Nekromanti Amerikanska sekelskiftet?

Mogger

Hipsteranka
När Old West går mot sitt slut och det nya civilicerade Amerika tar vid finns det ett visst informationsglapp i de lättillgängliga källor som jag kollat på (wikepedia m.m.) från runt 1890-talet till 1910-talet. Ok, jag förstår varför. De coola revolvermännen och ligorna försvann och ersattes av T-Ford och oljeborrning, men jag skulle ändå vilja förkovra mig lite i den här perioden.

Jag är inte ute efter tung facklitteratur utan mer tips som "Men du, There will be blood utspelar sig ju typ då!" Och det är ett bra tips, för jag har inte sett den än. Så, har ni ett eller läst något om den här perioden, hände det något extra coolt då?

Storuggla

Champion
Spansk-Amerikanska Kriget skedde väl då? Det är ju en sak du kan kolla upp, med den gula pressens inverkan.

Storuggla, annars så åt man väl mat också

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Den amerikanska erövringen av Filippinerna från 1898 och ungefär tio år framåt. Ungefär som Vietnam fast med amerikansk seger. Kontroversiellt hemmavid. Mark Twain skrev elakheter om det.

Boxaruppororet i Kina 1900 där US Marines deltog. Se filmen 55 dagar i Peking, där Charlton Heston är amerikansk officer.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Då blev plötsligt mitt förra inlägg irrelevant för det handlade om USA i Asien. Men kolla guldruschen i Yukon och romanen Call of the Wild av Jack London.

Mogger

Hipsteranka
Mekanurg said:
Då blev plötsligt mitt förra inlägg irrelevant för det handlade om USA i Asien. Men kolla guldruschen i Yukon och romanen Call of the Wild av Jack London.
Ah, självklart! Tack.

rjonas

Hero
Butch Cassidy and the Sundance kid utspelar sig i slutet av 1890-t och åtminstone till en början i USA. Mest kul för att de åker cykel. Det är nog bra. Jag har inte sett den från början till slut utan mest lite här och lite där.

Likaså Hidalgo utspelar sig på 1890-t. I början är hjälten med i Buffalo Bills vilda västernshow. Sen sticker han till Mellanöstern. Det slår mig att Last Samurai har ett liknande upplägg.

rjonas

Hero
Unge Indy träffar väl Pancho Villa? Förresten är det inte han som spelar sig själv? Slänger även in Legends of The Fall.

Storuggla

Champion
"Likaså Hidalgo utspelar sig på 1890-t. I början är hjälten med i Buffalo Bills vilda västernshow. Sen sticker han till Mellanöstern. Det slår mig att Last Samurai har ett liknande upplägg."

Siste Samurajen torde utspela sig kring 1876-77.

Storuggla, restorationen

Mogger

Hipsteranka
rjonas said:
...Pancho Villa? Förresten är det inte han som spelar sig själv?
Just det ja, den måste jag kolla upp.

(Jag har för mig att Höstlegender var urbota trist när jag såg den. Får se om jag kanske kollar första halvtimmen eller nått. Tack ändå)

Marukusu

Hero
Du har spelat Red Dead Redemption hoppas jag? Utspelar sig runt 1911 har jag för mig. Automatpistoler och pumphagel gör bara western roligare.

Mogger

Hipsteranka
Marukusu said:
Du har spelat Red Dead Redemption hoppas jag? Utspelar sig runt 1911 har jag för mig. Automatpistoler och pumphagel gör bara western roligare.
Yes, just nu faktiskt. Eller, inte nu, men jag spelar det då och då på lediga stunder.

Dessutom har jag börjat titta på Boardwalk Empire igen, 1920 är ju ganska nära.