Jag fattar vad du är ute efter här, Krank.krank said:Samhället kräver däremot rakade ben och bikinilinje, att man inte ammar offentligt, och att män inte bär kjol - och ja, att kvinnor bär högklackat.Arfert said:Exakt. Samhället kräver inte att en kvinna ska ha speciella skor eller plagg eller en speciell frisyr eller huvudbonad i "väst".
Det kräver inte i betydelsen "gör du inte så får du fängelse/spöstraff", men det finns definitivt ett socialt tryck. Ungefär samma sorts sociala tryck som en del som bär burka/niqab gör i väst.
Burkan handlar inte alltid om "äganderätten till sin kvinnas utseende". Det finns kvinnor som bär burka utan att göra det för att visa att de är ägodelar till sin man. Precis som det finns kvinnor som till exempel rakar benen utan att göra det för att kunna vara mäns sexobjekt.Arfert said:Det handlar om att ha äganderrätt till sin kvinnas utseende. Att jämföra det med "festskor" känns minst sagt underligt. (Sen förekommer det ju stilettklackar under burkan.)
Det är ett jättebra argument. Samtidigt så finns det ju ändå ett val involverat i vad jag bär på mig. En dag kanske jag har höga stilettklackar, en annan dag har jag örhängen, en tredje bär jag hotpants (som är ett väldigt skönt plagg om sommaren). Kan du säga samma sak om burka/niqab?
Medan jag kanske har vissa sociala påtryckningar kring mig så har jag svårt att likställa alla ditos. Då blir det som att säga: "Jamen en social påtryckning är samma sak som en annan oavsett vad den är!"
Nånstans kan vi ju konstatera att den sociala påtryckningen att bära stilettklackar är värre än den sociala påtryckningen att ha en handväska, eller hotpants.
Så kan vi även göra med burkan (för att inte nämna att det faktiskt kan handla om hot om våld på ett helt annat sätt än vad det skulle innebära om jag gick runt i cargopants och munktröja).
När jag klär på mig kanske jag vänder mig till min kille och frågar: "Tycker du det här är snyggt?"
Jag föreställer mig att det i andra kulturer inte finns ett sådant val av ytterkläder, att kvinnan i sammanhanget klär på sig sin burka, för det finns egentligen inget val, lika lite som att hon plötsligt kan klä på sig en pandakostym och gå ut på stan kan hon gå ut i ett vanligt linne.
Jag tycker inte det kan liknas vid mina valmöjligheter av kläder när jag går ut, även om det faktiskt i båda fallen finns påtryckningar och förväntningar på oss.