Nekromanti Analys av Alice i Underlandet - uppsats - hjälp!

krank

Går ondskans ärenden
Jo, det är såhär - som en extrauppgift i Engelska C (högskola) ska jag analysera två 1800-talsböcker, helst kanoniserade sådana, och analysera dem ur marxistiskt respektive feministiskt perspektiv. Den marxistiska är i stort sett färdig (Jekyll & Hyde), nu grunnar jag på den feministiska.

Jag vill analysera Alice i Underlandet. Det fina med den boken är såklart att den tack vare sitt rika symbolinnehåll kan analyseras ur alla möjliga synvinklar.

Nå - uppsatsen är en mesig liten 800-ordstingest, så det rör sig inte om något mastodontjobb. Jag planerar att fokusera dels på Dodgson's egen besatthet vad gäller små flickor, och dels på det nitporträtt av den bestämmande kvinnan som utgörs av Drottningen. Dodgson var ju en konservativ skit, trots allt.

Vad jag funderar på är vad annat man kan ta fasta på just ur feministisk synvinkel - att alla karaktärer förutom The Duchess och Drottningen är män är ju lätt påpekat, likaså det lätt groteska leendet hos Dodgson/cheshirekatten. Det mesta jag hittar känns i mitt sinne som att det mera spretar iväg mot en analys av boken som en berättelse om puberteten (kroppsdelar som växer, den vuxna världens underliga konventioner som speglas i tebjudningar och domstolar etc). Jag har svårt att samla mina intryck till just ett samlat perspektiv.

Någon som har några idéer eller tips?

Troberg

Sinister eater
(snip) nu grunnar jag på den feministiska.

Jag vill analysera Alice i Underlandet. Det fina med den boken är såklart att den tack vare sitt rika symbolinnehåll kan analyseras ur alla möjliga synvinklar.
Om du vill spara tid och slippa läsa boken så tror jag att du kan få ett intressant feministiskt perspektiv genom att istället se en film baserad på boken som fanns i TV1000s programtablå för några år sedan (antagligen minst 5, eftersom jag slutade läsa deras programtablå när min dekoder slutade funka) med titeln 'Alice i underlivet'. Jag tror det är mycket lättare att hitta ett spektakulärt feministiskt perspektiv där.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Analys av Alice i Underlandet - uppsats - hjäl

Om du vill spara tid och slippa läsa boken så tror jag att du kan få ett intressant feministiskt perspektiv genom att istället se en film baserad på boken som fanns i TV1000s programtablå för några år sedan (antagligen minst 5, eftersom jag slutade läsa deras programtablå när min dekoder slutade funka) med titeln 'Alice i underlivet'. Jag tror det är mycket lättare att hitta ett spektakulärt feministiskt perspektiv där.

*ASG*

Hahaha... Har sett den på tyska, eller iaf en liknande titel... Är det den från 70-talet som blandar gladporr med musikal? Helt lysande...

Nå, det var nog inte riktigt det jag letade efter - men tack ändå.

//Krank, fortsätter sin tredje genomläsning för dagen av Alice

Troberg

Sinister eater

Hahaha... Har sett den på tyska, eller iaf en liknande titel... Är det den från 70-talet som blandar gladporr med musikal? Helt lysande...
Jag vet inte, jag såg inte den. Jag bara lade märke till den i programtablån och lade titeln på minnet.

(Porrfilmstitelsförfattare, det är ett jobb som hade passat mig och min snuskiga associationsförmåga perfekt!)

Saxifrage

Hero

Jag planerar att fokusera dels på Dodgson's egen besatthet vad gäller små flickor(---)

Den tolkningen avfärdas i noterna till min utgåva av Alice. Men det betyder ju inte att det är rätt.

Pubertetsperspektivet lät intressant, särskilt det där med underliga ritualer. Lägg gärna upp en länk till din uppsats när den är färdig.

/Sax, off with their heads!

Quan'talis

Swashbuckler

Jag planerar att fokusera dels på Dodgson's egen besatthet vad gäller små flickor(---)
Den tolkningen avfärdas i noterna till min utgåva av Alice. Men det betyder ju inte att det är rätt.
Jo, jag har också läst en del modernare kritik som avfärdar den, men jag minns inte var just nu. Jag har för mig att det hade något att göra med ett utrivet blad ur Dodgsons dagbok som handlade om precis den dag då Dodgson mer eller mindre bröt konstakten med familjen Liddell, så man har tidigare trott att det innehåller alla möjliga nedtystade hemligheter, men nu har det hittats varpå det visade sig att Alice Liddells föräldrar trodde att Charles Dodgson bara umgicks med deras döttrar för att få tillfälle att stöta på hushållerskan, eller något liknande.

Ifall det finns någon aktiv Alice i Underlandet-forskningsjournal (eller för all del hemsida) borde det inte vara så svårt att hitta. Fast det är antagligen ändå mera arbete än man vill lägga ner på en så kort uppsats. Och det går ju att strunta i hela problemet och skriva hur man vill, förstås, som alla andra litteraturvetare.

Saxifrage

Hero

Jag har inte boken här, men jag vill minnas att det stod i en kommentar till scenen där Alice tittar på en blomma genom ett fönster, och inte kommer åt den, typ (minns inte riktigt hur det var). Vissa lär ha tolkat den scenen som en metafor över snuskgubben Dodgson som suktade efter den unga Alice Liddell. Kommentaren var dock att den tolkningen var mer spektakulär än trovärdig.

Jag tror förresten att min kopia är från "Oxford World's Classics". Rätt bra utgåva, IMHO.

dream

Hero
Re: Analys av Alice i Underlandet (OT)

(Porrfilmstitelsförfattare, det är ett jobb som hade passat mig och min snuskiga associationsförmåga perfekt!)
Kanske inte så mycket att göra dock, man skulle nog bli uttråkad snabbt :gremwink:

krank

Går ondskans ärenden

Vad har du för upplaga? Noterna till min tycks säga precis tvärtom... =)

Någonstans när man talar om att tolvåriga flickor är vackra - och särskilt vackra är de när de är nakna - så börjar man passera en gräns. När man under hela sitt liv har en tilltagande fascination vid att forografera och lära känna så många unga flickor som möjligt, samtidigt som man inte visar något nämnvärt intresse för jämnåriga, kan man nog säga att det finns "utrymme för tolkningar". Av vad jag läst från karlns dagböcker etc skulle jag helt klart säga att det var något ganska konkret äckligt över honom. Fast, i bästa fall kan han ju bara ha varit barnkär. Helt klart är iaf att han köpt hela den romantiska idealbilden av barndomen etc, och att han var fascinerad av unga flickor - sexuellt eller icke.

Pubertetsperspektivet lät intressant, särskilt det där med underliga ritualer. Lägg gärna upp en länk till din uppsats när den är färdig.
Problemet är väl att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp just den delen, så att den blir ur feministisk synvinkel. Det är ju det som är uppgiften - att skriva/kritisera ur feministisk vinkling.

Men visst kan jag dela med mig av slutresultatet...

krank

Går ondskans ärenden

Jag har inte boken här, men jag vill minnas att det stod i en kommentar till scenen där Alice tittar på en blomma genom ett fönster, och inte kommer åt den, typ (minns inte riktigt hur det var). Vissa lär ha tolkat den scenen som en metafor över snuskgubben Dodgson som suktade efter den unga Alice Liddell. Kommentaren var dock att den tolkningen var mer spektakulär än trovärdig.
Mja, jag skulle nog hellre använda mig av sheshire-katten om man letar efter Dodgson-referenser; han såg sig nog själv lite som en sheshirekatt, som fanns med i deras liv ibland och var lite av en "companion". Samtidigt kommer väl hans fascination vid unga flickors kroppar om inte annat fram genom hans fotografi?

Jag har förresten Penguin Classics-utgåvan, och PC har enligt min ringa bedömning en generellt hög kvalitet. Däremot kan de ju såklart ha fel, de där som skriver introduktioner.

ripperdoc

Myrmidon

I vår litteraturkurs hade vi en djuplodande analys av Alice. Dessvärre var det länge sedan och jag minns ganska lite av vad som sades. I korthet så presenterades direkt den välkända tesen att Dodgson var pedofil, men det klargjordes att man inte skall förenkla det för mycket, och att den bilden kan vara något av en sentida efterkonstruktion. Tesen avfärdades inte (man rör ju sig i spekulationernas värld), men läraren uppmanade oss att se andra möjligheter, vilket även flera Aliceforskare på sistone föreslagit, om jag minns rätt.

Men som med alla litteraturanalyser: det är bara att hitta på :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Någonstans när man talar om att tolvåriga flickor är vackra - och särskilt vackra är de när de är nakna - så börjar man passera en gräns.
Fast nu måste vi vara rättvisa. Han var författare, han kanske inte kan räkna till tolv. Jag menar, det var ju inte som om han var matematiker.

Eller nåt...

Rising

Vila i frid
Vad jag funderar på är vad annat man kan ta fasta på just ur feministisk synvinkel - att alla karaktärer förutom The Duchess och Drottningen är män är ju lätt påpekat
...och The Cook. Och djuren saknar väl genus, generellt? Vilket väl blir krångligare av att Lory och Eaglet representerar Alice's systrar. (åtminstone enligt Wikipedia)

Det mesta jag hittar känns i mitt sinne som att det mera spretar iväg mot en analys av boken som en berättelse om puberteten (kroppsdelar som växer, den vuxna världens underliga konventioner som speglas i tebjudningar och domstolar etc).
Jag skulle vara försiktig med en del av dessa tolkningar, dock. För mig ligger det mycket närmre till hands att se mycket av de konstiga och surrealistiska händelserna såsom whimsical stuff; alltså såsom en förtrollande avsaknad av cynism och resignation som hör den oskuldsfulla barnvärlden till (som jag tror att Lewis älskade). Och även drottningen beter sig som ett litet oregerligt barn - knappast som en vuxen person.

Jag tror mer på att till viss del låta bli de sensationella grejerna - förändringarna i storlek och så - för att istället skärskåda de olika tankar och dialoger som Alice har gällande hennes egen identitet. Dessa är inte alls lika "barnsliga" eller fantasifulla, utan säger nog - när man analyserar dem närmre - något intressantare om just uppväxt och det oskuldsfulla flickideal som Lewis högaktade. Vore intressant att se om dessa partier ändrar karaktär kronologiskt genom boken.

Jag menar inte att man ska låta bli att analysera de saker som uppenbarligen har en innebörd; kålmasken är uppenbarligen vuxen (mästrar, är världsvan och röker vattenpipa) men säger sig ändå aldrig någonsin komma att förpuppas och bli en fjäril. Den där sortens metaforer för Dogsons omognad och Peter Pan-komplex (han är - i sin avatar som kålmask - till och med lika lång som Alice) är omöjliga att värja sig ifrån - men många av tokigheterna tror jag det är bäst att bara kategorisera som fantastika - som magiska sensationella trolleritrix som Dogson förtrollade sin flickpublik med.

/Riz
som just nu tittar på My Bare Lady, en realityshow om porrskådisar som skall agera Romeo och Julia på en stor teaterscen. Kändes konstigt att helt oväntat se Nautica Thorn på TV helt plötsligt.

krank

Går ondskans ärenden

Och djuren saknar väl genus, generellt?
Mja, det där är ju något som förändrats en del av Dodgson genom de ändlösa redigeringar han gjort. Från början var det gott om "he" och "his", som först senare förändrades till "it" och "its" av den petige Dodgson...

men många av tokigheterna tror jag det är bäst att bara kategorisera som fantastika
Medan jag snarare menar att det är just de saker som inte är uppenbara som är de mest intressanta. Visst är det möjligt att Dodgson själv inte menade någon symbolik, utan bara drog fritt ur sin fantasi - vilket bara gör det hela mer intressant att tolka. Jag tror egentligen inte på "ren fantastika", utan menar att det alltid rör sig om symboler som kommer någonstans ifrån. Fantasi är ju bara förmågan att sätta ihop saker man redan känner till, medvetet eller undermedvetet, i nya former...

det är ju, trots allt, något av en meta-analys jag ska göra - jag är intresserad av att se de värderingar som kan ha funnits i Dodgson's huvud. Jag är inte särdeles road av att titta på "verket i sig" - kontexten och författaren är minst lika intressanta. Och då kan man egentligen inte bortse från sådant som vid första anblicken kan de sig som "ren fantastika".

Och även drottningen beter sig som ett litet oregerligt barn - knappast som en vuxen person.
Mja, Dodgson har ju sagt att hon bl.a symboliserar "alla guvernanter överallt". Att förvandla alla vuxna personligheter till ganska barnsliga sådana, och Alice själv till en person som i kontrast framstår som väldigt vuxen, är ju ett knep Dodgson använder sig av genom hela boken - han tycks göra det för att visa på Alice's "ordentlighet" i kontrast till de omkring henne.

Rising

Vila i frid

Från början var det gott om "he" och "his", som först senare förändrades till "it" och "its" av den petige Dodgson...
Ah. Ta med det i grejen du skall skriva. Det är ju skitbra.

Jag tror egentligen inte på "ren fantastika", utan menar att det alltid rör sig om symboler som kommer någonstans ifrån.
Mmm, fast jag tycker det är så oerhört vanligt att tolkningarna bara kommer från tolkaren istället för det hon tolkar. Det finns en gammal diskussion på skräckforumet där Ghoul menade att Hajen-filmerna handlade om ångest inför omskärelsen, eller något, och jag tycker sånt är meningslöst. Man tolkar utifrån sig själv istället för att göra det utifrån boken eller författaren. Och jag tycker det säger mycket mer om Dodgson när man tolkar honom som en sorts viktoriansk Michael Jackson än att han skulle vara en postmodern akademisk snubbe som skriver torra, kluriga metaforer för opium eller whatnot som sköt långt över huvudena på den flickopublik han var så förtjust i.

Men jag erkänner villigt att jag inte är så insatt - det här var bara min personliga åsikt. Mest av allt tycker jag att man redan läst så många försök att tolka fantastikan - det känns helt enkelt slentrianmässigt och played out. Det vore intressantare att gräva i det som vanligtvis förbises i tolkningarna, tyckte jag.

Saxifrage

Hero

Någonstans när man talar om att tolvåriga flickor är vackra - och särskilt vackra är de när de är nakna - så börjar man passera en gräns.

Tja, kanske. Å andra sidan så levde väl Dodgson i en annan tid, före barnporrhysteri, pedofilskräck och annan moralpanik som präglar vår tid. Tanken att nakna småflickor hade en sexuell laddning var möjligen mer främmande. Hur som helst borde det finnas rätt mycket skrivet i frågan.

Problemet är väl att jag inte riktigt vet hur jag ska lägga upp just den delen, så att den blir ur feministisk synvinkel.

Vad som är en "feministisk vinkling" vet jag inte, så jag kan inte svara på det. Jag antar att du efterlyser någon slags könsmaktsperspektiv?

/sax, som f.ö tyckte bättre om Alice i Spegellandet

Saxifrage

Hero
Hermeneutik och sånt

Mmm, fast jag tycker det är så oerhört vanligt att tolkningarna bara kommer från tolkaren istället för det hon tolkar.

Jag tycker att ni båda har en poäng. Det finns alltid en undermedveten symbolik, likväl som tolkarens förförståelse spelar in. Kloka forskare är förstås medvetna om det och ser till att inkludera sin egen förförståelse i analysen. Amatörer och skrikiga debattörer brukar tvärtom göra anspråk på att ha hittat en objektiv sanning, smärtsamt omedvetna om sina egna glasögon. Nå, istället för att yra mer om det ber jag att få rekommendera boken "Vetenskapsteori för nybörjare" av Thurén, där grunderna i det här avhandlas på ett bra sätt.

/Sax, there is no spoon

krank

Går ondskans ärenden

Ah. Ta med det i grejen du skall skriva. Det är ju skitbra.
Jo, det kommer jag troligen att göra.

Mmm, fast jag tycker det är så oerhört vanligt att tolkningarna bara kommer från tolkaren istället för det hon tolkar. Det finns en gammal diskussion på skräckforumet där Ghoul menade att Hajen-filmerna handlade om ångest inför omskärelsen, eller något, och jag tycker sånt är meningslöst. Man tolkar utifrån sig själv istället för att göra det utifrån boken eller författaren.
Det är ju lite det som är grejen - verket skapas ju i mötet mellan det författaren skrivit och betraktaren, tolkaren.

Så nej, jag tycker inte att det är "meninglöst". Man kan inte titta på "verket i sig" eftersom det blir lite väl smalt, och att ge författaren någon överlägsen tolkningsrätt över boken är att begränsa läsarens del i meningsskapandet.

krank

Går ondskans ärenden

Tja, kanske. Å andra sidan så levde väl Dodgson i en annan tid, före barnporrhysteri, pedofilskräck och annan moralpanik som präglar vår tid. Tanken att nakna småflickor hade en sexuell laddning var möjligen mer främmande. Hur som helst borde det finnas rätt mycket skrivet i frågan.
Jodå, det finns det. Och vad jag förstått tycker den ena halvan av de som diskuterar saken hemskt illa om den andra halvan. Jag har inte hittat något konsensus. Något det däremot finns (hyfsat) konsensus om är att Dodgsons verk absolut kan placeras i den viktorianska romantiseringen av barndomen.

Vad som är en "feministisk vinkling" vet jag inte, så jag kan inte svara på det. Jag antar att du efterlyser någon slags könsmaktsperspektiv?
Ungefär, ja.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Hermeneutik och sånt

Amatörer och skrikiga debattörer brukar tvärtom göra anspråk på att ha hittat en objektiv sanning, smärtsamt omedvetna om sina egna glasögon.
Om man betänker att jag "börjat med svaret", i och med att jag börjat med föresatsen att analysera ur ett specifikt feministiskt perspektiv, så har jag redan, mycket medvetet, satt på mig de glasögon jag har. Jag gjorde samma sak med Dr. Jekyll & Mr. Hyde tidigare, då jag skulle analysera ur marxistiskt perspektiv.

Jag har inga som helst planer på att utannonsera att Alice är en "feministisk roman" eller så - några objektiva sanningar lär ni knappast höra från en så inbiten subjektivist som undertecknad.