För det första är det inte bara i Sverige. Vi är ingen superb bastion av allt som är Fint och Gott. Eller ja, vi är rätt bra, det håller jag med om, men vi är knappast ensamma. Klart det finns andra länder som kör motsvarande race.Recca said:Du säger ju det. Men bara för att en liten liten liten del av Sveriges befolkning väljer att bära slöja för att det är snyggt och trendigt så betyder det inte att det överallt i världen där det bärs slöja hit och dit görs av samma anledning.
Och vad i hela friden har fått dig att tro att jag säger att det "görs av samma anledning" överallt i världen där det bärs slöja? Det är ju precis tvärtom jag sagt. Att slöja INTE alltid bärs av samma anledning överallt. Har jag varit otydlig?
EDIT: Några andra saker jag inte sagt:
- Alla som bär slöja är glada och fria.
- Slöja är aldrig ett förtrycksmedel.
- De som bär slöja frivilligt är ungefär lika många som de som tvingas bära sådana plagg.
- Det finns ingen anledning att kritisera de som tvingar kvinnor att bära slöja, och ingen anledning att motverka kulturer där avsaknad av hijab eller liknande anses tyda på att man "ber om det".