Andeplan och andetydning
Nu har jag förvisso inte läst Eon, men jag kan i alla fall ge lite länkar och tankar..
"
Hur är igentligen andeplante enlig. Som jag har fattat det så är det pricis som mundan fast på andeplan.....är det så?"
Andeplanet ser precis ut som du vill som spelledare.. Inte ett bra svar precis.. Egentligen borde jag ge ett som inspirerar dig.. Det finns en
gammal tråd där jag var med och diskuterade om andeplanet.. Här är några utdrag från tråden om hur jag tycker det ska vara:
"Jag brukar köra med att de platser som man har fräscht i minnet är de som man har lättast att hamna i, så därför stämmer det nog rätt bra med att man hamnar på den geografiska motsvarigheten i andeplanet som man satte sig i trance i.. En person som har hemlängtan har tänker ofta på platsen hemma och har därför lättare att kunna bege sig dit i andeplanet..
/.../
Andeplanet för mig är en högst personlig uppfattning.. Någon som har nära anknytning till naturen ser en skog istället för en stor stad.. Det hela påverkas kan också påverkas efter sin känslostämning, exempelvis om det är en helt ny geografisk plats så kan shamanen få vandra omkring i ett dimfyllt träsk där allting känns hotfullt..
/.../
Alla astralvarelser som är medvetna om deras existens på drömplanet har sina egna personliga bilder men om shamanen vandrar in i någons dröm så kan personerna där ta olika former utifrån shamanens egna åsikter om personen.. Om exempelvis en person har förtryckt shamanen genom mobbing när denne var liten så kan förtryckaren ge intryck av att se ut som en stor björnliknande skuggbest.. Shamanen ser direkt vem det är och vet hur personen ser ut instinktivt men skepnaden som mobbaren antar förstärker intrycket och känslorna som shamanen får om denna person.. Återigen så kan erfarnare shamaner dämpa dessa bländskepnader och därmed kontrollera sina känslor bättre än en ovan drömridare..
"
Samt vad tycker ni om en med andeförnimels ska kunna känna des känslor...."
Vems känslor? En andes? Menar du en ande som är bunden till en kropp eller inte? Jag hade uppe
en tråd om auror en gång i tiden.. Själ och aura är precis samma sak, men själen färgas utav kroppens livskraft.. Själen står för det psykiska och fläckas själen/auran (samma sak) så mår kroppen piss.. Detsamma om kroppen får skada.. Själen får sig då i sin tur en törn..
Någons ande är alltså inte bunden i kroppen utan har trängt ut och sträcker sig uppåt en halvmeter utanför kroppen.. Det är därför det obehagligt att ha någon som står väldigt nära en (testa att ställa dig någon decimeter framför en kamrat - det är väldigt påträngande).. Det är för att era auror nuddar vid varandra.. Två personer som älskar med varandra sammankopplar inte bara sina kroppar, utan även sina två auror..
Aura är alltså en ande bunden till en kropp medan andra andar helt enkelt heter "ande".. Eftersom en auras färgerna säger i vilket stånd kroppen är i, så kan man inte förnimma en kroppslös andes känslor på samma sätt.. De är istället gråvita, i regel i samma färg rakt igenom.. Istället kan shamaner försöka uttyda information om andens forms rörelse.. Om "andekroppen" kastar ut armar likt solens
solutbrott så är själen nyfiken, girig eller okontrollerad..
Att en andekropp aldrig är helt still utan strömmande likt en långsamt brinnande eld bidrar till drömstämningen som brukar finnas på andeplanet, eftersom kanterna på kroppen blir suddiga.. Ju mer erfaren shaman, desto mer exakt information kan denne tyda ur en andekropps uppförande.. Om anden exempelvis pulserar så är denne upprörd på något sätt.. Shamaner brukar undvika sådana entiteter.. Det kan vara ett
bra pulserande, men vill man verkligen ta risken?
Så att tyda andar är ungefär som att tyda någon annans
kroppspråk.. En person kan utröna många slutsatser utifrån hur en kropp uppför sig men det ger aldrig en exakt information.. Ju fler faktorer som personen har att gå efter, desto exaktare tydning av den andre kan göras.. Auror ger mer information och kan alltså ställas mycket mer exakt (om än det fortfarande bara är en teori om den andre - fullt exakt kan det (nästan) aldrig vara)..
/
Han som försökte ge lite bakgrund för att förklara sin tankegång