Nekromanti Analysis paralysis

Smrtihara

Warrior
Re: Analysis paralysis: Exempel

Min tanke är väl egentligen att analysis paralysis uppstår som regel när fel målgrupp presenteras för spelet. Och det är väl snarare kärnan i problemet oftare än att spelet faktiskt är felkonstruerat.

Christoffer

It's all pig.
Re: Analysis paralysis: Exempel

Jag har, vilket smärtar mig, aldrig befunnit mig på andra sidan i en Fight! men jag kan nog tänka mig att det kan, ta emot att scripta. Det är väl också något symboliskt där? Att man säger att "det här är min taktik och det är den jag går in med helhjärtat nu". Men jag tror det kanske grundar sig på att man kanske tror att det är en större del taktik än vad det faktiskt är i Fight!. Att man tror att rätt taktik kan fälla motståndaren. Att man helt enkelt tar Fight!, och DoW, och Firefight!, och Range and Cover, för att vara taktisk strid på en nivå som det kanske inte helt är. Ett till synes korrekt val kan kastas överbord av tillfälligheter, av att någon annan råkat scripta något annat. Har tur med tärningarna. Osv.

Beliefs brukar jag ofta känna beror till stor del på avsaknad av kontext. Av större sitution. Av något som grabbar spelaren och som kan översättas till en riktning för karaktären.

Zire

Swashbuckler
Jag har inga konkreta exempel på spel som undviker det. Men för min del uppstår det när valen får väldigt långtgående konsekvenser. Är det ett val med snar konsekvens så kan man mer bara köra och se vad som händer. Är det långtgående konsekvenser så är det större risk att man vill väga för och emot länge innan man bestämmer sig.

Detta sagt så tror jag att man också behöver ha mycket saker att analysera för att bli paralyserad. Och det kräver nog mer eller mindre (för mig) att det är systemet som "står för datat" snarare än SL. Eftersom SL kan ändra saker efter vad som händer så blir det mer godtyckligt.
Det är väl kanske främsta skälet till att jag mycket lättare upplever det i datorspel än i rollspel.

När analysis paralysis uppstår i rollspel så är det nog oftast under rollpersonsskapandet i min mening...