Nekromanti Andors folkslag (varning: hyfsat långt)

Skuggvarg

Hero
Tänkte göra en liten presentation av de folkslag som nu befolkar min rollspelsvärld Andor. Antalet folkslag, liksom deras utseenden och personligheter är ganska klart nu, med begränsat utrymme för förändringar, med undantag för deras sedvänjor, som jag inte beskrivit så mycket än. What you see is what you get...but what do you think about it?
Jag skulle alltså gärna vilja ha lite kommentarer om folken, om ni har tid och lust.

Andors folkslag

Människa

Förekomst: Främst i norr, öster, och väster.
Del av befolkningen: 30%
Språk: Darun
Längd: 150-200 (män), 140-190 (kvinnor)
Vikt: Längd-100 (män), Längd-110 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Varierar
Hår: Varierar
Ögon: Varierar
Röst: Varierar
Personlighet: Alla vet vi ju hur Människor kan vara. Precis hur som helst. Och exakt så är Andors Människor.
Förhållande till andra raser: Människorna är, generellt sett, öppen mot alla andra raser, och lite avogt inställda mot Vättarna, precis som alla andra raser. I övrigt inget speciellt.
Sedvänjor: Det är vanligt förekommande att man tar varann i hand när man träffar en ny person, oavsett den andres samhällsklass eller kön. För övrigt inga speciella sedvänjor.

Drakman

Förekomst:
Del av befolkningen: 5%
Längd: 170-220 (män), 160-210 (kvinnor)
Vikt: Längd-80 (män), Längd-90 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Drakmän är långa och smidigt byggda. De har fjällig hud, vars färg varierar från individ till individ. Drakmansbarn får en fjällfärg som motsvarar den ene förälderns, eller en blandning mellan båda föräldrarnas färger. Drakmännen får vingar och svans i tonåren.
Hår: Inget.
Ögon: Oftast röda, men andra färger förekommer.
Röst: Lugna och förtroendeingivande röster.
Personlighet: Väldigt samlade och eftertänksamma. De filosoferar mycket och försöker analysera både situationer och personer. Drakmännen är beräknande, opportunistiska, och något självupptagna. De är milt patroniserande och beskyddande, då de anser sig själva vara det högst stående folket.
Förhållande till andra raser: De ser alla andra folk som lägre stående, men föraktar dem inte för det. Inga särskilda relationer till något specifikt folk.
Sedvänjor:

Enhörning

Förekomst:
Vikt: Längd-110 (män), Längd-120 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Enhörningar är mänskliga men har hästben och hovar, samt ett 2 dm långt horn i pannan. Från hornet löper en 5 cm bred längs med huvudet, bak i nacken, och fortsätter ned på ryggen, ända till ryggslutet. Enhörningarna är långa och senigt byggda, och de bär oftast lätta, luftiga kläder.
Hår: Varierar.
Ögon: Varierar.
Röst: Lugna och mjuka röster, men de får ibland en något gnäggande ton.
Personlighet: Enhörningarna är fredliga men något reserverade mot främlingar. Har man dock visat sig vara pålitlig och godhjärtad, slappnar Enhörningarna av. De uppskattar ärlighet och pålitlighet, vishet och mod.
Förhållande till andra raser: De är reserverade mot alla de inte känner, oavsett ras, men verkar ha lättare att umgås med Drakmän, Troll och Jättar, då dessa folk delar Enhörningarnas band till naturen.
Sedvänjor:

Gnom

Förekomst: Gnomerna finns ju naturligtvis i bergsriket Vastaria, men de har även en god spridning i resten av Andor. De finns överallt, såväl i städer som i byar.
Del av befolkningen: 10%
Språk: Rengur
Längd: 90-140 (män), 80-130 (kvinnor)
Vikt: Längd*0,5 (män), Längd*0,45 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Gnomerna är små till växten, och väldigt kraftigt byggda. Männen har nästan alltid skägg, men det är inget tvång, och alla Gnomer bär den traditionella luvan, som de anser vara lyckobringande. Luvorna har alla möjliga färger, oftast enfärgade, men även mångfärgade luvor förekommer. Kännetecknande för Gnomerna är också att de har väldigt stora näsor.
Hår: Brunt hår är vanligast, men ljust eller mörkt hår är inget ovanligt. Rött hår är mer sällsynt. Gnomerna föredrar att ha håret klippt i korta frisyrer, men det finns ett fåtal gnomer som har långt hår, dock aldrig längre än till axlarna.
Ögon: Bruna, gröna eller blå.
Röst: De har glada, uppsluppna röster, och de tycker mycket om att prata, i tid och otid.
Personlighet: Gnomerna är ett mycket gästfritt folk som älskar att ställa till fester. De sysselsätter sig ofta som köpmän. De flesta gnomer är envisa, men uppsluppna och gladlynta.
Förhållande till andra raser: Gnomerna tycker om att vara bland folk, och de är ett mycket gästfritt folk. De tycker bäst om Människor och Jättar, men även Älvor är välkomna till deras hem. Gnomerna välkomnar också Sökarna, även fast de tycker att Sökarna är lite stela och tråkiga, men Vättarna har inget att hämta hos Gnomerna. Visserligen ställer Gnomerna inte lika ofta till med bråk som Vättarna gör, men det betyder inte att det råder någon vänskap mellan de båda raserna.
Sedvänjor: Gnomerna har underliga sedvänjor. Till att börja med är det sättet de hälsar på. När en Gnom hälsar på någon, rycker denne sin motpart lite i skägget. Bara det får de flesta utomstående att skaka huvudet och sucka uppgivet. Skulle motparten inte ha något skägg, lyfter Gnomen istället på sin luva. Att Gnomerna älskar fester är välkänt, och de ställer ofta till fest utan att ha någon speciell orsak, vilket också upplevs som lite underligt av de övriga folken.

Golem

Förekomst:
Längd: 210-260 (män), 200-260 (kvinnor)
Vikt: Samma som längden, på grund av att deras kroppar har så hög densitet
Kroppsbyggnad: Deras hud är hård och de är ser ut att vara gjorda av sten. Hudfärgen varierar men består i princip av olika gråtoner.
Hår: Inget.
Ögon: Samma färg som huden.
Röst: Monotona och skrovliga. De har bara ett tonläge i rösten, och använder endast enstaviga och tvåstaviga ord (vilket ställer ganska höga krav på den spelare som väljer att spela en Golem).
Personlighet: Golemerna upplevs som stela och tråkiga av de andra folken, vilket är en ganska korrekt beskrivning. Golemerna har visserligen känslor, men de visas ytterst sällan, och eftersom de bara har ett tonläge i rösten är det endast ordvalet och ansiktsuttrycket som kan visa om en Golems sinnesstämning. De kan för övrigt inte gråta.
Förhållande till andra raser: Reserverat mot alla.
Sedvänjor:

Jätte

Förekomst: Jättarna finns framförallt i norr och söder, och påträffas oftare i naturen än i städer.
Språk: Zini
Längd: 190-240 (män), 180-230 (kvinnor)
Vikt: Längd-80 (män), Längd-90 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Vältränade (ofta muskulösa) och långa, i övrigt byggda som ”normala” Människor.
Hår: Ofta olika nyanser av brunt. Både ljust och mörkt hår förekommer dock. Jättar har ofta långt hår.
Ögon: Gröna eller bruna.
Röst: Jättarna har mörka, lugna och harmoniska röster.
Personlighet: Jättarna är harmoniska och lugna, ett fredligt folk, men fullt stridbara. Naturen ligger dem varmast om hjärtat, och de njuter av dess stillhet. Jättarna är öppna och väldigt gästfria, sällan ser de en orsak att vara misstänksamma, men om nöden så kräver kan de vara nog så försiktiga. De filosoferar mycket, och beklagar ständigt alla onda saker som sker. De har ett modigt och ädelt hjärta, och de tycker inte om lögnare och tjuvar, ty de är det hederligaste av hederliga folk man kan träffa. Därmed inte sagt att de på något vis skulle vara naiva.
Förhållande till andra raser: Jättarna har ett avslappnat förhållande till i stort sett alla andra raser. Människorna är deras ursprung, och Sökarna är deras bröder, på sätt och vis. De är beskyddande mot Älvorna, som delar deras kärlek till Naturen, och de ser på Älvorna som om de vore barn, vilket de nästan är. Jättarna är alltid vänliga mot Gnomerna, som i sin tur är överdådigt vänliga tillbaka, och till och med Vättarna har en fristad hos Jättarna.
Sedvänjor:

Sökare

Förekomst: Sökarna förekommer främst i norr och öster, men ibland reser de söderut också. Ytterst sällan träffar man på Sökare i väster.
Vikt: Längd*0,3 (män), Längd*0,25 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Sökarna är otroligt långa, och dessutom extremt smala. Deras hy är blek, på gränsen till kritvit.
Hår: Inget, de har ingen kroppsbehåring.
Ögon: Väldigt stora, helt svarta ögon.
Röst: Sökarna har alltid väldigt lugna, lågmälda röster. Sällan, om ens någonsin, höjer de sitt tonläge, eller ökar tempot i talet. Snarare sänker de rösten och tempot, om de vill vara hotfulla. De föredrar att inte brodera ut saker och ting, utan snarast vara smärtsamt rakt på sak, och när de talar, finns ingen värme i deras röster.
Personlighet: Sökarna är, utan tvekan, det märkligaste av Andors folk. De bara dök upp, utan förvarning och utan förklaring. De visar inga känslor, i varje fall inte öppet, och de ler ytterst sällan. Sökarna själva säger att deras mål är insamla information och kunskap, men i denna eviga jakt verkar de ha förlorat väldigt mycket av sin en gång mänskliga sida. Vad som är kvar är ett tomt, kallt skal, som prioriterar kunskap och effektivitet, framför känslor. Sökarna är därför ofta rådgivare till högt uppsatta personer. Sökarna brukar vandra omkring i världen i sitt ständiga sökande efter kunskap, och många böcker i Andor har skrivits av just Sökare. De ogillar handgripligheter och är mycket diplomatiskt lagda, men också väldigt stela i sitt sätt.
Förhållande till andra raser: Sökarna hyser ingen fientlighet till någon av de andra raserna, men heller ingen kärlek. De är så neutrala de kan bli. Sökarna finns, och det är allt.
Sedvänjor:

Troll

Förekomst:
Längd: 210-260 (män), 200-260 (kvinnor)
Vikt: Längd-70 (män), Längd-80 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Troll är långa och extremt kraftigt byggda. Deras hud är blågrön och skrovlig, och liknar bark.
Hår: Långt grönt, brunt, eller blått hår, som är tjockt och tovigt.
Ögon: Helt gula, och lysande.
Röst: Dova, djupa, skrovliga och ojämna röster, som ändå inger en känsla av värme.
Personlighet: Trollen skulle kunna kallas galna, med det undantaget att de inte är det. Det är bara det att Trollen har en annan verklighetsuppfattning än de andra folken, och därför anses Trollen underliga. Att Trollen å andra sidan ser de andra folken som underliga är det ingen som tänker på. Ett exempel på deras skruvade verklighetsuppfattning är att de har svårt att uppfatta och bedöma tid. De vet inte om det gått fem minuter eller en timme. Dessutom kan de inte avgöra huruvida en person av ett annat folk är gammal eller ung.
Förhållande till andra raser: Då Trollen har ett något skruvat logiskt sinne, upplever de ofta andra raser som underliga, men detta roar dem, och därför är Trollen väldigt sällskapliga av sig. De uppskattar de andra folken, även fast de inte förstår dem.
Sedvänjor:

Vätte

Förekomst: Vättarna förekommer mest i norr, men även i öster. Oavsett var man är, finns dock Vättarna alltid i städerna, de trivs bättre där än i naturen.
Längd: 70-120 (män), 60-110 (kvinnor)
Vikt: Längd*0,25 (män), Längd*0,2 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Mycket smala och senigt byggda. Deras öron är spetsiga, och deras hud är något gråaktig.
Hår: Håret är ofta långt och ovårdat. De vanligast förekommande färgerna är svart och mörkbrunt, men även rött förekommer då och då. Ingen har någonsin sett en Vätte med ljust hår.
Ögon: Smala och mandelformade, svagt kattliknande. Färgen är starkt gul, grön, eller röd.
Röst: Vättarnas röster är hetsiga, hesa, snabba, och mycket ljusa, på gränsen till falsett.
Personlighet: Vättarna är ett lömskt släkte. De är ofta elaka och beter sig allmänt oschysst och ohyfsat mot de flesta. De drar sig inte för någonting och de saknar helt och hållet moral. Inga förmildrande omständigheter verkar finnas, de är utan tvekan den mest otrevliga rasen av alla.
Förhållande till andra raser: Vättarna tycker egentligen inte om någon av de andra raserna, men de föraktar Älvorna, och de är mycket fientligt inställda till Gnomerna. Vättarna och Gnomerna ligger i ständiga strider med varandra, allt från mindre bråk till regelrätta krig.
Sedvänjor:

Älva

Förekomst: Älvorna förekommer främst söderut, i Soderims stora skogar.
Språk: Zini
Längd: 50-100 (män), 40-90 (kvinnor)
Vikt: Längd*0,2 (män), Längd*0,15 (kvinnor)
Kroppsbyggnad: Älvor är väldigt korta och spensligt byggda. De har spetsiga öron, och saknar skäggväxt.
Hår: Älvor har alltid blont eller vitt hår, och det är ofta långt.
Ögon: De har gröna eller blå, något sneda, mandelformade ögon.
Röst: Deras röster är ljusa och snabba, och de talar med ett sjungande tonfall.
Personlighet: Älvorna är Chandlas folk, och som den barnagudinna hon var när hon skapade Älvorna, så blev också de som barn. Därför är deras tankeförmåga väldigt begränsad, och de är väldigt otåliga. De vill ha kul hela tiden, och när situationen kräver att man är allvarlig, är det alltid Älvorna som först bryter tystnaden, om det ens hinner bli någon tystnad. De är otroligt vackra, och tillika mycket charmiga, men det är en mindre katastrof att Älvorna lyckats absorbera så mycket av magin, med tanke på deras brist på omdöme.
Förhållande till andra raser: Älvorna hyser inget ont mot något av de andra folken, och genom sitt glada, uppsluppna sätt, blir de själva accepterade och omtyckta. Endast Vättarna ogillar Älvorna.
Sedvänjor:

/Skuggvarg

Morgoth

Swashbuckler
Jag har skummat igenom det (forumister är lata på eftermiddagen, och jag tänker inte vara sämre), och jag gillar att du bryter dig fri från gamla tankegångar och normer gällandes vad för raser en fantasyvärld bör innehålla. Särskilt förtjust blev jag i sökarna, som både liknar mina noraxier och dessutom "greys" (kan de vara utomjordlingar, månne?).

Lite sågning:

Människorna kändes väldigt ensidiga. Om de verkligen kan vara hur som helst, mentalt, så känns det som om den enda anledningen att välja en annan ras är för deras fysik (detta är ju dumt, eftersom de andra raserna har en mycket välbearbetat och intressant mentalitet). Prova med något lite nytänkande (tex människorna är onda) eller klyschigt (tex människorna är nordmän som bara gillar att resa runt, röva och rumla).

I största allmänhet befläckas de flesta raser av en fet mängd normer, men det känns rätt eftersom det är nya normer. Själv skulle jag tycka det kändes fånigt, om jag var en gnom bland en tiondel av världens totala befolkning, och alla hade små fåniga mössor och skägg.

Så, rent allmänt är ju problemet med andra raser att de är svåra att idividualisera. Två drakmän ser ju ungefär lika dana ut för oss, men själva tycker de vi är lika som bär. Skulle alla gnomer gå runt med mössa på huvudet, skulle nog många visualisera dem som precis lika dana (många spelare alltså), medans avsaknaden av dessa tillbehör skulle leda till en bättre individualisering, då

Färre normer = Bättre visualisering

I stort tyckte jag dock mycket om raserna. Synd att människorna var så anonyma, som sagt, men det kan jag leva med. Golems, sökare och drakmän verkar mysiga... öh, en sak till:

"Från hornet löper en 5 cm bred längs med huvudet, bak i nacken, och fortsätter ned på ryggen, ända till ryggslutet"

Vad gör?

Quan'talis

Swashbuckler
Jag måste erkänna att jag började med att räkna ihop de olika folkslagens procentenheter för att se om det faktiskt blev 100%. Det blev det. Det är ju i och för sig inte så illa, men jag har ändå en invändning som har med det att göra.

Om jag förstått saken rätt är Andor en fantasyvärld, och vissa av raserna (enhörningar, troll, älvor [i motsats till alver]) gör att åtminstone jag tänker mig något slags sagostämning. Sagor (och fantasy med för den delen) får gärna handla om sökare, jättar och gnomer, men försök hitta den saga som handlar om demografi:

"Det var en gång en riddare som hade tre söner. Den äldste hade i likhet med 32% av sin ras blå ögon, den näst äldste var rödhårig som 8% av befolkningen och den yngste kunde spela munspel."

Nope, funkar inte. Och också om jag missförstått det hela och du strävar efter en helt vanlig fjantasyvärld är jag mycket tveksam till det:

"Har det hänt något nytt här i trakten, världshusvärd?"
"Ja, här är stora saker i görningen. Vättarna, som utgör 12% av stadens befolkning, vilket ger dem en något starkare placering här än i städerna längre till söder, har börjat samlas för hemliga möten hemma hos mjölnaren."
Visserligen är mina exempel fullständigt konstruerade och har säkert inget att göra med hur du har tänkt dig världen, men det är ungefär det intryck jag får (nåja, lite överdrev jag nog). Visserligen ska världen presenteras så att spelarna förstår den, men jag tycker att det är viktigt att presentationen är skriven så att någon som faktiskt bor i världen skulle ha kunnat skriva den.

Det betyder inte att jag förespråkar något slags "den gamle vise gnomen Snuttes<SUP>1</SUP> guide till Andor", men tänk på att om man vill ge en fullständig bild av världen är stilen nästan lika viktig som innehållet. Det räcker inte med att säga "det här är en fantasyvärld med sagostämning" (om det nu är det du vill ha), man måste beskriva världen så att sagostämningen dyker upp av sig själv.

Lite mer saga och lite mindre introduktionskurs i sociologi så blir det nog bra, ska du se...

-JPS-

<SUP>1</SUP> Just det, namn saknas också. De flesta kan nog hitta på lämpliga namn för en jätte eller en älva, men vad heter en golem eller en enhörning?

Skuggvarg

Hero
"Det var en gång en riddare som hade tre söner. Den äldste hade i likhet med 32% av sin ras blå ögon, den näst äldste var rödhårig som 8% av befolkningen och den yngste kunde spela munspel."
Jag tror inte att jag riktigt förstod vad du menade med det där (förtydliga gärna), men den väldigt uppspaltade beskrivningen av raserna var dels till för mig som Spelledare, för att jag skulle skriva ungefär lika mycket om varje ras (innan kunde det bli 20 rader beskrivning om en ras, och bara 5 om en annan, och det kändes orättvist mot raserna, därför blev det mer strukturerat), dels är det till för spelarna, för att de på ett översiktligt sätt ska kunna läsa och ta till sig informationen, det är mycket lätt att direkt jämföra olika saker som t.ex. hårfärg och ögonfärg på olika raser om det skrivs på det vis jag har gjort. Visst kan man gnälla på procentindelningen av befolkningen, men den fyller också en funktion. Den ska ge spelare och Spelledare en uppfattning om hur stor rasen är i förhållande till de övriga. Mindre raser (och därmed ganska ovanliga) tilldelades 5%, alltså 1 av 20. Större raser (lite vanligare) tilldelades 10%, alltså 2 av 20. Människorna representerar vanligtvis 80-90% av fantasyspelens befolkning, men ändå ser man andra raser väldigt ofta, vilket verkar konstigt, om de ska vara så ovanliga som de är. I Andor är dock Människorna det största folket, men ändå bara 30% av befolkningen, 70% är icke-människor.
Vill man läsa procenttalen som absoluta värden kan man väl göra det om man känner för det, men som jag använder dem är de endast en riktlinje för att man ska få en förståelse för hur Andors folk är uppdelade.

Visserligen ska världen presenteras så att spelarna förstår den, men jag tycker att det är viktigt att presentationen är skriven så att någon som faktiskt bor i världen skulle ha kunnat skriva den.
Att spelarna ska förstå är helt klart det primära, men jag tycker inte det är viktigt att någon ur lokalbefolkningen ska ha skrivit beskrivningen, där eftersträvar vi olika saker, och jag vill ha en bra och informativ beskrivning. Sen kan jag faktiskt överväga att ha med en liten kuriosa-del där någon (troligtvis en människa) säger några kommentarer om varje ras, men det är ett stort kanske. Det innebär en massa extrajobb som jag inte är överdrivet förtjust i, om jag inte känner att jag får ut något av det, och som sagt, vi eftersträvar olika saker, därför vill jag först se vilken nytta jag själv får ut av det, vilket kräver lite analyserande och övervägande. Faktabeskrivningarna kommer att vara kvar, men det är alltså möjligt att jag gör ett tillägg, i form av en berättelse om varje ras.

Jag kan inte vara helt enig med dig (men vem kan någonsin fullständigt hålla med i allt som någon annan säger?), men tackar ändå för kritiken.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Ehrm...en liten korrigering:

Vad gäller enhörningarnas utseendebeskrivning så fattas det ett ord. Det ska det alltså vara så att en 5 cm bred hårman går från hornet, över huvudet och ned mot ryggslutet.
Och jag som var så säker på att jag skrev hårman...det gjorde jag visst inte.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Människorna kändes väldigt ensidiga. Om de verkligen kan vara hur som helst, mentalt
Jamen...hur ser jordens befolkning ut? Hur är jordens befolkning? Alla varianter finns, ingen kan säga att vi är onda, goda, glada, ledsna, eller något annat...visst påstås det ibland att människor är giriga, makthungriga, och obetänksamma...men gäller det alla människor? Nej, långt ifrån.

Okej, människor kan vara precis hur som helst, men är de då ensidiga? Nej, snarare mångsidiga. Alla människor jag sett gestaltas i olika rollspel har alltid varit som oss, alltså vår egen människoras. Människor i rollspel har alltid funnits med för att vara det som alla andra raser mäts emot och jämförs med. Visst kan det vara kul att ha ett rollspel utan människor, men det är inte alla spelare som vill spela icke-människor, vissa tycker om att spela människa, för att man då "vet vad man har". Att förändra människornas roll i rollspel kan förändra mer än man önskar.

Jag kan själva säga att jag inte kommer att förändra människorna i Andor, whatsoever, de är och förblir en spegling av oss själva, och de kommer att vara precis som vi är, med olika hudfärger och olika utseenden, men inte med våra religioner och värderingar.

Själv skulle jag tycka det kändes fånigt, om jag var en gnom bland en tiondel av världens totala befolkning, och alla hade små fåniga mössor och skägg.
Hmm, jag vart lite osäker där ett tag, men om jag uppfattade dig rätt så menade du att du skulle känna dig fånig om du var en gnom och alla gnomer hade mössor och skägg? Isåfall råder jag dig att en gnom. Gnomerna älskar sina mössor och skägg (men kom ihåg att det också finns gnomer som inte har skägg, däribland alla kvinnliga gnomer...har alltid hatat idén om att kvinnliga dvärgar ska ha skägg...tror att det var någon pervers typ som tyckte att det skulle finnas skäggiga damer i fantasyvärldar). Men de har ju olika sorters mössor, i olika färger...eller trodde du att de hade röda tomteluvor allihop? Vidare har de ju olika färg på skäggen, olika former av skägg, olika kroppsbyggnad, osv, osv...naturligtvis kan man skilja en gnom från den andre.

Drakmännen, som du också nämner, har ju också olika färger på sina fjäll, olika kroppsbyggnad, olika sorters vingar, osv...

Nu tycker jag nästan du går lite långt vad gäller normer...hur skiljer du själv en neger från en annan neger? Ser allihop likadana ut, menar du?

Golems, sökare och drakmän verkar mysiga
Golems och Sökare är båda lite robotaktiga. (Skuggvarg har alltså mänskliga robotar i sitt fantasyspel)

Vad gör?
Ooops...ibland tänker man ett ord, och fingrarna bestämmer sig för att låta bli att skriva det, men samtidigt är man säker på att man skrev det. Det var just det som hände. Jag gjorde ett inlägg till med en korrigering, så att folk fattar (men ordet som saknades var alltså hårman).

/Skuggvarg - glömsk

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Andors folkslag

Nåja, mina exempel var ju inte så bra, men du måste ju tänka på vad klockan var då jag skrev dem...

Jag menar alltså inte att beskrivningarna ska vara skrivna av någon som bor i världen (det skrev jag väl ändå ganska tydligt?), utan att de ska förmedla den stämning som spelvärlden ska ha. Och jag tycker alltså inte att en så exakt indelning passar in i en fantasyvärld.

Men å andra sidan så har du ju helt rätt, spelarna måste ju få reda på sådana saker på något sätt. Och eftersom jag faktiskt inte kommer på något bättre sätt så måste jag väl gå med på att det där är ett bra sätt.

Människorna representerar vanligtvis 80-90% av fantasyspelens befolkning, men ändå ser man andra raser väldigt ofta, vilket verkar konstigt, om de ska vara så ovanliga som de är. I Andor är dock Människorna det största folket, men ändå bara 30% av befolkningen, 70% är icke-människor.

Håller helt och hållet med (och ja, det kom ju fram tydligt i dina beskrivningar, så de funkar väl då).

-JPS-

Skuggvarg

Hero

Nåja, mina exempel var ju inte så bra, men du måste ju tänka på vad klockan var då jag skrev dem...
No mercy! Klockslag? Sånt tittar jag aldrig på...

Jag menar alltså inte att beskrivningarna ska vara skrivna av någon som bor i världen (det skrev jag väl ändå ganska tydligt?), utan att de ska förmedla den stämning som spelvärlden ska ha. Och jag tycker alltså inte att en så exakt indelning passar in i en fantasyvärld.
Må så vara, men jag uppfattade det som att du ville se "Gammel-Enoks betraktelse av de mystiska Sökarna". Passar inte exakta indelningar i en fantasyvärld? Ska det vara en speciell värld nu för att man ska få skriva på ett speciellt sätt? *flinar*
You have a point, you know, but it´s certainly not my point.

Kan fortfarande tänka mig lite mer stämningsfulla texter om raserna, men det återstår att se om det blir något sånt.

/Skuggvarg - tror att han är bra på att argumentera men trivs med att få nyttik kritik, så hans hjärna får lite motion

Morgoth

Swashbuckler
Människors mångsidighet kontra ensidighet

Alltså, du har helt rätt i att vi människor är olika, men behöver vi vara det i ett fantasyrollspel där flera olika raser existerar? Nej. Grejen med mentalitet är ju att varje ras ska ha sin egen, och om då människor är omfattande, är den enda anledningen att spela annan ras än människa fysiken.

Jag tycker att du dels kan låta alla raser kunna vara exakt hur som helst, låta människorna få en egen mentalitet, eller helt enkelt kapa de andra raserna (detta vore väldigt tråkigt, dock).

Kan du åtminstone inte skapa riktlinjer åt hur andra raser uppfattar människosläktet?

Skuggvarg

Hero
Re: Människors mångsidighet kontra ensidighet

Personligen spelar jag ofta människa, om det valet ges (alltså nästan jämt), beroende på att då är jag inte begränsad av regler om utseende eller personlighet. Ibland väljer jag dock någon icke-människa, för att det kan vara kul att försöka spela på ett annat sätt.

Jag tycker det är berättigat att varje ras har en egen sorts mentalitet, men naturligtvis med variationer. Ditt förslag om att ta bort de andra raserna ignorerar jag, naturligtvis. Men om man då ska förändra människornas mentalitet, hur ska man då göra? Hur ska människorna vara? Eftersom du tycker att jag ska göra det, är det inte mer än rätt att du också ger mig förslag på vilken mentalitet de skulle kunna ha.

Människorna har liksom alltid varit neutrala, på sätt och vis, och vad ska man göra om man har bestämt att människorna är extremt lata och giriga och så vill en spelare vara människa, för att han inte vill spela någon annan ras, men då måste han vara lat och girig, även om han inte vill vara det? Jag ser människorna som den ras man väljer om man vill ha absolut frihet och valfrihet.

Hur andra raser uppfattar människosläktet tas till viss del upp i rasernas relation till varandra, men det är inte särskilt detaljerat där. Eftersom människorna är det största folket, och är så svåra att få grepp om (för de andra raserna) så kan det förstås vara en idé att lägga in lite kommentarer om människorna i varje rasbeskrivning, kanske några roliga quotes.

/Skuggvarg

Quan'talis

Swashbuckler

Okej, lite mera hjärnmotion.

No mercy! Klockslag? Sånt tittar jag aldrig på...
Helt rätt! Låt mig inte komma undan så lätt! Om jag är dum nog att skriva inlägg mitt i natten får jag ta konsekvenserna.

Må så vara, men jag uppfattade det som att du ville se "Gammel-Enoks betraktelse av de mystiska Sökarna".
I så fall var det jag som var otydlig. Det var det som jag inte heller ville se. Men jag vidhåller att hela spelet bör vara skrivet på ett sätt som förmedlar den stämning man vill ha i spelet. Fakta kan jag hitta på själv, det är just den stämning du vill att ditt spel ska ha som jag tycker att är intressant och inspirerande.

You have a point, you know, but it´s certainly not my point.

Kan fortfarande tänka mig lite mer stämningsfulla texter om raserna, men det återstår att se om det blir något sånt.
Min poäng är att stämning inte är något man sätter till efteråt, utan något som måste finnas med hela tiden. Men tro inte på vad jag säger, utan gör det som du tycker passar.

-JPS- medger att slutet på mitt inlägg var lite väl överslätande, men jag ska åka bort över helgen så jag försöker avrunda de diskussioner jag är inblandade i.

Skuggvarg

Hero

Naturligtvis har spelet en viss stämning, och jag kan hålla med om att stämningen kanske inte framkommer så tydligt när det bara står lite saker uppspaltat, som nu, men ganska mycket av reglerna radas upp, dock med lite mer berättande text när jag känner att så behövs. Sen finns det rena berättande stämningsavsnitt, men som du ser så tog jag inte med dem här, just nu.
"Spelet är nästan klart", som jag brukar säga...och tyvärr har jag fastnat på avsnittet om strid. Vad som fattas sen är en bra världsbeskrivning. Det finns en beskrivning, men den är inte så bra...än.

Jag känner stämningen själv, men det är kanske för att jag vet vilken övrig text som finns...

/Skuggvarg - har inget emot att avrunda, då han ogärna hänger på forumet över helgen...han kommer hellre tillbaka på måndagen och ser att det har skrivit några hundra inlägg, så att han inte orkar sätta sig in i de intressanta diskussioner som har pågått utan hans medverkan

Morgoth

Swashbuckler
Angående indivualism och mentalitet

"Jag ser människorna som den ras man väljer om man vill ha absolut frihet och valfrihet."

Höh, det vill jag egentligen när jag spelar alla raser i ett rollspel, någonting som gör mig allergisk mot fjantasy. Allvarligt talat, är det inte lite tråkigt om alla i ett helt folkslag går omkring och tycker och tänker lika dant? Det luktar strängt av fördomar, tycker jag.

Nå, vill du ha ett klassiskt fantasyspel kan jag bara gratulera dig över att ha valt bort kortbôxorna och spetsöronen. Jag tycker du ska ge de riktlinjer för hur de andra raserna ser på människosläktet.

Sodivra

Champion
Hej! Är festen över än?

Right, lets get it on..

Drakmän ser sig som överlägsna? På vilket sätt då? Dom analyserar allt tydligen, men hur ger sig det uttryck i samhälle osv. Berätta mera, så att säga!

Enhörningar känns också lite fattiga: Så dom har ett horn och kör på "indian-visdom"? Vad mer då?

Gnomer.. Slåss dom? När jag läste att dom kunde ha axellångt hår så fick jag värsta visionen av en liten kung fu-gnom med skulderbladlångt rött hår (Jaja, jag kunde inte låta bli att förlänga lite) och bar bringa.. Hee-yaaah!
Eller är dom bara gulliga?

Jättar var softa. Troll verkar coola, speciellt med deras skruvade logik. Jag tänker mig någon sorts psykopatiska punkare, hä hä hä.. (Psykopat är alltså inte vilken galning som helst, utan någon som inte förstår andras känslor)

Golem? Vad ska dom göra? Dom verkar mest gå runt och vara tråkiga? Vad bryr dom sig om egentligen?

Vättar har du nog också fått till rätt, jag hoppas dom blir något gollum/rumpnisse-barnsliga?

/Ack om jag bara var en telepat, så jag kunde förmedla den berättelseinriktade känslan i mina rubriker..

Skuggvarg

Hero
Re: Hej! Är festen över än?

Personlighetsbeskrivningarna kanske är lite knapphändiga på vissa ställen, särskilt när det gäller de fyra nyaste folken, vars beskrivningar jag skrev ihop i all hast, för att kunna ge en illustratör lite nödvändig info.

Lite vidareutveckling då:
Drakmännen ser sig själva som skapelsens krona, de är det vackraste och mest fulländade folket. Bara det att de är det enda folket som kan flyga påverkar en hel del.

Om Enhörningar kan jag inte skriva så mycket mer just nu. Du får se fram emot en framtida uppdatering.

Om Gnomer slåss? Ja, varför skulle de inte göra det? Gulliga? Tja...öh...jag ser Gnomer som glada, trevliga festprissar, till skillnad från dvärgarna, men Gnomeras ständiga krig mot Vättarna talar ju sitt tydliga språk för att de inte skulle vara mer gulliga än någon annan.

Golemernas roll i samhället är ganska oklar. De har skapats av Zereon, Världsmurens Väktare, ursprungligen i syfte just att vakta Muren, men Golermerna har förirrat sig in i Andor, och ja, de har ganska svårt att passa in. Golemerna är så nära mänskliga robotar man kan komma utan att blanda in maskindelar.

Vättar som rumpnissar/Gollum? Nej du...tänk dig att du blandar en alv med en demon, och varelsen du får av det krymper du ner till halva längden. Blanda det med ett fult utseende, noll charm, och 110% ren elakhet, och 120% list och slughet, så har du min bild av Vättarna.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Re: Angående indivualism och mentalitet

Allvarligt talat, är det inte lite tråkigt om alla i ett helt folkslag går omkring och tycker och tänker lika dant? Det luktar strängt av fördomar, tycker jag.
En annan ras ska ju inte bara bestå av ett annat utseende, tycker jag, utan även en annan personlighet. Må så vara att personlighetsdragen är regler, men alla regler har ju undantag*, t.ex. är det inte omöjligt att en drakman omtänksam och hänsynsfull istället för ego och självupptagen.

Vid varje rasbeskrivning ska jag infoga lite quotes från rasen, om hur "de där människorna" är.

/Skuggvarg

*: Om uttrycket "ingen regel utan undantag" i sig självt är en regel, måste även den ha ett undantag. Och undantaget till den regeln är en regel utan undantag. Alltså är uttrycket "ingen regel utan undantag" en paradox.