Förstefadern
Veteran
- Joined
- 3 Apr 2013
- Messages
- 66
Hej alla wrnu:are! Mattias Johnsson här, den av järnringens författare som har lite extra ansvar för spelvärldens utformning och utveckling. Först och främst måste jag be om ursäkt för att jag har varit så osynlig här på forumet, för det andra vill jag förklara varför: jag ägnar all tid jag får över åt att skriva klart Döda drömmars grav. Hoppas ni kan förlåta.
Det är oerhört roligt och inspirerande att läsa era inlägg om Symbaroum i allmänhet och om dess spelvärld i synnerhet, men jag måste erkänna att det också är en smula smärtsamt. Mycket av det ni efterlyser mer information om är sådant som helt enkelt inte fick plats i grundboken men som vi självfallet ämnar återkomma till i framtida moduler. Så var det även när vi släppte MUAs grundbok, vars kampanjvärldsavsnitt dessutom var betydligt kortare än Symbaroums. Ibland önskar man att man kunde skriva och illustrera färdigt ALLA moduler redan innan grundbokslanseringen och helst släppa hela produktlinjen i en enda dundrande smäll!
Till grundboken har vi dels prioriterat information som är viktig för att kunna skapa rollpersoner (därav tyngdpunkten på Ambria), dels undanhållit oss från allt för mycket ”spoilande”. Tanken är ju (som någon sade i en annan tråd) att alla i spelgruppen ska kunna köpa och läsa (det mesta) i grundboken och när det gäller ett spel som till stor del primerar utforskande/upptäckande kan det kanske vara klurigare att lägga ”hemligheterna” i SL-specifika moduler. Ungefär så tänkte vi. Rätt eller fel – jag vet inte. Men jag är ganska säker på att många hade saknat exempelvis den mer ingående beskrivningen av Tistla Fäste ifall den hade skjutits på framtiden.
Hur som havre … I den här tråden tänkte jag att vi kunde försöka samla era intryck och önskemål om Ambria, Davokar och (i visst utsträckning) världen omkring. Återupprepa gärna sådant ni har berört i andra trådar, så kan ni vara säkra på att vi har det i bakhuvudet när vi fortsätter vårt utforskande. Tills vidare kan jag dock inte annat än hänvisa till Vilddjurets Märke och (inom kort) Döda drömmar grav för mer spelvärldsinformation. Ja, sedan finns ju även min roman, Den eviga nattens riddare, som tar sitt avstamp i Tistla Fäste och leder vidare ut i ... ni-vet-var ... (vänta er bara inte en bombastisk fantasykrönika i stil med GRR Martin, Tolkien eller allas vår Granström, då det snarare handlar om ett action-/spänningsäventyr berättat ur förstapersonsperspektiv).
Och … om det skulle dröja innan jag kommenterar era kommentarer och inlägg så vet ni varför. ;-)
Det är oerhört roligt och inspirerande att läsa era inlägg om Symbaroum i allmänhet och om dess spelvärld i synnerhet, men jag måste erkänna att det också är en smula smärtsamt. Mycket av det ni efterlyser mer information om är sådant som helt enkelt inte fick plats i grundboken men som vi självfallet ämnar återkomma till i framtida moduler. Så var det även när vi släppte MUAs grundbok, vars kampanjvärldsavsnitt dessutom var betydligt kortare än Symbaroums. Ibland önskar man att man kunde skriva och illustrera färdigt ALLA moduler redan innan grundbokslanseringen och helst släppa hela produktlinjen i en enda dundrande smäll!
Till grundboken har vi dels prioriterat information som är viktig för att kunna skapa rollpersoner (därav tyngdpunkten på Ambria), dels undanhållit oss från allt för mycket ”spoilande”. Tanken är ju (som någon sade i en annan tråd) att alla i spelgruppen ska kunna köpa och läsa (det mesta) i grundboken och när det gäller ett spel som till stor del primerar utforskande/upptäckande kan det kanske vara klurigare att lägga ”hemligheterna” i SL-specifika moduler. Ungefär så tänkte vi. Rätt eller fel – jag vet inte. Men jag är ganska säker på att många hade saknat exempelvis den mer ingående beskrivningen av Tistla Fäste ifall den hade skjutits på framtiden.
Hur som havre … I den här tråden tänkte jag att vi kunde försöka samla era intryck och önskemål om Ambria, Davokar och (i visst utsträckning) världen omkring. Återupprepa gärna sådant ni har berört i andra trådar, så kan ni vara säkra på att vi har det i bakhuvudet när vi fortsätter vårt utforskande. Tills vidare kan jag dock inte annat än hänvisa till Vilddjurets Märke och (inom kort) Döda drömmar grav för mer spelvärldsinformation. Ja, sedan finns ju även min roman, Den eviga nattens riddare, som tar sitt avstamp i Tistla Fäste och leder vidare ut i ... ni-vet-var ... (vänta er bara inte en bombastisk fantasykrönika i stil med GRR Martin, Tolkien eller allas vår Granström, då det snarare handlar om ett action-/spänningsäventyr berättat ur förstapersonsperspektiv).
Och … om det skulle dröja innan jag kommenterar era kommentarer och inlägg så vet ni varför. ;-)