<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
...med andra ord, de klena skådisarna klarar inte av att använda ett mjölkpaket? En tvåa mjölk väger mer än typ allt utom ett tvåhandssvärd, liksom.
<hr></blockquote>
Två kilo kan vara nog så tungt, lägg därefter på en rustning på 5-10 kg (uppskattningsvis), 35 grader i skuggan och ett två timmars träningspass med svärdsviftande m.m. Det blir fan så jobbigt.
Mina erfarenheter är att även en marginellt liten vikt gör stor skillnad på ens stridsvärde om man arbetar hårt med kroppen.
Lika bra att jag drar ett exempel från verkligheten. Jag jobbar som yrkesofficer i Amfibiekåren och en typ av fysisk fostran som vi gärna använder oss av är "snabbmarsch". Snabbmarschen syftar till att med full normalutrustning kunna förflytta sig drygt 3 km på 18 minuter. En baggis tänker ni kanske, jo om man har löparskor och slipper utrustningen så är det ju ingen prestation kanske. Det första du gör är att byta ut joggingskorna mot ett par kängor. Kängorna gör att du inte kan springa med vanliga löpsteg, du orkar helt enkelt inte lyfta fötterna så högt från marken, löpstilen påverkas altså direkt av något så obetydligt som ett par kängor som inte väger mer en ett kilo. I händerna bär du ett vapen som väger 4,6 kilo, inte det heler någon ansenlig tyngd men det är otympligt och tröttar ut kroppen ytterligare. Stridsutrustningen väger ca två-tre kilo, även denna börda är rent viktmässigt liten men den gör sitt för att höja spyfaktorn under marschen. Slutligen hänger man på en stridsryggsäck som väger ca tio kg - den tyngsta bördan viktmässigt men eftersom passformen är god och man bär den på ryggen är det den som gör minst skillnad mot att springa utan bördor.
Vart vill jag komma? jo, det spelar ofta inte så stor roll om ett svärd väger 5 kg eller 2 kg, det är fortfarande en otymplig börda och tillsammans med en rustning så blir det jobbigt att hantera det, och dessutom se snygg ut på film så fan vet om skådisarna är så klena igentligen./images/icons/grin.gif