Nekromanti anarki

Troberg

Sinister eater
jag fick en ide om att göra ett rollspel som utspelar sig i en värld med anarki.... kan man då tro att jag är anarkist.. det jag inte är..
Det hoppas jag verkligen inte, för då skulle folk kunna tro att jag är rasist, sadist, knarkare, nazist, gravt kriminell, rymdvarelse, slavhandlare, paranoid, atletisk, telepatisk och en massa andra underliga saker. Bortsett från rymdvarelse så stämmer inget av ovanstående in på mig.

Nightowl

Champion
Det hoppas jag verkligen inte, för då skulle folk kunna tro att jag är rasist, sadist, knarkare, nazist, gravt kriminell, rymdvarelse, slavhandlare, paranoid, atletisk, telepatisk och en massa andra underliga saker. Bortsett från rymdvarelse så stämmer inget av ovanstående in på mig.
Själv skulle jag bland annat vara DÖD. Huga.

Menar du att världen skall sakna världsliga lagar, slipsknut min vän (?), eller att själva naturlagarna skall vara på lunch?

Och vad gör man?

(Autentisk diskussion:
Anarakist: Det skulle vara mycket bättre om det inte fanns någon stat!
Icke-Anarkist: Du, det första JAG skulle göra om det inte fanns någon stat vore att grunda en.
Anarkist: Men... det skulle ju vara olagligt !!!)

:gremconfused:

Erik

Troberg

Sinister eater
(Autentisk diskussion:
Icke-Anarkist: Du, det första JAG skulle göra om det inte fanns någon stat vore att grunda en.
Med risk för att varaq petig, men anarki innebär frånvaro av styre, inte nödvändigtvis frånvaro av lag.

Personligen är jag mer lagd åt autarki, det vill säga självstyre.

Man Mountainman

Storsvagåret
Med risk för att varaq petig, men anarki innebär frånvaro av styre, inte nödvändigtvis frånvaro av lag.

man ska i sådana fall tala om "lag" i en ganska abstrakt mening.

Man Mountainman

Storsvagåret
jag fick en ide om att göra ett rollspel som utspelar sig i en värld med anarki....

Hmm, jag tänker direkt "dussinfantasy". Det känns inte som ett tillräckligt starkt koncept, om jag ska vara ärlig. jag vill nog ha något mer konkret,såsom miljö, stämning eller liknande.

Såvida du inte talar om en stat med en faktisk, fungerande anarki. Då kan det genast bli mer intressant, coh det tillåter vissa utflykter i "culture-gaming" i en värld där solidariteten är mänsklighetens högsta ideal, och där idealet faktiskt efterlevs. Nåja, utveckla gärna.

entomophobiac

Low Prep High Play
Usch va sur jag blev nu... eller?

Les boken Anarkismen av Daniel Guerin. Med tanke pa att det ex jag har kommer fran nagot syndikalistkafe sa borde du kunna lista ut vad det er for sorts bok... men den er klart lesverd. (Inte sa tjock heller, sa Sanity Loss blir minimal.)

Men det jag framforallt undrar - exakt vad ska temat vara? Levande rollspel i anarkism anordnas ju lite da och da i Europa under teckmanteln demonstrationer, men vad skulle bordsrollspelets tema vara?

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: anarki (OT)

(Autentisk diskussion:
Jag tycker den jemfors ganska bra mot foljande strip som jag sag nagonstans: (tydligen utan grafik i detta fall... men enda)

Nasse #1: Vad ska vi gora med alla forb---ade asylanter?
Nasse #2: Vi skickar hem dem till Asylanien!

Och politiska radikalister ER precis sa inskrenkta i manga fall, even om det givetvis inte gar att generalisera. Manga av de demonstranter jag intervjuade ner det var demonstrationer mot Verldsbanken och IMF i D.C. var endast der for att fa uppmerksamhet av den valdsamma sorten. Det handlade inte om de fattiga i det ena eller andra landet - det handlade om stunden, kampen och revolten. Nu hende iofs inget, vilket antagligen berodde pa att hela Farragut Square var omringat av poliser.

Majoriteten av de jag intervjuade kunde knappt sega vad IMF egentligen gor, vilket enligt mig fullkomligt underminerar deras troverdighet.

I Goteborg, Prag och sa vidare har de ofta gjort sig skyldiga till liknande motsegelsefullheter. Ser med blandad fasa och fascination fram emot den dag da en radikalist har nagot mer en glapord, skrik och gatsten att fora sin talan med.

Slipknot

Veteran
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
typ vår värld fast allt är helt psycho för ingen styr, alla är typ galna och dödar folk på stan... :gremgrin:

1. mycket marijana
2. mycket död
3. mycket knark

kanske att 80 procent av jordens befolkning går på missbruk.

så det kommer allstå inte finnas några länder, knappt några företag... allt är kaos...

typ som world of darkness men iställetför world of darness är det world of "anarchasta" (uttala det sista som sångaren i sex pistols gör!)

entomophobiac

Low Prep High Play
Ok. Jag rekommenderar, forutom redan nemnda mer verklighetsanknutna bok, ocksa Planes of Chaos boxen till PlaneScape. Der finns det ett par absurda saker att lesa om vad geller anarki - bade fysisk, social och psykisk sadan.

Zadrith

Hero
Total anarki är ett tillstånd som i praktiken inte går att uppnå så lite mer detaljer kring hur du tänkt dig det hela skulle nog inte skada.

Troberg

Sinister eater
Total anarki är ett tillstånd som i praktiken inte går att uppnå så lite mer detaljer kring hur du tänkt dig det hela skulle nog inte skada.
Man skulle till och med kunna argumentera att hans värld inte är en anarki eftersom det skulle uppstå små öar av kontroll när folk slår sig ihop i ligor som utövar makt över omgivningen.

Anarkin som ideologi är egentligen inte baserad på den starkes makt och 'gör vad du vill'. Den är baserad på en stark respekt för andras frihet, vilket om alla tar till sig ideologin innebär att allas frihet garanteras. Problemet är att ett sådant system är inte speciellt stabilt mot åverkan. De fungerande anarkier som funnits (främst i söderhavet) föll som käglor när den store vite upptäckaren dök upp. På samma sätt är de känsliga för angrepp från dissidenter och oliktänkande eftersom de helt saknar försvarsmekanismer mot sådana, till och med utesluter tanken på sådana mekansismer. Man har baserat sitt samhälle på tanken att varje människa har en inneboende förmåga att skilja på rätt och fel och därmed ansvarar var och en för att vara rättsväsende åt sig själv (men kan inte påtvinga andra sin uppfattning).

Den i media vanligt förekommande användningen av ordet anarki i betydelsen kaos/oordning/kollapsat rättssystem har alltså egentligen mycket lite med ideologin att göra.

Om det finns praktiserande anarkister här som har synpunkter så säg till. Jag kan ha fått några detaljer fel.

Pale Imp

Swordsman
Anarki in de UK

anarki; survival of the fittest. skulle vara rätt kul. problemet med anarki som jag ser det är att det förr eller senare etableras någon sorts maktbas då rollspersoner eller SLPs i spelvärlden blir starkare än andra och kan underkuva sig dessa (det är väl så de flesta maktsäten etableras för första gången).

En idé kanske skulle vara att skapa ett landområde som en starkare och mer organiserad makt utnyttjar av någon anledning (slavar, rikedommar, billig arbetskraft etc). I så fall kommer förmodligen denna makt att snabbt och hårt att slå ned alla försök till organisation.

Intressant förveckling om någon av rollpersonerna är undercover agents till den suprema makten.

Impen - Spånar....

Svalander

Warrior
1984

Tänk er att vara en motståndsgrupp till "samhället" och Storbror i 1984 förlagt i en extrem framtid. Leriga ruinstäder som består av sönderskjutna cementkomplex där armeringen sticker ut som brända revben ur väggarna, och där regnet öser ner hela tiden. Släng in en skvätt mutanter och reservdelsjägare hos motståndsgrupperna och tungt beväpnade Psyk-patruller med särskilda goggles och kliniska SS-rockar hos regeringsstyrkorna i jakt på avfällingar och rebeller.

Uj... här fick jag nåt att skriva på tror jag. Tänk er att sitta som tillfångatagen anarkistmutantrebell i cellen och vänta på att bli förd till Rum 101....

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Sorgligt nog har du väl rätt. Men här i Sverige räknas det gudskelov fortfarande som det. Frågan är hur länge.

Rising

Vila i frid
"1. mycket marijana
2. mycket död
3. mycket knark

kanske att 80 procent av jordens befolkning går på missbruk."

Det vore kul med ett dystopiskt slackerspel, men "mycket död" låter kanske inte så kul. I vart fall om du menade "mycket våld". Då blir ju äventyren genast så farliga att man måste hålla sig undan från drogerna för att ha en chans att överleva.

Ett riktigt djävla otäckt rollspel om tunga missbrukare skulle däremot kunna vara intressant. Just eftersom det är så svårt att vanligtvis kunna leva sig in i deras situation. Där skulle rollspelsmediet verkligen kunna fungera.

Nå, det var väl inte riktigt det du tänkte på. Åter till ämnet.

Jag gillar barnförbjuden, vulgär, okammad och oanständig skräpkultur som gangstarap och filthiga undergroundserier. Det skulle säkert gå att göra ett fult och provocerande rollspel som romantiserade brottslighet och droganvändning utan att det skulle bli charmlöst och dåligt. Det handlar om att hålla distansen. Personligen skulle jag vilja ha det som R.Crumbs gamla serier om Fritz the Cat. Han blev efterlyst och utmålad som kommunist, hade sex med tre brudar samtidigt i ett badkar, rökte en massa maja och kvaddade bilar. En sorts uppskruvad beatroman, med andra ord.

Så skulle jag utforma det. Rollspel bygger ju egentligen på att man ska få göra något i fantasin som man inte vågar/kan i verkligheten. Nu för tiden skulle jag mycket hellre leka med tanken på att vara en elak pimp som experimenterade fett med lyxdroger än att utforska grottor och rädda prinsessor.

/Riz

Slipknot

Veteran
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
jag menade då mycket våld istället för mycket död...

allstå värklden kommer då vara asfarlig att vara i pga att dom flesta går under missbruk och blir galna om dom inte får vad dom behöver.Nu när det knappt produceras knark och det finns ju inga pengar i världen så måste man ju döda den som man tror bär på knark....

man skulle kunna tänka sig att Tyskarna vann andra världskriget och alla Hitlers planer gick i vinning. Men hans uber imperium faller när han sedan dör och det blir kaos i världen..... :gremooo:

vem vet....

men hel anrki kanske skullle vara svår... humm ....

alla människor kan vara indelade i olika klaner som typ olika raser som i vilket annat fjantasy spel som helst...

alla olika klanerna har olika "yrken" som man kan spela...

lite hjälp:
1. vad skulle det kunna vara för klaner?
2. ska man köra på byteshandel och mördande istället för pengar?