Nekromanti Ammunition

Uskali

Veteran
Joined
21 Jan 2004
Messages
12
Location
Ronneby
Jag håller på att göra en lista på hur ammon i Neotech modifierar PEN, skada, EAB och pris. PEN och EAB är ju ganska enkelt och de flesta priserna multipliserar man bara med olika tal.

Jag har dock väldigt svårt att räkna ut formlerna för modifieringen av skadetärningarna och vissa priser som inte har några enkla logiska samband.

Så jag undrar om någon har någonting som kan hjälpa mig med problemet?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Marknadsekonomi

"Jag har dock väldigt svårt att räkna ut formlerna för modifieringen av skadetärningarna och vissa priser som inte har några enkla logiska samband."

Priser sätts inte av objektets kvalitet. Priser sätts av hur mycket det kostar att tillverka prylen och hur mycket kunden är villig att betala. Det är många steg mellan hur bra en pryl är och hur mycket kunden betalar, och de omfattar forskning och utveckling, marknadsföring, fasta kostnader, försäljningsvolymer och annat skoj.
 
G

Guest

Guest
Om det inte funkar med endast multiplar för skadan, ta då tex grundskadan*2+Ob2t6, och när det gäller priser, gör dina egna multiplar.
Håller på med en liknande sak för skade tabbellerna, då jag inte är överförtjust i tabbeller.
 

Uskali

Veteran
Joined
21 Jan 2004
Messages
12
Location
Ronneby
Re: Marknadsekonomi

Nu är det så att jag jämfört det som står i boken, jag försöker inte hitta på eget.
Man utgår ifrån helmatlad ammo och kollar vad den kostar sen kollar man vad till exempel MagSafe Defender (jag tror det var så det hette) kostar, sen tar man kostnaden för MagSafe och delar med priset för helmantlad ammo och kommer fram till att den kostar fem gånger mer är helmantlad.
Om du vill kan du kolla själv. Men nu är det så att vissa typer av ammo inte har en enkel formel för kostnaden, som gift och uranspetskulor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Marknadsekonomi

"Nu är det så att jag jämfört det som står i boken, jag försöker inte hitta på eget."

Och jag försöker förklara varför det står som det gör i boken.

"Men nu är det så att vissa typer av ammo inte har en enkel formel för kostnaden, som gift och uranspetskulor."

Exakt. Det är där som resten av tjofräset kommer in. Helmantlad standardammunition är bulkammunitionen, den tillverkas i mängd. MagSafe tillverkar också i rätt stor mängd, men jag tror inte att tillverkningskostnaden per kula är fem gånger större än för helmantlad. Nej, att den kostar så mycket är att folk är villiga att betala fem gånger så mycket för den. Ammunitionen finns dock i sådan mängd att kostnaden kan slås ut. Du kan förmodligen använda samma eller liknande verktyg för en MagSafe-kaliber som en annan, så du kan ha en och samma tillverkare för femtielva kalibrar. Konkurrensen här är förmodligen stenhård: ingen kund är villig att betala mer än fem gånger priset för helmantlat. Alltså kan man inte ta mer, men å andra sidan så vill man inte pressa priset för lågt heller.

Uran- och giftammunition är en helt annan häst. Nu talar vi låga volymer, synnerligen speciella tillverkningsmetoder och förmodligen mindre ammunitionstillverkare som specialiserat sig på en eller två kalibrar i specialvarianter. Konkurrensen och prisbildningen skiljer sig totalt från ammunition till ammunition. Förmodligen finns det inte ens någon konkurrens att tala om utom på vissa kalibrar. Det gör att priset kan sättas mer eller mindre hur som helst.

Det är det där "mer eller mindre" som gör att priset varierar så mycket.
 

Uskali

Veteran
Joined
21 Jan 2004
Messages
12
Location
Ronneby
Det finns redan en formel för skadan det gäller bara att hitta den. Det verkar som dom de utgått ifrån antalet tärningar. Typ ob XT6.

Ett exempel är om du har en kaliber vars helmantlade ammo har PEN: 6, skada ob 4T6+2, EAB:+/-0 och pris: 20.
Då har hålspetsversionen PEN: 4, skada ob 5T6+2, EAB:+/-0 och pris: 24, för att modifikationen för hålspets är PEN: -2, skada: +X, EAB: +/-0 och pris: *1,2.
Och är ammon till exempel subsonic så modifierar man sen med PEN: -1, skada: -X, EAB: -1 och pris: *1.1

Nu minns jag inte formlerna exakt eftersom jag inte har dom här just nu så en del är fel.
Men om jag nu ska förklara hur man gör så, om jag tar mitt exempel ovanför så utgick jag från 4T6+2, sen skrev jag att hålspets hade en skademodifikation på +X (och X betydde ju antalet tärningar för helmantlad ammo), så det blir +4. Då lägger vi till det då: 4T6+2+4. och om vi tar det ett plus åtgången förstår vi hur jag kom framm till 5T6+2 istället för 4T6+6.
4T6+2+1=4T6+3, 4T6+3+1=5T6, 5T6+1=... o.s.v. För att tillverkarna inte ville ha så mycket plus så blev +4 istället en ny tärning. Men jag har svårt att räkna ut sammanhanget mellan vissa typer av ammo och helmantlad. Så det vad den infon jag ville ha hjälp med.
 

Uskali

Veteran
Joined
21 Jan 2004
Messages
12
Location
Ronneby
Re: Marknadsekonomi

Så du är säker på att dom inte har någon formel för det då? Att dom bara hittade på priset bara så där när dom har förmler för alla andra priser?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Marknadsekonomi

"Så du är säker på att dom inte har någon formel för det då? Att dom bara hittade på priset bara så där när dom har förmler för alla andra priser?"

Det vore ju orealistiskt, juh! Verkligheten är inte matematiskt perfekt, och alltså är inte Neotech det heller.

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte varför mönstret skiljer sig på vissa ammunitionstyper, men hade jag konstruerat listan så skulle min bortförklaring/argumentation gå något i den stilen. Ju större volymer desto mer förutsägbart är priset, och då kan man använda formler. Ju mindre volymer desto mindre förutsägbart är priset, och då kan man inte använda formler. Uran- och giftammunition är typiska varor med låga försäljningsvolymer, och alltså är formlerna mindre praktiska att använda.
 
G

Guest

Guest
Det jag menade var t.ex. kulan för kaliber bla.bla helmantlad har Ob4t6 skada, halvmantlad kanske har 1.5 gångers skada - Ob1t6, Ob5t6, en annan kula med explosiv laddning har också multipeln 1.5 men skadan ökar oberoende av kaliber eller hastighet +Ob1t6 sammanlagt Ob7t6, dessa värden är dock helt hypotetiska då en kula med grundskadan Ob4t6 inte är stor nog för explosiv, och halvmantlat nästan inte finns det heller.
 

Uskali

Veteran
Joined
21 Jan 2004
Messages
12
Location
Ronneby
Poängen är att neogames tydligen redan har ett system. Kollar man in ammolistorna så märker man att finns mönster. Det gäller bara att lista ut vad mönstret är. Jag har löst några av dem och tänkte helt enkelt om det fanns någon annan som försökt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Sanning

Jepp, det finns mönster - ett jättelikt Excel-ark. Men det var inte absolut, utan snarare rådgivande.

Ergo - vissa saker följer formlerna 100%, men många gör det inte.
 

Rage

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
64
Location
Borlänge
Re: Sanning

Hej

jag har gjort ett litet java program som räknar ut skadan/Pen för olika kalibrar och ammotyper. Det jag gorde för att räkna ut skadetärningarna var att fastställa normalskadan för helmantlad och multiplicera denna med en modifikation för att få fram skadevärdet.
normalskada (NS)= 4p/T6 + skadepoäng för FMJ (helmantlad)
skadevärde=NS*modifikation för ammo.
t ex
5.7mmFN NS=16, PEN=6
.50AE NS=22, PEN=6
om jag vill ha dessa kalibrar i XTP-HP skademodifikation=1.2 och PEN=0
5.7mmFN NS=19, PEN=6 sedan blir varje 4p=1T6 alltså OB4T6+3, PEN=6
.50AE NS=26, PEN=6, alltså OB6T6+2, PEN=6

med MAX/SWAT sm=2.1 PEN=-4
5.7mmFN OB8T6+2, PEN=2
.50AE OB11T6+2, PEN=2

Jag bifogar filen med skademodifikationerna i .txt samt min lilla JAVA applet som kan köras i Internet Explorer om man har java runtime installerat
 
Top