Nekromanti Amerikansk censurmoral

Lindenius

Swashbuckler
Hmm intressant...

Hur kommer det sig att den amerikanska censurmoralen är så vanlig i rollspel? Med censurmoral menar jag här att det verkar vara okej att diskutera/kontemplera eller fördjupa sig i minutiöst våld i stil med: hur många droppar blod blöder en person som fått armen avsliten. Det görs oräkneliga tabeller över maffiga skador som man kan få.

Men man får/bör/vill inte visa/prata om bröst, snoppar eller annat kroppsligt.

Varför är det så... tror ni?

//erik. "han sa snopp i tv"

Man Mountainman

Storsvagåret
För att de flesta rollspel görs i USA?

Jag tror inte någon hade höjt på ett ögonbryn om jag hade gjort ett rollspel med lite snusk (och nu snackar vi inte BoEF:s systematiska hantering av ämnet, utan lite mer naturligt snusk som en del av stämningstexter och världsbeskrivningar) här i Sverige.

Sen förekommer det ju inte så mycket snusk i svenska rollspel heller, men det beror nog mest på att det inte finns så många svenska rollspel.

Greymourn

Swordsman
Kanske snarare är så...

att man behöver regler för hur ont det gör att bli hackad i småbitar... Men att man, vilket F.A.T.A.L visade på ett utomordentligt vis... Faktiskt inte alls behöver några regler för att räkna ut könsorgan längder/mått och kroppshåls elasticitet... Möjligen skulle det kunna vara intressant med sexual kuriosa i stil med varför dvärgar ogillar missionären o.dyl., och den egentliga anledningen till att alver är så försiktiga med att skaffa barn men...

Lindenius

Swashbuckler
Vidare resonemang

att man behöver regler för hur ont det gör att bli hackad i småbitar... Men att man, vilket F.A.T.A.L visade på ett utomordentligt vis... Faktiskt inte alls behöver några regler för att räkna ut könsorgan längder/mått och kroppshåls elasticitet..

Jaehmm...

Nu var det ju inte riktigt det jag var ute efter. Det är nog mer den mer oblyga och icke-sexualiserade inställningen till sex jag är ute efter... :gremcrazy:

Vad menar jag med att säga emot mig själv. Jo, i en del eller kanske till och med ganska många rollspel ritas/beskrivs till exempel kvinnor som bystiga, kurviga eller åtminstone snygga. Sexobjekt. Män är vältränade och muskulösa kroppar, en fet yxa... och ett höftskynke eller en stor lädersuspensoar.

Går det längre än så blir det dock ajabaja. Och nu talar jag inte om "porrighet" utan om nakenhet i en mer naturlig form. Varför ritas aldrig en naken pict rusandes ner för en kulle med yxan i högsta hugg, vilket inte var helt ovanligt. Eller kvinnor som ammar och så vidare.

Det jag kanske i slutändan efterlyser är en mer oblyg men ändå odramatisk syn på fortplantning och alla dess kringområden. Viktiga områden som barnafödande, könssjukdomar, sparkar i skrevet eller för övrigt bara beskrivningar om ritualer och myter/skrönor kring fortplantningen i den aktuella världen. Ty i de flesta kulturer i vår värld finns det många ritualer som på ett eller annat sätt kretsar kring just detta.

//erik. fick 650 papp för sin junior

Rosen

Myrmidon
Khelasnusk

Tja, någon påpekade en gång att Khelataar minsann inte har en massa bilder på söta alvflickor - det har bilder på söta bondpigor. (-:

IMO rör det sig främst om "snusk" av den sort Lindenius talar om; Världsboken beskriver t.ex mytologiska sexscener mellan de Första Människorna och nämner att åkern betraktas som jordgudinnans sköte, som bonden öppnar med plogen - spelets förhärskande religion är en ganska utpräglad fruktbarhetskult. Jag har tecknat såväl gravida som ammande kvinnor till spelet, och ämnen som sexualitet och familjebildning har ofta kommit upp i olika spelgrupper. Nightowl har ofta sagt att det är stört omöjligt att hålla diskussioner om Khelataars mytologi eller kultur utan att det förr eller senare glider in på sex...
Jag misstänker att till stor del beror på dess grisodlarfokus; man ränner inte runt i grottor och dödar monster, och det dräller inte av högar med guld som man kan samla på sig, så mer handlar om att insupa miljön och vara khelataarer när man spelar sina rollpersoner. Då är det lätt att börja tänka på sådant som verkligen berör folk - god mat, starka drycker, sällskap i sänghalmen...

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Khelasnusk

Nightowl har ofta sagt att det är stört omöjligt att hålla diskussioner om Khelataars mytologi eller kultur utan att det förr eller senare glider in på sex...
En möjligt alternativ förklaring är att sådana diskussioner oftast inkluderar dig och mig som debattanter. :gremwink:

Snäppet allvarligare: Khelataar är dels väldigt jordnära, som Åke säger, dels är släkt och familj viktigt. En äventyrare i Khelataar utan hustru/make är som en äventyrare i en normal D&D-värld utan ett magiskt vapen: en anomali eller ett tillfälligt tillstånd. Och en jordnära skildrad person som har en partner har sex förr eller senare...

Erik

Warduke

Warrior
Re: Vidare resonemang

I fansinprojektet jag håller på med så är det definierat i dokumentet över vad som får vara med och inte att det är svensk moral som gäller. Så nakna män och kvinnor kommer förekomma, könssjukdomar, romans, intimitet och en massa annat gos. Nån ammande kvinna finns inte med på bildlistan för nån av de första två delarna men nu när du sagt det så ska jag försöka klämma in en.

Även jag tycker att amerikansk moral inte är nåt vi bör eftersträva.

Jag kom just på en sak, NeoGames har i sin Tirak-modul en bild på en barbröstad tirakkvinna som ammar.
Kapitlet i sig behandlar fertilitet har jag för mig :gremwink:

Lindenius

Swashbuckler
Skickar iväg en intressepil [OT]

Har du sålt din son?

Har ingen son, bara en dotter. :gremtongue:

Nej nej, jag är med i online-fotbollsmanagerspelet Hattrick på nätet. Oerhört kul och spännande syssla. Ungefär som att hänga här, fast med en massa tävlingsmoment.

I vilket fall lyckades jag sälja en av mina juniorer för 650 000, vilket var välbehövligt eftersom jag annars skulle legat 2,2 mille back.

//erik. snackar inte om Robinsondeltagare

Greymourn

Swordsman
Eon...

Har allt utom bilderna på nakna picter... Mig veterligen fanns sådana i någon Pendragon modul... Möjligen alltid naturligt censurerade med ett lyftat ben eller något "organiskt hinder" :gremlaugh:... Personligen skulle jag inte bli så mycket lyckligare av att se tecknade pict organ i regelböcker...

Vad gäller faktumet att kvinnor i rollspel nästan alltid är smärta o bystiga så är det väl rollspels tradition... Det samma gäller män som alltid är antingen muskulösa å ståtliga eller långa smalla och har vältrimmade/välväxta skägg... Undantage är ganska få, och då raka motsattsen...

Brior

Swordsman
Svavelvinter och sänghalm (OT)

Jag vill framhålla att moralen är ganska vidlyftig i min roman "Svavelvinter" som kommer snart. Därmed inte sagt att det rör sig om "tantsnusk". Snarare använder jag den finska filmens handfasta sätt att visa stök och bök. Skälen är att jag är veterinär, svensk och inte amerikan och att jag tror dessa företeelser var mer vardagsnära för ett antal hundra år sedan. Dessutom är Trakorien hedonisktiskt lagt och saknar en religion som moraliserar hårt mot sex och njutning.

Välkomna att debattera saken på www.svavelvinter.nu

Hälsar
Erik Granström

Lindenius

Swashbuckler
Nakna picter

Har allt utom bilderna på nakna picter... Mig veterligen fanns sådana i någon Pendragon modul... Möjligen alltid naturligt censurerade med ett lyftat ben eller något "organiskt hinder"

Japp. Picten i fråga vrider höften så endast rumpan syns. Ett klassiskt manlig nakenbild. :gremlaugh:

//erik. äter polkagrisstång

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Eon...

Det samma gäller män som alltid är antingen muskulösa å ståtliga eller långa smalla och har vältrimmade/välväxta skägg... Undantage är ganska få, och då raka motsattsen...
Tja, vi har ju den smidige, smärte tjuven, fete köpmannen, kraftige (på ett både runt och muskulöst sätt) byasmeden, fryntlige värdshusvärden och skröplige åldermannen. Så jag tycker nog definitivt att män kommer i ungefär samma former som i verkligheten.

/Vulf

Lindenius

Swashbuckler
OMFG (OT)

Välkomna att debattera saken på www.svavelvinter.nu

Det är så vackert att jag kissar på mig. :gremsmirk:
Gillar särskild bilden med de två snubbarna som vandrar bland snötäckta fjäll. Sweet.

//erik. helt såld

Ymir

Liten kantbaron

...och till 'Alver' fanns en bild på en födande alvkvinna som av någon för mig (förhoppningsvis) outgrundlig anledning aldrig kom med i modulen. Den fanns dock med i 'Att levandegöra en rollperson'-artikeln i ett av de allra första Codex-numren.

Bröst har väl annars aldrig varit tabu vare sig i Eon eller Drakar och Demoner?

- Ymir, som vad amerikansk censurmoral anbelangar inte ens börjat prata om WW :)