värjor, såvida du inte kör med husregler för classen.

/Feliath