Då förstår jag. Men jag tycker du har fel eftersom Burkan är någonting som starkt är identifierbart med Islam (tyvärr?). Så det är inte långsökt alls förutom om man sitter på specialkunskap.Etepete said:Hamish är en kristen sekt som försöker leva som på sextonhudratalet och som en konservativ, puritansk kristen gemenskap (typ). Hade Gardells skämt varit som ditt hade jag inte haft något problem med det. Men detbär inte som att gå från påsk till bibeln, utan som att gå från påsk till en liten fringe grupp.Recca said:Nu vet jag inte vad en hamish är för nåt men om jag skulle säga: "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på den där boken, va hettere nu igen, bibeln(?). Om det nu är guds ord, hur kommer det sig att han inte skrev ett riktigt index och en sån där ordlista i slutet som i skolböcker? Jag menar, det är ju sinnessjukt opraktiskt att vara tvungen att läsa hela skräpet för att hitta det man letar efter, och Gud är väl inte sinnessjuk? Eller?"Etepete said:Det är väl det som är problemet. Vad tusan har burkor med ramadan att göra? Skämtet är bara ett skämt om man gör svepande generaliseringar. Det är lite som att säga "Nu är det ju påsk, och det får mig att tänka på de där hamisharna - tror de att det är movember hela året eller?"
Jo, det vore ju knäppt. Tror aldrig jag hört eller sett något sådant.Rymdhamster said:-Jag såg en tjej i burka i går.
-ALLA MUSLIMER HAR FAKTISKT INTE BURKOR!
Se ovan.Etepete said:Problemet är kopplingen ”apropos ramadan = burkor"
Just detta är den fördom som Herr Gardell tyvärr väljer att förstärka. Vi förknippar islam med dess mest extrema uttryck, kristendomen med dess mainstream.Recca said:eftersom Burkan är någonting som starkt är identifierbart med Islam (tyvärr?).
Sorry hamster - att du, när ombedd, kan hitta på en mer långsökt koppling ändrar inte faktum att kopplingen ovan BARA funkar pga publikens fördommar om islam som "burkareligionen". Du kan välja att inte se detta. Isf tror jag vi kommit tkll vägs ändeRymdhamster said:Se ovan.Etepete said:Problemet är kopplingen ”apropos ramadan = burkor"
Lite överdrivet. Men det är lite sånna vibbar jag fått här.Etepete said:Jo, det vore ju knäppt. Tror aldrig jag hört eller sett något sådant.Rymdhamster said:-Jag såg en tjej i burka i går.
-ALLA MUSLIMER HAR FAKTISKT INTE BURKOR!
Det handlar ju inte om att ramadan är samma sak som burka. Utan att pratet om ramadan påminner honom om en grej angeånde burkor. Burkor, en annan grej som förekommer inom islam. Precis som ramadan.Rymdhamster said:Kort och gått: ramadan->burka är för mig ett väldigt kort steg. Mest för att jag inte är medveten om att endera förekommer utanför islam i någon utsträckning att tala om.
Ja? Och både hamish och påsk förekommer inom kristendommen. Enda anledningen att vad Gardell sa ens uppfattas som ett skämt är att folk delar fördommen att islam är "burkareligionen"Rymdhamster said:Jag menar läs ovanstående inlägg om saken:
Det handlar ju inte om att ramadan är samma sak som burka. Utan att pratet om ramadan påminner honom om en grej angeånde burkor. Burkor, en annan grej som förekommer inom islam. Precis som ramadan.Rymdhamster said:Kort och gått: ramadan->burka är för mig ett väldigt kort steg. Mest för att jag inte är medveten om att endera förekommer utanför islam i någon utsträckning att tala om.
Jag är för halvtaskiga och plumpa skämt om alla religioner. Inkl islam. Alla religioner mår bra av att lära sig ödmjukhet. Och det där "sparka nedåt"-argumentet som förekommer ibland ger jag inget för. Det är vår förbannade plikt att skämta om dem.Rymdhamster said:Se ovan.Etepete said:Problemet är kopplingen ”apropos ramadan = burkor"
Nu ser det lite ut som ordbajseri. Dessutom tillskriver du Gardell en sadistisk plan som syftar att förstärka fördomar.Etepete said:Just detta är den fördom som Herr Gardell tyvärr väljer att förstärka. Vi förknippar islam med dess mest extrema uttryck, kristendomen med dess mainstream.Recca said:eftersom Burkan är någonting som starkt är identifierbart med Islam (tyvärr?).
Det håller jag inte med om. Jag tyckte som sagt att hans skämt handlade om burkor, inte om islam. Det var bara så han gick över från det ena fenomenet till det andra. Jag tycker emxempelvis att man kan skämta om ramadan också utan att det behöver innebära att man skämtar om islam.Etepete said:Ja? Och både hamish och påsk förekommer inom kristendommen. Enda anledningen att vad Gardell sa ens uppfattas som ett skämt är att folk delar fördommen att islam är "burkareligionen"
Som jag skrivit ovan handlar inte detta om religion utan om fördommar mot människor. Att man generaliserar så grovt om Islam att burka ses som "typiskt muslimskt" är inte en attack på religionsfrihet eller religiösa värden, utan ett sätt att bygga en fördom om muslimer.Arfert said:Jag är för halvtaskiga och plumpa skämt om alla religioner. Inkl islam. Alla religioner mår bra av att lära sig ödmjukhet. Och det där "sparka nedåt"-argumentet som förekommer ibland ger jag inget för. Det är vår förbannade plikt att skämta om dem.Rymdhamster said:Se ovan.Etepete said:Problemet är kopplingen ”apropos ramadan = burkor"
Amen till det!Arfert said:Det är vår förbannade plikt att skämta om dem.
Det är det här min kommentar om "jag såg en kvinna i burka" handlar om. Vem har sagt att burka är typiskt muslimskt?Etepete said:Att man generaliserar så grovt om Islam att burka ses som "typiskt muslimskt" är inte en attack på religionsfrihet eller religiösa värden, utan ett sätt att bygga en fördom om muslimer.
Fast Hamish bor ju i USA. Dessutom är det typ ett namn i Irland. Det är klart som fan ingen fattar referensen. Hade du däremot skrivit: "På tal om påsk! Jag hörde att Helge Fossmo har gift sig med en kvinna han brevväxlat med. Nu måste han bara skaffa sig en ny barnflicka också för att fullborda cirkeln." Då hade vi ju fattat skämtet. Men Hamish är ju för långsökt, folk vet ju inte ens vad du menar liksom.Etepete said:Ja? Och både hamish och påsk förekommer inom kristendommen. Enda anledningen att vad Gardell sa ens uppfattas som ett skämt är att folk delar fördommen att islam är "burkareligionen"Rymdhamster said:Jag menar läs ovanstående inlägg om saken:
Mitt fel. Amish heter de ju, inte Hamish. Och de har skägg.Rymdhamster said:Det håller jag inte med om. Jag tyckte som sagt att hans skämt handlade om burkor, inte om islam. Det var bara så han gick över från det ena fenomenet till det andra. Jag tycker emxempelvis att man kan skämta om ramadan också utan att det behöver innebära att man skämtar om islam.
Hamishskämtet fattade jag inte för att jag inte kopplade. Ungefär som att jag inte hade fattat att "ambulerande tält" om det använts i dagligt tal hade handlat om burkor.
Jag har överhuvudtaget aldrig hört "hamishskägg" som term förut. Hamish är ett namn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamish