Nekromanti anarki

Rising

Vila i frid
"allstå värklden kommer då vara asfarlig att vara i pga att dom flesta går under missbruk och blir galna om dom inte får vad dom behöver.Nu när det knappt produceras knark och det finns ju inga pengar i världen så måste man ju döda den som man tror bär på knark...."

Om det finns så få droger tror jag snarare att de flesta skulle låta bli att prova på till att börja med... Det vore nästan roligare om det fanns ett överflöd på droger.

"men hel anrki kanske skullle vara svår... humm ..."

Det är ju kul om det finns några snutar som jagar en. Det är inte lika skoj att vara laglös om alla är laglösa...

"1. vad skulle det kunna vara för klaner?"

Svårt, kanske skulle du dela upp det i någon form av kulturer istället? Rysk maffia, irländare, white trash, västkust-pimps, sicillenare, kubaner, voodoo-gäng, pakistaner osv.

"2. ska man köra på byteshandel och mördande istället för pengar?"

Jag vet inte, tänk på vad det får för konsekvenser:

Med en stark ekonomi så kan man deala och göra bra affärer, samt glida runt med feta guldkedjor i en lexxus med bitchar fram och bak när det går bra för en. Det tycker jag låter festligare än att bara syssla med småbrott och ostrukturerat mördande.

- Men alltså, det är din idé och du får göra vad du vill med den.

Jag skulle dock vilja se några riktigt bra regler för just effekterna av droganvändning. Kult håller inte riktigt måttet, då de är utformade såsom vilka giftregler som helst, samt har en del faktafel (LSD säljs vanligen i tablettform?) Man borde gå mer på effekterna och försöka få till vettiga riktlinjer på vad som sker vid drogblandningar och skillnaderna mellan olika kvaliteter för en och samma drog. Målet borde vara att spelledaren kan få slå en massa tärningar medan spelaren bara får uppleva effekterna av det som rollpersonen har tagit. Då blir nog spelaren betydligt mer rädd när effekterna urartar och allt går åt helvete. Det skulle också vara väldigt barnförbjudet (och därmed roligt, på ett omoget sätt) om man hade jättelistor i regelboken med alla möjliga knarksorter som om de vore plockgodis som man kunde kombinera efter eget tycke. Liksom "vi betar oss igenom 2-C-familjen den här veckan, turen har kommit till 2-C-D och 2-C-T-7. Vi kickar igång det med metamfetamin och röker spliffar när det har börjat bli sent. Framåt gryningen så tar vi DOB och ace, om inte Lena kan få tag på foxy dvs, och framåt natten så suger vi lustgas och röker salvia. På söndag morgon kommer jag runda av med MDMA och försöka sova. Jag ska träffa mina svärföräldrar på Måndag, nämligen..." osv. Hur omoget (och kul) som helst.

/Rising
som säkert kommer att bli anklagad som knarkare igen... Suck suck, ya ya

Slipknot

Veteran
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
jag har nju bestämt att tyskarna vann andra världskriget, men under det sena 50 talet gick hela imperiet Hitler skappat i boom och lås.. under åren som hitler hade haft makten så blev det ett så stort tryck på folket att dom inte klarade av det, många började ta droger för att klara av det så kallade vanliga livet... så det blev en riktig mass produktion av knark...

spelet utspelar sig på 60-70 talet då det är riktig kaos i världen hela världen dunkar pga alla festivaler...

teknoligin ska ligga på 60 tals nivå...

nån som vet hur det såg ut på sextio till åttio talet med teknologin..??? :gremconfused:

Rising

Vila i frid
"nån som vet hur det såg ut på sextio till åttio talet med teknologin..???"

Man hade enbart två statliga TV-kanaler, det fanns inga mobiltelefoner och folk beväpnade sig med armborst och bronsvapen.

Öööh, nej, vänta... Äh, men förutom mobiltelefoner och internet så var det ungefär som nu. Checka Austin Powers, liksom.

/Riz

Rising

Vila i frid
Jag hjälper dig gärna att klura om du behöver input.

Jag håller på och utformar regler för droganvändning i CCC, så det kanske hjälper något. (Även om det rollspelet utspelar sig under femtiotalet, så många av dagens gatudroger var inte satta i bruk då)

En vettig uppdelning (så som jag tänkt mig det) borde väl iaf vara att dela in dem efter deras kemiska identitet, och sedan låta dem ha en sorts "grundegenskaper" för att variera sig inom gruppen. En lämplig(?) uppdelning vore kanske:

Centralstimulerande
exempelvis:

Amfetamin
Meth
Ecstacy (MDMA)
AMT

Varning: Vädigt beroendeframkallande. Lätt att överdosera. Kan orsaka paranoia och rubbningar

Fenetylaminer
exempelvis:

2C-B
2C-D
DOB
TMA-2
Meskalin

Varning: Kan orsaka konvulsioner, delerium, yrsel och hallucinationer

Tryptaminer
exempelvis:

Psilocybin
DMT
LSD
5-MeO-DMT

Varning: Kan orsaka förvirring, paranoia, överväldigande sinnesintryck och kraftiga hallucinationer.

Opiater
exempelvis:

Heroin
Morfin
Opium (duh)

Varning: Extremt beroendeframkallande.

Dissociativer (swenglish?)
exempelvis:

Lustgas
Ketamin
P2P

Varning: Reagerar mycket kraftigt med andra droger. Kan orsaka förvirring och medvetslöshet.

---

Men å andra sidan så gör den uppdelningen det svårt att kategorisera droger såsom koks (både centralstimulerande och lokalbedövande) och cannabis, till exempel.

Man kanske bara skall gå på deras effekter istället?

5-MeO-DIPT
Stimulans: 6?
Hallucinogen: 2
Konvulsioner: 3?
Beroendeframkallning: 3?

(Obs, siffror huggna ur luften)

...och lite info om när de börjar verka, hur länge de håller i sig osv.

/Rising
Som tycker att det värsta med pundare är att de är så djäkla kassa på att göra någon sorts vettig hemsida med information utan bullshit som man kan använda sig av i rollspelssammanhang.

Rising

Vila i frid
Rus och Kickar

"ska man kanske slå på en jätte tabell varje gång man tar ett rus.. "

Det där fungerar nog bara om det är omedelbara droger. (typ lustgas) Det är något som händer nu och som kan slå åt alla möjliga håll. Droger som LSD (och framförallt DOB) verkar däremot väldigt länge. Säg att det tar en timme innan det kickar, sedan kan det ta fyra timmar innan det börjar dala igen. då är det nog bättre att man börjar använda variablar för att hela tiden hålla koll på hur du mår för tillfället. Då blir det nog intressantare när man blandar droger också (vilket är svårt att beräkna med Kultreglerna). Svaga tryptaminer kan man exempelvis behöva "sparka igång" med något centralstimulerande, och effekten av lustgas blir väldigt kraftfull om man redan har tagit något annat.

Alltså:
Jag skulle vilja att alla droger hade "kicktillfällen". Samt att man skiljde på kickarna och den vanliga påverkan som man kan ha under en längre tid; vilket vi kan kalla för "rus". Det skulle exempelvis kunna se ut så här:

Cannabis
Rus börjar: Omedelbart
Rus varar: Mindre än 2 timmar.
Kick:
Omedelbar. Varar 1 timma.

(Det betyder att man slår ett effektslag så fort man har rökt på. Effekten av det slaget varar en timma. Man är dock lagom påverkad i två timmar.)

Medan längre droger kunde ha:

LSD
Rus börjar: Efter mer än en timma.
Rus varar: Mindre än 7 timmar.
Kickar:
Efter 90 minuter. Varar 30 minuter.
Efter 160 minuter. Varar 30 minuter.
Efter 230 minuter. Varar 30 minuter.
Efter 300 minuter. Varar 30 minuter.

---

Om kickslagen ökar i effektivitet om man är mitt uppe i ett rus, då har man ett ganska intressant spelmekaniskt läge. Man kan ta en lång tripp (med exempelvis LSD) och röka mycket spliffar under den långa avtändningen som sker efter den sista kicken. Cannabis är inte särskilt hallucinogent i sig, men när man är under det starka hallucinogena ruset från syran, så kan man alltså hålla liv i hallisarna med den snabbkickande cannabisen.

Varning från socialstyrelsen: Det är särskilt sådana här blandningar som leder till snedtrippar och hemska upplevelser. Alkohol och tryptaminer är till exempel en väldigt dålig blandning som till och med knarkmiffosarna varnar för.

---

Effekterna av droganvändning (även alkohol) handlar förresten mycket om Set och Setting. Alltså i vilket stadie du är, och hur omgivningen är. Om du mår dåligt och nyss gjort slut med din tjej, samt omges av äckliga människor som du inte känner dig tillfreds med, då blir effekterna väldigt annorlunda jämfört med om allt är behagligt och fint.

(Dock så begriper vi ju alla att det är mycket bättre att vara nykter och frisk i knoppen när man umgås med sina fina vänner än att man ska riskera sin hälsa med farliga preparat.)

/Rising

Oldtimer

Slava Ukraini!
Man hade enbart två statliga TV-kanaler, det fanns inga mobiltelefoner...

Under sextiotalet fanns det bara en kanal... och den var i svart-vitt. TV2 startade inte förrän i december 1969. Färgsändningar kom igång året därpå.

Man hade som sagt inte mobiltelefoner eller datorer hemma (eller på kontoret), men på åttiotalet började i alla fall fax bli vanligt. Innan dess skickade man brådskande medelanden med telex. Andra, numera bortglömda, saker för kommunikation som fanns på åttiotalet var personsökare och Videotex-terminaler.

Går du tillbaka till sextiotalet finns det massor av små skillnader i vardagen - man gick i skolan på lördagar, lyssnade på musik på 45-varvsskivor eller rullband, körde bil på vänster sida (fram till september 1967) och hade aldrig hört talas om postnummer. Glöm också bort mikrovågsugnar, miniräknare och fjärrkontroller till TV:n.

Undrar hur vi överlevde egentligen? :gremwink:

/Mikael