Yrkesmässig eller hobby
"Men hela tiden pratar vi om militär teknologi, inte civila. De flesta rollspelare har nog kört militära OCH civila kampanjer, och det är de civila jag är ute efter. Hur fungerar en VR för en butiksägare som vill lära sig självskydd? eller en hemmafru som är rädd för en våldtäktsman?. Vad kan civil VR utrustning kosta jämfört med militär VR. Hur får man tag i det?"
Jag vet inte om det är militär kontra civil som är intressant. Snarare verkar det vara yrkesmässig kontra hobbymässigt som du är ute efter. Det finns gott om civila VR-hjälpmedel idag, till exempel inom läkarvård. Jag minns till exempel ett program som hette Life till min gamla Amiga (ca 1990 eller så) som var en bypassoperationssimulator. Jopp, man skulle göra en bypassoperation på nedre aorta. Mig veterligen användes den ett tag på den medicinska fakulteten i Linköping för att träna kirurgstuderande i proceduren kring sådana operationer. Sen kan man ju alltid påminna om gamla Flight Simulator - det är först på senare tid som den har blivit militär - plus alla airbus- och boeing-simulatorer som finns. Så det är inga problem att komma på civila ändamål för VR-teknik.
För hobbybruk... tja, jag vet en flygskola som använder Flight Simulator innan de skickar upp eleven i en gammal Cessna, till exempel. Det finns redan nu relativt billiga VR-hjälmar och VR-handskar som konsumentelektronik, så det är inga problem att tänka sig något bättre och billigare år 2059. Sen är det bara att komma på något som man kan sälja.
En och annan elektronisk sensei-programvara ska väl också vara möjlig, som gör det möjligt för en hemmafru att träna stridskonst hemma i vardagsrummet med helkroppsdräkt och VR-glasögon eller nåt. Det skulle inte förvåna mig om något driftigt japanskt tevebolag utnyttjar denna idé för att låta vanligt folk leka superhjältar med VR och slåss med sina superhjältepersonor mot varandra i direktsändning i TV. Tänk er Godzilla mot Mecha-Godzilla, i direktsändning. Vinnaren får försöka spöa Stålmannen i finalen... 8)
Och medan vi ändå är på ämnet, läs Dream Park av Larry Niven och Steve Barnes. En jättestor anläggning för att låta folk leka VR-lajv blir scenen för en deckarhistoria...
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>