Nekromanti Amputation av vandöda (semi-spoiler)

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Man måste ju...

Nä det måste jag säga är en rätt så schysst metod faktiskt... Den går ju lite mot realismen då det blir enklare attgöra "cooola" (ursäkta var bara tvungen) amputeringar. De minus som den vandöde får när den saknar lemmar är beroende på logik och spelledaren. En vandöd som får sin vapenhand avhuggen har rätt så svårt att kämpa. Likaså en som får sitt ben avhugget.

Phelan

Hero
Den lemlöse riddaren...

...humoristiskt så kan man få en Monty Pythonliknande situation när den vandöde, berövad alla lemmar, ändå försöker åla sig mot sin motståndare för att uppfylla ordern "Döda alla inkräktare" eller dylikt och hugger efter dem med tänderna.

Mvh / Phelan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Nu hänger du inte med...

*Blir träffad av en argumentativ pil, rakt bröstet*
"Du.... du fick mig", väste Naug fram som han ramlar ner från stolen.

*Kravlar sig upp igen, och borstar förnärmat av sig dammet från sitt ostädade golv*

Ok :gremsmile:
du har en poäng att en vandöd har mycket färre vitala punkter på sin kropp. Köttet är liksom inte viktigt, eftersom det inte är musklerna som generar rörelsen, utan nekrotropin. Check

En sak då bara.

På sid. 7 i V&N så står det ju faktiskt att huvuddelen av nekrotropi är ansamlad i kraniet och i ryggraden. Är det då inte intressant att veta vart man träffar. Liksom träffar som 'Jack i Kraniet' och 'Hjärna' samt 'Ryggrad' torde väl vara väldigt förödande för de vandöda. Nu träffar man liksom i skallen och gör 3 trauma istället.

/Naug, käkar pizza

carmon

Veteran
Re: mest troligt en V&N spoiler

Alltså sådana saker säger väl sig själv?
Att om man hugger flera ggr i en kroppsdel så kommer den slutligen att gå av. Varför hugger man på samma ställe när man fäller träd? För att slutligen faller trädet ned!! SL måste vara förnuftig å säga: Nepp, nu går armen av, eller nu är armen obrukbar..

Eleas

Hero
Re: mest troligt en V&N spoiler

"Fråga: Vill du att dina virriga bondsöner skall gå å klå upp en zombie?

Klart att man måste vara kobold för att skiva en vandöd. Jag menar: Vart skulle alla vandöda vara om gemene man kunde skiva och hacka en vandöd i småbitar?"

Det är inte problemet. Problemet är att boken vid flera tillfällen, som jag minns det, hintar åt att nekromantiker har för vana att skapa vandöda arméer, något som är fullständigt meningslöst om vandöda är så kraftfulla som de åskådliggörs i samma bok.

Om tio Zombier är så svåra att knäcka, varför då ägna möda och kraft för att skapa en Dödsri-, förlåt, Ultor? Det tycks mig som om det är att utgå från att detta är adekvat motstånd för rollpersonerna, vilka då i princip måste vara sönderoptade.

Och det gillar jag inte, för då går nyanseringen bort.

--Björn

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Nu hänger du inte med...

På sid. 7 i V&N så står det ju faktiskt att huvuddelen av nekrotropi är ansamlad i kraniet och i ryggraden. Är det då inte intressant att veta vart man träffar. Liksom träffar som 'Jack i Kraniet' och 'Hjärna' samt 'Ryggrad' torde väl vara väldigt förödande för de vandöda. Nu träffar man liksom i skallen och gör 3 trauma istället.

Ja jo... från början var det faktiskt ett annat skadesystem för vandöda där de var relativt "lätta" att hugga ihjäl (dock ej att krossa eller sticka ihjäl). Men vi ville ha ett sytem som var kompatibelt med regelboken. Den viktiga nekrotropiska bindningen som löper genom huvudet och ryggraden kan man dock se som att den vandöde omedelbart "dör" när denne blir halshuggen, rygghuggen, skallhuggen... Alltså huvudet, hals, rygg går sönder. Om energierna skulle finnas i hela kroppen skulle den kunna kämpa vidare med huvudet borthugget.

Hojjp