Nekromanti Ambience för spelsessioner

I konversationen rörande Danzigs Black Aria kom jag att tänka på att många Spelledare därute i landet kanske använder sig av bakgrundsmusik, stämningsljud och annat under sina spelsessioner. Hur går ni tillväga då? Använder ni t ex särskilda program? Jag personligen använder t ex Reaper för att skapa mer komplexa ljudbilder för vissa scener (om jag t ex inte hittar ngt passande Youtubeklipp) och den gamla Mutant UA soundmixern för att pussla ihop allting under spel. Sedan har jag kört via en Bluetooth-högtalare. Nu ska jag fokusera mer på att köra via TV:n och mitt ljudsystem (förut satt vi i köket och spelade) så att jag kan kombinera bild och ljud smidigare.

Det här kan vara tråden där vi kommer med tekniska tips, tips på stämningsfyllda Youtube-videor eller länkar till egenkomponerade ljudbilder.

entomophobiac

Low Prep High Play
Använder Spotify, och sätter upp listor för specifika typer av scener. Brukar även leta reda på specialtracks för att något ska kännas nytt när listan börjar bli tjatig. Även lite nyfiken på att använda teman för särskilda saker, för att se om det kan få önskad effekt.

Jag brukar ju också göra lite mer specifika ljudscener (ofta är man tvungen till detta) ämnade för vissa scenarion och äventyr, som jag har gjort med t ex gamla Torshem till DoD, CoC-äventyren Edge of Darkness och The Horrible Secret of Monhegan Island. Om det är någon där ute i etern som har tänkt att köra dessa så kan jag alltid hitta något sätt att ladda upp filerna på.

Cybot

Mest spelbar
Jag gillar Blacklight Automaton för spelsessioner med horror eller övernaturliga element.
Tracks som Dungeon, Void Dweller och A Spider in the Tombs lägger ner en bra matta, medans Psychodrone, The Unnamed och Pulsating Horror är bra för när man ska öka trycket.

Cybot;n325358 said:
Jag gillar Blacklight Automaton för spelsessioner med horror eller övernaturliga element.
Tracks som Dungeon, Void Dweller och A Spider in the Tombs lägger ner en bra matta, medans Psychodrone, The Unnamed och Pulsating Horror är bra för när man ska öka trycket.
Jag ska spana in allt det där. Här har du lite tips:
  • De första tre minutrarna av Megaloschemos IV (Russian Basso Profundo) kan funka rätt bra.
  • Atmospheres: Demonic whispers kan komma till användning i någon slags ljudbild.
  • The Seal of R'LYEH - Faceless God
  • Iron Cthulhu Apocalypse - Out of the Aeons och Sinister Alien Monoliths
  • Rupert Chapelle - Black Water Death
  • https://youtu.be/k68thGEDlx8
Ingenting ovan kan dock slå det här klippet om du tvingar dina spelare att titta på det i 1 timme i sträck innan sessionen:p:

???????https://youtu.be/5kvenmWEhFE

För fantasysettings finns det många Youtube-klipp med vevlira och andra instrument. Andrey Vinogradov brukar släppa bra grejer. Eldrim har stycket Gnaal och Gravferd på tagelharpa och andra gamla instrument som jag använder ibland under Torshemsäventyret. Och så finns ju musiken nedan som jag använder. Man kan nästan känna doften av svett, blod, läder och stål. Om inte ni kan, så kan nog era grannar:

IcarusDream

Anti-populist
Jag använder Spotify, Syrincscape, tabletopaudio.com och asoftmurmur.com

Rent tekniskt kör jag med en laptop (gammal Macbook Air kopplad till ett hemmabiosystem med surroundljud)

IcarusDream;n325365 said:
Jag använder Spotify, Syrincscape, tabletopaudio.com och asoftmurmur.com

Rent tekniskt kör jag med en laptop (gammal Macbook Air kopplad till ett hemmabiosystem med surroundljud)
tabletopaudio.com var rätt bekvämt, faktiskt. Bra tips!

Heilung kan ju ha något intressant spår som kan vara användbart i något fantasy/vikingalikt lir.

Tibetansk/mongolisk strupsång kan också låta rätt stämningsfullt. Här står det visserligen att det är för world peace, men det kunde lika gärna vara någon ond demonkult: