Nekromanti Amerikanska nätbutiker och tull?

G

Guest

Guest
Jag hittar ibland intressanta nostalgiprylar i amerikanska nätbutiker, men det var flera år sen jag beställde något därifrån pga dåliga erfarenheter.
Är det någon som vet hur det funkar med tullavgift nuförtiden?
Säg att jag handlar för 2000kr - vad blir tullavgiften om paketet "fastnar" i tullen?... och blir det billigare om jag anmäler att jag vill betala rätt tull innan?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Begagnade böcker verkar vara tull- och momsfria -- inga av mina USA-beställningar av sådant har fastnat i tullen.

Bolongo

Herr Doktor
I min erfarenhet beror sannolikheten att något skall "fastna" väldigt mycket på vilket företag som skickar paketet. Jag vet inte riktigt hur det går till, men det verkar ha något med hur de deklarerar innehållet att göra.

Men svenska tullens arbetsbörda verkar också påverka. För mig brukar paket från Reaper Miniatures så gott som alltid åka på tull, men nu i december gjorde jag 3 beställningar under deras jul-promotion, och bara ett av de paketen fastnade.

G

Guest

Guest
Tack!
Enligt Luddes länk så är det 6% på böcker, och 25 på allt annat - jag hittade inget om huruvida beggat var momsbefriat.
Det stod något om att allt under 1500 ej behövde förtullas, vad nu det betyder för enligt samma sida ska moms alltid betalas.
Jag får kolla vidare, eller helt enkelt chansa.

MattiasLejbrink

Swordsman
Hej igen Ja! :) Så här är det: böcker är avgiftsfria i tullen och momsen är 6%. Sverige är superbra där - det äe politiska beslut som gör att just böcker ska vara avgiftsfria och belagda med låg moms. Så du betalar 6% eller inget beroende på om paketet ”fastnar”. Jämför med 200 kr + 25% som det kan vara på annat! Dock viktigt att avsändaren deklarerar korrekt så tullen vet att det är böcker! Be avsändaren deklarera dem som ”used books” eller ännu hellre den korrekta tullkategorin ”printed matter” (trycksaker). Alla seriösa amerikanska butiker gör detta alltid. Källa: tullverket, som jag ringde förut.

Bolongo

Herr Doktor
Jag har aldrig varit med om att något varit "avgiftsfritt". Om tullen har behandlat ett paket lägger de alltid på minst en hundralapp, utöver själva momsen.

G

Guest

Guest
MattiasLejbrink;n270992 said:
Hej igen Ja! :) Så här är det: böcker är avgiftsfria i tullen och momsen är 6%. Sverige är superbra där - det äe politiska beslut som gör att just böcker ska vara avgiftsfria och belagda med låg moms. Så du betalar 6% eller inget beroende på om paketet ”fastnar”. Jämför med 200 kr + 25% som det kan vara på annat! Dock viktigt att avsändaren deklarerar korrekt så tullen vet att det är böcker! Be avsändaren deklarera dem som ”used books” eller ännu hellre den korrekta tullkategorin ”printed matter” (trycksaker). Alla seriösa amerikanska butiker gör detta alltid. Källa: tullverket, som jag ringde förut.
Det låter bra. Jag ska se till att prata med säljaren innan då.
Det är för övrigt pengarna från ditt köp jag ska bränna.

MattiasLejbrink

Swordsman
Bolongo;n271029 said:
Jag har aldrig varit med om att något varit "avgiftsfritt". Om tullen har behandlat ett paket lägger de alltid på minst en hundralapp, utöver själva momsen.
Nejdå, inte böcker. I så fall ha antingen avsändaren deklarerat fel (då är du körd tror jag), eller så har tullen tagit betalt felaktigt och du kan kräva pengarna tillbaka. Jag åkte på avgift plus moms felaktigt en gång, typ 700 kr. Fick insatt på kontot efter att ha ringt Tullverket.

MattiasLejbrink

Swordsman
Ja!;n271041 said:
Det låter bra. Jag ska se till att prata med säljaren innan då.
Det är för övrigt pengarna från ditt köp jag ska bränna.
Kul! :) Hoppas det blir värdiga arvtagare till hyllplatsen!

Minimoni

Homelander
Tullen krävde mig på 1000 kr på ett paket böcker från Japan. De var min frus böcker som hon ville ha hit när vi gifte oss för 12 år sedan. Jag antar att mina svärföräldrar inte skrivit böcker, men begagnade jävla ägodelar borde inte kosta något. Att svenska staten tar avgift eller skatt på något som jag köpt utomlands är enligt mig stöld och ovärdigt civiliserade samhällen.

Nu fuskar jag som fan tills jag själv anser att de 1000kr är återbetalda, sen ämnar jag nog fortsätta fuska ändå när jag beställer saker...

Nu vet jag att många/kanske alla här inte håller med om min åsikt som jag kommer säga, men jag tycker att varor borde frihandlas världen över och är det någon skatt jag skall betala så är det rimligtvis enbart i landet där varan beställs ifrån och inte även i Sverige.

När jag jobbade i Japan ville skatteverket att jag skulle betala skatt i Japan och Sverige på min lön... Idioti.

Bolongo

Herr Doktor
MattiasLejbrink;n271144 said:
Nejdå, inte böcker. I så fall ha antingen avsändaren deklarerat fel (då är du körd tror jag), eller så har tullen tagit betalt felaktigt
Jag köper ju mest figurer. Kan inte komma ihåg ifall jag tullat för något paket med mest eller enbart böcker....

luddwig

Lawful evil
Jag har betalat importmoms på paket med böcker - precis som jag borde eftersom principen är att moms ska betalas i det land där varan förbrukas - men inte tull eftersom inköpet var för litet. Förhoppningsvis använde staten slantarna till sjukvård, utbildning eller något annat bra.

För den som flyttar till Sverige finns flyttsakstullfrihet så personlig egendom kostar, förutsatt att jag förstått saken rätt, inget att ta in i landet. Även arv och gåvor av mindre värde är befriade från tull och importmoms.

MattiasLejbrink

Swordsman
Minimoni;n271155 said:
Tullen krävde mig på 1000 kr på ett paket böcker från Japan.
När var det här? Spar deklarationen och begär tillbaka pengarna vet jag. Var det deklarerat som böcker ska det vara avgiftsfritt och 6% moms som sagt (bokmomsen i Sverige). Tullverket är för kännedom inte helt nöjda. Det är PostNord som tar avgifterna för tullens räkning och de tar ofta fel avgift, och så sitter tullverket med extraadministration sen när de behöver betala tillbaka. Mina "printed matter" som USA-avsändaren skrivit blev till exempel "rördelar" när PostNord översatte. Och därmed 900 kr extra för mig att betala (som jag fick tillbaka).