Nekromanti Anarkistgrupper

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: anarkistledare?! [ant]

Jag vet inte jag.
Det finns ju ingenting i den anarkistiska ideologin som motsäger att man skulle kunna basera det förrevolutionära arbetet på ickeanarkistiska principer. Jag har svårt att tänka mig att man i neotechs värld skulle kunna arbeta i enighet med anarkismens principer. Deras mål bör väl vara att med alla tillbuds stående medel få till stånd en revolution. I ett sånt läge kan nog det vara nödvändigt för dem att ha ledare.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Akrobatik

Det här har i princip inget att göra med trådens ursprungsämne(anarkistgrupper i neotech) men i och med att det rör samma RP så tar jag upp det här.

Hur användbart är akrobatik?
Jag är lättlärd i det samt hoppa("Född gymnast"), men vad används det i praktiken till?
Rollpersonen har relativt höga värden i klättra samt smyga och är åtminstone ämnad att vara kapabel till att kunna flänga runt.
Exakt vad är akrobatik? Vad kan det tänkas användas till? Det känns liksom som att det jag skulle ha kunnat tänka mig att man skulle ha intresse av att göra med det täcks upp ganska bra av andra färdigheter men jag kan nog ha fel. Akrobatik låter ju onekligen häftigt men är det värt att slänga ut en massa poäng på?

Vad kan man göra om man skaffar ett högt värde i hoppa(bortsett från det allra mest uppenbara)?
Kan man göra något tufft? Hur fungerar det där med hoppande regeltekniskt?


Ja just ja, hur kan man specialisera automateld?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Akrobatik

"Hur användbart är akrobatik?"

Hyfsat. Den används vid de flesta mer avancerade gymnastiska och akrobatiska handlingar som t.ex. balansgång, hjula, slänga sig mellan trapetser, samt minska fallskada m.m. Jag skulle även säga att vid situationer som kräver ett flertal passande handlingar kombinerat med varandra som t.ex. handlingar som utförs med några av akrobatiken besläktade färdigheter, som t.ex. hoppa och klättra, så är enbart akrobatik enklare att använda istället för samtliga av de andra inblandade färdigheterna.

"Vad kan man göra om man skaffar ett högt värde i hoppa(bortsett från det allra mest uppenbara)?"

Man kan, liksom med akrobatik, enklare minska fallskadan man får från höga fall.

"Kan man göra något tufft?"

Inte direkt. Det är där akrobatik kommer in. Däremot så kan man göra både längre och högre hopp med hoppa istället för akrobatik.

"Ja just ja, hur kan man specialisera automateld?"

Specifika vapen, specifika vapentyper, kontrollerad automateld, slängskott, blind eldgivning, nedhållande eld. Eller nå.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Re: Akrobatik

Den används vid de flesta mer avancerade gymnastiska och akrobatiska handlingar som t.ex. balansgång, hjula, slänga sig mellan trapetser,
Det låter ju riktigt användbart vill jag mena. Om inte annat så låter det ju som en färdighet av vilken man kan har en hel del nöje(nöje före nytta). Då blir det till att satsa några poäng för att höja till ett mer passande värde.

Man tackar för hjälpen.
/H
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Detta beror mycket på hur man ser det.

Det beror mycket på vilka mål de har därför att en sak som jag tycker att anarkistiska grupperingar gör och är jävligt bra på är sakfrågor. dessutom är de duktiga på att samarbeta därför att det råder en större enehetlighet och koncensus kring kampmetoder än bland t.ex. kommunister. ytterligare en sak att lägga märke till är att enligt t.ex. sven eric liedman så räknas anarkisterna till den yttersta vänstern med tanke på att de vägrar acceptera en stat. (woohoo!, äntligen en forskare som har fattat vad det handlar om men sven eric liedman är jävligt bra trots att han är marxist). Detta medför i sin tur att de är väldigt beredda att acceptera metoder som t.ex. våld i både anfalls och fösvarssyfte. t.ex. genom stenkastning, flaskor, molotovs osv. de är inte heller emot gatuvåld för att flytta fram sina positioner gentemot fascister, polisen, kriminella.

de brukar generellt sett vara maskerade, men det händer att de är osmakerade också men detta är oftast då de har undvikit registrering. t.ex. genom att de har dragit av sig sina luvor, balaklavas osv och beblandar sig med drönare i den sociala fabriken (anarkist term som syftar på att hela samhället är en social fabrik som sysslar med produktion, reproduktion och framförallt konsumtion, vilket i sin tur innebär att man kan slå nästan var som helst för att slå tillbaka kapitalismen).

sedan så tycker väl jag att en korrekt anarkistisk organisation är organiserad efter celler men de har regelbundet kontakt och de har defintivt inga mellanhänder mellan andra celler. Detta tyckte jag var jävligt konstigt med tanke på att anarkister HATAR auktoriter eller situationer där ett demokratiproblem kan uppstå. dvs att alla är med på ett beslut ifall det medför konsekvenser för gruppen och man brukar oftast mötas allihop på ställen där det går. En annan femma är att det händer att alla anarkister i en viss organisation möts och utbyter åsikter, problem, förslag till aktioner där fler kan vara inblandade osv.

Men jag tror faktiskt att du borde skapa en egen organisation därför att du spelar ändå rätt långt in i framtiden för att det som är historia nu kan spela roll. Dessutom så är jag jävligt frågvis på hur neogames har hanterat frågan med befrielserörelset och hur globaliseringen har hanterats i böckerna. det står i stort sett inget om det, borde stå en hel del egentligen.
 

FFF

Veteran
Joined
2 Oct 2002
Messages
91
Jag skall väl börja med att tacka för svaret antar jag.

Jag vet inte jag.
En korrekt organiserad anarkistgrupp bör väl vara en effektivt organiserad anarkistgrupp.
Anarkismen är ju knappast någon uniform rörelse, faktum är att det finns allt från anarkokapitalister till anarkofascister(inte för att jag ger någon av ideologierna den minsta kredabilitet men det är en annan fråga).
Hos den konfrontativa anarkismen så tycker jag att man kan se två huvudlinjer. Den som inriktar sig på kollektiva aktioner(exempel på denna linje är till exempel Class war eller här i sverige AFA). Den andra linjen är den som inriktar sig på individuella aktioner, det vill säga renodlad terrorism. Sedan finns det ju diverse hybrider mellan dem(angry brigades är ett gott exempel).

Mina tankar runt hur en anarkiströrelse i neotech skulle kunna vara utformad baserar sig främst på hur man rent pragmatiskt skulle vara tvungen att göra i egenskap av anarkist i ett storebrorssamhälle såsom det som presenteras i NeoTech. Titta bara på de ryska anarkisterna under det sena 1800talet och det tidiga 1900talet, de tvingades ta till liknande typer av organisering som den jag föreslog i och med den statliga repression som de utsattes för. Jag skulle tro att mellanhänder kan vara ett effektivt sätt för dem att organisera kampen på i och med att cellerna då känner till väldigt lite om varandra och att man därmed slipper eventuell infiltration. Det skulle ju vara naivt av anarkisterna i neotech att tro att man faktiskt skulle kunna leva i enighet med socialismen under ett kapitalistiskt samhälle och man bör väl därmed använda sig av de mest effektiva organisationsmetoderna?

Ser man på anarkismens historia så har anarkister i tider av repression varit redo att ta till betydligt värre saker är molotovs, flaskor och sten.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag måste tacka för ett informativt svar. =)

Nje och ja. Det mest effektiva för at tdet ska bli en massrörelse innebär att du har två olika linjer inom samma förbund dvs att du har en fackförening/förbund osv som är den populära fronten dvs att där kan folk gå med och den sysslar endast med sådant som är lagligt. där värvar man sedan folk som går in i den mer militanta organisationen. detta kan man ej göra ifall all politisk opposition slås ned på men det skulle kunna funka dock har jag inte läst så värst mycket om euro faktiskt förutom att jag har hört att skandinavien skall vara sjukt knepigt.

sedan det som du skriver om att anarkistiska organisationer har gjort värre grejer än molotovs det stämmer men gatukamp har alltid ansetts vara viktigt därför att där kan folket aktivera sig medans en terrororganisation mer eller mindre är auktoritär till sin läggning och inte speglar anarkismen som den bör vara ifall den skall vara frihetlig. Därför att där bestämmer gruppen vad som är bar för samhället istället för att skapa en revolutionär situation.
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
Uppenbara

Uppenbara nackdelar är när man skall åka flyg, träda in på högsäkerhetsområden etc.

Hardobject-scanners ser allt hårt kan man säga, men om dom ser en hård cyberarm där själva slashersarna är väl dolda brukar det oftast inte ge så mycket komplikationer om man bara har papper på att man har armproteser...

Sen finns det massa cybergäng som hävdar religiösa värderingar bakom slashers, särskilt om dom sett för mycket på "Slashers" filmerna. Att det skulle ha något "rituellt" värde i gatustriderna s.a.s.
 
Top