Nekromanti Ancient Future

Bridgeburner

Veteran
Av alla genrer så måste väl ändå 'Near Future' vara den med tydligast 'bäst före datum'. Detta gäller både rollspel och filmer. Där verkligheten hinner ikapp delar av den påhittade framtiden och sen går om den.

Ett av dom tydligaste exemplen jag sett är i rollspelet Cyberpunk 2020. Dagen mobiltelefåner är både mindre och har tonvis med mer funktioner än mobiltelefåner där. Vilket kan leda till en del oförståeliga eller smått humoristiska situationer om spelarna inte är medvetna om det hela.

Hur många fler rollspel finns det där ute som har liknande fenomen? Där samtiden har sprungit ikapp spelvärlden och fått den halta lite grann.

Hur många finns det?

Krille

Super Moderator
"Hur många fler rollspel finns det där ute som har liknande fenomen? Där samtiden har sprungit ikapp spelvärlden och fått den halta lite grann."

Tja, Millennium's End hann nästan bli omsprunget, men sen blev det faktiskt 1999, och det tog ett par år till för verkligheten att nå dit.

Men jag håller med om att near future ofta känns föråldrad några år senare. Därför blir jag skeptisk till att sätta årtal över huvud taget i framtidsrollspel.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
RAM-minnet i skeppsdatorerna i Traveller. De vart omsprungna redan innan spelet släpptes. :) Jag har inte siffrorna i huvudet, men det går väl att googla fram för den intresserade.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Twilight 2000, där vi faktiskt hade ett globalt kärnvapenkrig runt sekelskiftet.

Tror samma sak gäller för Morrow Project, men jag ids inte plocka ner boken och kolla vilket år katastrofen var.

Pom

Swashbuckler
Traveller hade å andra sidan fel åt andra hållet också, genom att vara överdrivet optimistisk om teknologinivån.

T ex:

1980-1989: laserkarbiner, användbar fusion, väderkontroll, antigravitationsfordon.

1990-2000: laserkanoner, regeneration av lemmar, hyperrymdsdrift

Efter 2000: interstellärt samhälle

Rosen

Myrmidon
RAM-minnet i skeppsdatorerna i Traveller. De vart omsprungna redan innan spelet släpptes. :) Jag har inte siffrorna i huvudet, men det går väl att googla fram för den intresserade.

Har inte googlat, men jag vill minnas att de låg på 16 Kb (kilo, inte mega). Och ändå var de inte större än ett ordinärt badrum. (-:

Några år tidigare specade pocketböckerna om Rymdpatrullen (efter TV-serien med samma namn) att Orions skeppsdator, som fyllde rymdkryssarens hela nedersta våning, kunde utföra mer än 600.000 samtidiga räkneoperationer. Ok, typ 640 Kb internminne -- med andra ord, en klassisk PC.

Angående Cyberpunk 2020 börjar väl hela cyber-konceptet också kännas lite smått retro; när jag var liten hade kolorerade bibbloböcker om kommande teknik alltid ett kapitel betitlat "reservdelsmänniskan", med bilder och diagram över metallknäleder, pacemakers, konstgjorda ögon, plastvener och alla andra syntetiska mojänger man skulle kunna stoppa in i folk i framtiden.
Häromdagen fanns samma rubrik och en liknande bild i DN, fast bland reservdelarna som nu visades fanns det praktiskt taget ingenting som var syntetiskt -- alltihop var framodlade och genmanipulerade saker gjorda av riktigt kött och blod.

--
Åke

Bridgeburner

Veteran
Tja, det har väl inte så mycket med årtal att göra som med att teknologinivån har en tendens att springa ifrån spelet.

Men det är väl oundvikligt antar jag.