Nekromanti Amsterdam: Urban fantasy

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Some tourists think Amsterdam is a city of sin, but in truth it is a city of freedom. And in freedom, most people find sin

Igår började min skypegrupp spela en urban fantasy genom att gemensamt bygga en urban fantasy stad som vi börjat spela i och sedan körde i några snabba etablerande scener där alla föll rakt in i sina karaktärer. Så jag tänkte gå igenom vad vi byggde för stad och vem karaktärerna är.


Amsterdam två år efter avslöjandet

För två år sedan avslöjades det övernaturliga för världen, det fick inte längre att gömma sig bakom fasader, ens sådana gjorda med magi, i en tidsålder där alla bär filmkameror på sig dygnet runt. Den första paniken har passerat och i EU har de första lagarna som ger övernaturliga varelser männskliga rättigheter stiftats. Amsterdam har sett det övernaturliga som sin chans att bli en av världens främsta städer igen. Ambition, ren och korrupt, har greppat staden och allt fler försöker hitta och sko sig på stadens övernaturliga hemligheter. Kloakerna är fyllda med kulter, en stam cryptids har flyttat in i en av de större parkerna, Deep one halvblood och vampyrer mördar varandra över kontroll över smuglingen, magikerna sitter i sitt krigsmuseum och planerar rensningen av stadens lägre övernaturliga, historiens största sadist som nu är odödlig försöker kontrollerar prostitutionen i staden medan en mindre flodgudina försöker skydda alla med ett uråldrigt magiskt sigil, varje spegel innehåller en demon och någonstans dricker guden av fattigdom kaffe tillsammans med en fallen ängel. Oh, och jag glömde nästan de odödliga nazisterna.



Opinions differ on the question of whether a golden age is something you can experience while it's happening or whether it only comes into focus on reflection...no matter how grand and prosperous and momentous the time in which you are living may be, its grandeur is inevitably stained by the incessant drabness of the present.


Syndare och monster

Så vem är våra spelarkaraktärer?

Ugglan är en 1/14 dels Deep one och en obehagligt mäktig siare. Obehaglig sammanfattar Ugglan på många sätt, han ser obehaglig ut, låter obehaglig och säger obehagliga saker. Att han drar till sig Protokultister som dyrkar honom som en messias gör inte sakern bättre. Ugglan arbetar som DJ på en nattklubb ägd av Herr Morgenstein, en fallen ängel som också är killen som gruppen är skyldig tjänster och som de därför till en början arbetar för.




Lord Terrence Vandelur von Tressilian är en tysk Graf med släkt över hela Europa. Han är en elegant gentleman i 50 års åldern som mördade sina föräldrar för att få kontroll över familjeförmögenheten och familjens företag. Han är också en nekromantiker av ungefär så rent blod som man kan ha, både som en magiker och som en arier. Som ni kanske förstår har Tressilian vissa Nazi-sympatier. Tressilian är den främsta nekromantikern i staden men förlitar sig inte på sin magi för att ta sig ur sina problem utan är också en utmärkt fäktare, en gentlemanamässig form av självförsvar, och har karisma nog att smälta de flesta sociala hinder som en snöboll i helvetet. Men han kan också skapa horder av zombier och tala med de dödas själar. Tressilian har också fått reda på att det enda efterlivet som finns är ett helvete av eviga smärtor och planerar därför inte att dö.






Varian ser ut som kvinna i tjugoårs åldern som gått igenom flera större operationer. Hennes vanliga personlighet är glad och lite sprallig och hon har precis börjat gå på universitetet. Varian är också en artificielt skapat levande vapen som kan förändra hela sin kropp till en kvicksilver liknade vätska för att smyga in i säkra byggnader och som kan förvandra sina händer till knivar. Varians fulla kapacitet för förstörelse är otestad men hon kan slita sönder vampyrer, alvarligt skada stadens vargliknande cryptids och förvandla horder av zombier till pure utan att anstränga sig alltför mycket. Att hon ibland tappar kontrollen och mördar alla runt sig gör ibland det till mer av ett problem än en styrka men sådant är livet när man är ett okult vapen som inte vet vem som skapade en.





Skin and Bones brukade vara en ande, fölrbannad att gå längs vägarna och stjäna namn från de han träffade eftersom han inte hade något eget för alltid. Men vilken sorts fasa är man om man inte har ambitioner? Skin and Bones träffade den fallna ängeln Herr Morgenstein och gjorde ett avtal med honom. I utbyte mot att Skin and Bones gjorde ett par tjänster för honom så förvandlade Morgenstein honom till en spegeldemon. En varelse som lurar bakom speglar och stjäl iväg de vars sanna namn man ger till honom. Fortfarande inget trevligt jobb, men ett som ger mer frihet och ett som låter honom sitta och beundra... Henne.






I think Amsterdam is to Holland what New York is to America in a sense. It's a metropolis, so it's representative of Holland, but only a part of it - you know, it's more extreme, there's more happening, it's more liberal and more daring than the countryside in Holland is.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Gör vad du vill av följande info/stoff:

Waag är en byggnad som i huvudsyfte var den gamla tullvågen, men den har en annan mer spännande funktion: alla torn har en egen dörr och användes av staddes olika gillesmän, murarna hade ett torn, målarna ett och kirurgerna ett. Det är klart att de ockulta makterna i staden har tagit över de olika gillenas torn nu, men vad de gör där inne är en väl bevarad hemlighet. http://en.wikipedia.org/wiki/Waag,_Amsterdam

Amsterdam är en stad där vad som helst går, förutsett att det har gått tillräckligt länge. En gammal krog med historiskt värde behöver tex inte följa lagar om stängningstid, rökförbud eller sånt. Vilka lagliga fördelar kan Morgenstein ha skaffat sig genom att ägt ch drivit verksamheter i staden sjukt jävla länge?

Det är ont om källare, efter som staden är byggd i ett utdikat träsk, eller jag menar det finns källare i nästan varje hus, men det är så blött i dem att folk typ inte har dem till något... Det är klart de finns där av en anledning!

Typ alla tiggare är nyazeländare, en del är dock australiensare. Nått med drömtid kanske?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Första kapitlet

Varians historia

Varian känner sig själv vakna på det där sättet när man inte är riktigt ur mörkret än. Någonting vått är på hennes ansikte och sedan känner hon att hennes kläder också är genomdränkta. Hon öppnar ögonen och bländas nästan av det blinkande ljuset i danshallen. Hon hör musiken, hög och dunkande schlager. Alla i danslokalen är döda. De verkar ha blivit hackade i bitar eller körda genom en flismaskin. 30, kanske 40 människor har blivit slaktade. En bit skalp med blont hår på hänger från en av Varians långa, knivliknande fingrar och Varian skakar den av sig. Varian ger sig ut i garderoben och ser att flickan där också blivit mördad, fem knivar verkar ha stuckits genom hennes ansikte.

Sirener hörs kommandes närmare. Varian flyr ut i gränden bakom danslokalen och hittar en överlevare från massakern som lyckats släpa sig ut i gränden med ansiktet halv avskalat och buken öppnad. Mannen verkar vara i shock, håller krampaktigt i en revolver och skriker på Varian frågor. Varför har hon gjort detta? Varian sticker sin hand av knivar genom hans ansikte innan han hinner reagera på att hon har rört sig och sedan fortsätter hon fly.

Varian tar sig till kanalerna men en vision av en besviken dam (Flodgudinan?) skrämer bort henne och hon tar sig istället ner i avloppet och vidare till en av sina få vänner i staden, Grändmagikern. Grändmagikern har en liten affär som flyttar sig runt staden och som säljer förbannade föremål till folk ibland. Grändmagikern ger henne ett ombyte nya kläder, eftersom hennes egna är täckta med folk och avföring, och har också en skrubb som hon kan skölja av sig i.

Varian upptäcker sedan att hon har missat tre samtal från Herr Morgensteins assistent Bahl och hon har fått ett sms om att möta upp med Herr Morgenstein på hans kontor så snart som möjligt.



Lord Terrence Vandelur von Tressilians historia

Grafen väcks mitt i natten av ett knackande på dörren. Butlern öppnar men finner ingen där. En onaturligt kall vind blåser förbi utanför herrgården och fontänen utanför har frusit över trots att det är plusgrader utomhus. Grafen finner att han inte orkar hantera den här skiten klockan 4 på morgonen och släpper ut hundarna för att ta hand om en eventuell inkräktare. De synerligen aggresiva och vältränade hundarna gnyr dock och vägrar lämna huset. Så med en suck drar Grafen på sig sina kläder, plockar upp sin vandringsstav med svärd i och går ut på gården.

Ute på gården använder Grafen sina förågor att tala med de döda och får en ande som ser ut som en stereotyp lieman att framträda och varna honom att lämna staden. Grafen viftar bort anden och varningen, han är van vid värre saker än detta, och ger sig tillbaks mot sin säng när hans telefon ringer. Personen på andra änden av linjen Johannes Metzger, en hangaround till de övernaturliga i staden och en tjallare som Grafen ibland gör affärer med. Metzger hävdar att alla kropparna på en av vampyrernas dumpningsplatser av offer i kloakerna har rest sig upp och marcherat ut och att han kan ta dit Grafen eftersom det verkar vara något han han vara intresserad av. Grafen stämmer möte med tjalaren klockan 10 på morgonen och går sedan och lägger sig.

Klockan 11 drar Grafens limosin upp till platsen där han bestämt möte med Metzger. Greven har med sig en zombifierad livvakt och en zombifierad chaufför och sticker till tjallaren några sedlar. Efter en otrevlig promenad genom avloppet finner de mycket väll en tom kammare som stinker av döda kroppar där ett magiskt sigil är målat på en av väggarna. Inte ett nekromantiskt sigil utan något som verkar ha med tanke kontroll att göra...

Grafen letar vidare efter fler spår men kommer fram till att han kommer behöva en siare eller liknande för att kunna få mer information om vem som målat sigilet. Hans telefon ringer och han kallas till ett möte med Herr Morgenstein.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Ugglan är nog den första karaktären jag har skapat där ledordet är "slemmig". Deep one-hybrid (slemmigt i sig), slemmig potentiell kultledare med slemmiga lustar, slemmig moral och slemmiga krafter.
Han har ärvt en del orakelkrafter genom sitt Deep-one påbrå (vilket ger honom en oväntat bra synenergi med Skin and Bones, då Skin and Bones bara kan använda sin förmåga till max om han vet sitt offers sanna namn), men hans verkliga power-skill är "Tainted Love" (med inspiration ifrån både Soft Cells original och Marilyn Mansons cover), en slags övernaturlig förmåga för charm/sinneskontroll mot individer som är tillräckligt formbara.

Då det är en God45 kampanj så har jag förberett några lämpliga ersättare då man aldrig vet när/om ens karaktär ryker med (då God45s spelledarstil involverar No Fudging, PvP, "You should be prepared to run" och mycket Cloak&Dagger).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Cybot;n67659 said:
Ugglan är nog den första karaktären jag har skapat där ledordet är "slemmig". Deep one-hybrid (slemmigt i sig), slemmig potentiell kultledare med slemmiga lustar, slemmig moral och slemmiga krafter.
Han har ärvt en del orakelkrafter genom sitt Deep-one påbrå (vilket ger honom en oväntat bra synenergi med Skin and Bones, då Skin and Bones bara kan använda sin förmåga till max om han vet sitt offers sanna namn), men hans verkliga power-skill är "Tainted Love" (med inspiration ifrån både Soft Cells original och Marilyn Mansons cover), en slags övernaturlig förmåga för charm/sinneskontroll mot individer som är tillräckligt formbara.

Då det är en God45 kampanj så har jag förberett några lämpliga ersättare då man aldrig vet när/om ens karaktär ryker med (då God45s spelledarstil involverar No Fudging, PvP, "You should be prepared to run" och mycket Cloak&Dagger).
Ugglan är verkligen en obehaglig typ rakt igenom och jag älskar det! Jag känner att man inte riktigt får hela upplevelsen om man inte får höra Cybots "Deepone ljud" som han gör när han pratar in character. Ugglan är också intressant som en jäkligt obehaglig och otrevlig icke fighter, så han är inte bara otrevlig eftersom han skadar folk fysiskt. (Fortfarande bättre än hans ersättningskaraktärer som är... Wow! Vilka snubbar alltså).

Cybot har också helt rätt om min spelledarstil och om ett par karaktärer inte stryker med ganska tidigt så beror det antagligen på att spelarna har slipats och härdats av att ha spelat en kampanj med mig eller för att tärnigns demonen är med dem ;)

Och med det kommer här Ugglans historia:

Första kapitlet del 2

Ugglans historia

Ugglan har ett gig på De Leylijn, Herr Morgensteiners klubb och en allmän neutral zon för de övernaturliga i staden där de kan förhandla eller göra affärer. Mitt under Ugglans gig ser han en vampyr i folkmassan försöka hypnotisera några unga tjejer och sedan hur en kvinnlig magiker med rakat huvud närmar sig bakom vampyren. Magikern verkar ta kontroll över folkmassan och får dem att slå, sparka och stampa på vampyren. Våld händer inne på klubben där det inte är tillåtet och Ugglan är inte långsam när det kommer till att reagera på det, han meddelar säkerhetsvakterna och försöker under tiden chocka de dansande ur hypnosen genom att snabbt ändra vilken musik han spelar och ta konst pauser i den. Vakterna lyckas få vampyren i säkerhet men magikern smiter iväg.

Resten av Ugglans gig är en katastrof. Han var liksom tvungen att stoppa en vampyr från att bli mördad med hjälp av musik och sedan halkade folk i blodet och... Inte bra. Det ser nog tyvärr ut som den där jävla Dubstep DJ:n kommer få fler kvällar framåt.

Efter giget går Ugglan hem till sig tvärs över gatan men ser att vampyren som fick stryk inne på klubben och en till större vampyr som mer eller mindre skriker "gorilla!" står utanför hans dörr. Ugglan pratar med dörrvakten Bhal och ser till att han håller ett öga på situationen och ingriper ifall något går fel. Vampyrerna vill att Ugglan ska sia på något i kloakerna åt dem men Ugglan vägrar. Han gillar inte vampyrerna och de gillar inte honom och dessutom jobbar bara Ugglan för Herr Morgensttiner. Vampyrerna blänger lite på Ugglan och på Bhal men ger sig sedan av.

Ugglan lyckas sova ett par timmar innan Bhal ringer och väcker honom med besked om att Herr Morgensteiner vill tala med honom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Första kapitlet del 3

Skin and Bones historia

Skin and Bones är på väg för att beundra... Henne. Som han brukar göra. På vägen dit ser han en störande syn av en gravid kvinna som spyr upp knytnävsstora skalbaggar genom en spegel i ett varuhus provrum. Men det är inte Bones problem så han rör sig vidare.

När han kommer fram till spegel dimensionen bakom Hennes spegel stöter han dock på Leimach, en annan spegeldemon. Leimach är en paddliknande humanoid av en betydligt slemmigare sort än Bones. Leimach hävdar att en afrikansk kvinna med rakat huvud som kallade sig själv för Gumball hade frammanat honom och gett honom Hennes sanna namn så nu var han tvungen att kidnappa henne till spegeldimensionen. Bones uttrycker ogillande rörande detta och gör en deal med Leimach. Leimach kommer vänta så länge som möjligt på att kidnappa Henne i utbyte mot att Bones "Tar hand om" Gumball.

Bones kastar sig iväg genom spegelvärlden och talar med Grändmagikern som ska ha träffat kvinnan. Han får här en bättre beskrivning och grändmagikern bekräftar att Gumball är en medlem av en av magiker familjerna i staden och att hon är aktiv inom Krigsmuseet. Det är alltså en magiker av en ganska hög kraft nivå som är med i en organisation dedikerad till att "Kontrollera och begränsa de lägra formerna av övernaturliga".

Bones gör sig redo att leta upp Gumball när han kontaktas av Herr Morgensteiners sekreterare Lilith som ber honom komma till Herr Morgensteiners kontor så fort som möjligt. Bones biter ihop och senarelägger jakten på Gumball.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Första kapitlet del 4



Morgensteiners väntrum är en mardröm av psykologisk krigsföring. Det finns flera klockor som tickar ur takt från varandra, ingen av dem visar faktiskt rätt tid. Stolarna är extremt obekväma och tapeterna har en gul färg som bäst kan beskrivas som någonting ur en Lovecraft novell. Att Lilith, Morgensteiners sekreterare, behandlar tre av gruppens medlemmar som om de var någonting katten släpat in samtidigt som hon skamlöst flörtar med Tressilian gör inte situationen bättre. Lilith är en trevlig medelålders dam som bara råkar ha ett Glasgow leende som hon inte brytt sig om att sminka över.

Efter en obestämbar period av tid släpps gruppen in för att träffa Morgenstein. Den fallne ängeln har vänligen bestämt sig för att förlåta mellan 20-25% av deras skuld om de bara gör ett jobb för honom...


Så meta-prat. Ja, Morgensteiner är en supermäktig handlingsutdelare som jag inte brukar gilla i rollspel. Vad fan gör han i ett av God45s spel? Och varför skickar han ut spelarkaraktärerna för att hitta vad som fått alla som dödats av något övernaturligt i staden att uppstå som zombier? Enkelt. Spelarna skapade honom, stället han driver, hans roll som handlingsutdelare och att de förts samman eftersom de alla jobbar för honom. Nu är det så att jag är jäkligt nöjd med NPC:n. Han är kul att spela, han är insyltad i allt och han gör den där grejen där han ljuger genom att berätta sanningen typ hela tiden. Han kommer också hålla sin roll som handlingsutdelare endast under den tidigare delen av kampanjen där spelarna blir varma i kläderna och svetsas samman.

I alla fall spelarna utreder med hjälp av en blandning av kontakter, siande och ockult pappersarbete sigillet som Grafen hittade i kloakerna och lyckas koppla ihop dem med magikern Gumball som flera av karaktäerna redan har stött på. De får också reda på att hon är kopplad till Krigsmuseet, konspirationen av militanta magiker som försöker kontrollera den övernaturliga världen i staden, och Skin and Bones lyckas infiltrera museet och följa efter Gumball som ger sig av till en byggnad helt utan speglar i hamnen.

Medan de håller på att utreda stöter de på en annan NPC, Heinrich Angel. Angel är en vampyr siare och privat detektiv. Han är också en enorm douche bag och ser ut som Chris Angel. Han och Ugglan väser lite åt varandra.

Gruppen samlar ihop sig och ger sig av till hamnen. Varian skär sig lätt igenom ståldörren och gruppen finner en enorm och fuktig källare fylld med Zombier uppställde i militära formationer. Ungdomar som verkar vara hjärntvättade att tro att de jobbar på McDonalds behandlar zombierna med kemikalier så att de ska hålla ihop. Gruppen tar sig genom här utan att ställa till med för mycket liv och sparkar in dörren till kontoret längs bak i lokalen och befinner sig öga mot öga med Gumball som talar med någonting som Ugglan direkt ser är demoniskt genom en skål fylld med mänskligt blod.

Där är en kort strid som består av att Gumball använder sin magi för att få Varian att löpa amok följt av att Bones tacklar Gumball in i spegelvärlden och till Laimach. Därefter kastar Grafen en zombie på Varian för att försöka stoppa henne från att skada någon vilket inte fungerar alls. Ugglan lyckas använda sin onaturliga influens över lättformade individer för att lugna ner Varian som istället sitter i ett hörn och skakar.

Bonas dumpar Gumball hos Leimach och säger att han gjort sin de av avtalet. Leimach får panik och säger att han trodde att Bones skulle "Fixa" Gumball. Det visar sig att Gumball och Leimach dejtar och att Leimach inte vågat göra slut med Gumball. Bones lämnar paret till att sköta sig själv.

Grafen under tiden talar med demonen genom blodet och den erbjuder honom makt och en zombie arme och andra saker. Grafen ber honom dra åt helvetet. Varian tar ut sina frustrationer genom att hacka sig igenom zombie armen tills ingen är hel nog att fungera. Ungdomarna ger sig av, förvirrade, men Ugglan bestämmer sig för att försöka få ut information ur en av dem, Betty Bucogovich. Ugglan får inte ut någon information av värde men knäcker den unga flickan psykiskt. Av frustration och sadism bestämmer han sig sedan för att ge hennes sanna namn till Skin and Bones och de två övernaturliga sociopaterna driver sedan den unga kvinnan till självmord av ingen annan anledning än att det roar dem och de är monster.

Och där slutade den första sessionen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Det Ugglan ville var snarare att hon inte skulle tjalla om det hon hade sett, och inte att hon skulle ta livet av sig eller för att det roade honom. Så han är snarare ond genom inkompetens och sin otrevliga natur snarare än renodlad sociopat.
Skin and Bones å andra sidan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Zappelina;n67882 said:
Är det inte det roligaste att spela ett riktigt monster? Jag är riktigt avundsjuk!
Hela gruppen är renodlade monster! Vi spelade andra sessionen igår och herregud! Vi funderar på att införa ett pris för sessionens sjukaste jäkel vilket innebär att man får en extra XP. Och det blev lika igår om vi säger som så. Vi hade:

-Hemsökande av tonårsflickor.

-Kidnappningar av oskyldiga.

-Mord mot betalning för att skicka ett medelande.

-Indirekt folkmord.

-Underlåtenhet att stoppa tortyren och morden på två tonårsflickor.

-Hjärntvättning.

-Bilstöld.

-Gravplundring.

-Och avfyrande av en Panzerfaust i ett tätbefolkat område för att döda en kille.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
God45;n67895 said:
-Indirekt folkmord.
Det där var fullkomligt legitimt! De försökte frammana gudar så hemska att enbart åsynen drev en vältränad magiker galen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Cybot;n67898 said:
Det där var fullkomligt legitimt! De försökte frammana gudar så hemska att enbart åsynen drev en vältränad magiker galen.
Det är i och för sig sant ;)
 
Top