Jag vet men det finns de som gillar GW's bild av Bretonnia. Och dessutom så kan man använda delar av materialet, som t.ex. karta och namn. Vi har inte så mycket att tillgå så det är meningslöst att spotta på GW's prylar utan det är bättre att plocka ut godbitarna.
Vafalls? Här spottas inte, inte av mig i alla fall. Jag ville bara påpeka att Bretonnia skiljer sig mellan WFB och WFRP, inte dränka GW i en insjö av saliv. Jag har den stor respekt för folk som kan försörja sig på sin hobby, och anser att WFB är en ypperlig inkörsport i rollspelsvärlden och en mycket kreativ och utvecklande hobby.
Jag ville endast påpeka att beskrivningarna, precis som de av kejsaren, skiljer sig beroende på vilken bok man läser. I figurslagsspelet är kejsaren en ganska macho och handlingskraftig typ (om inte det ändrats sedan jag läste Empire-boken) medan han i rollspelet är en ganska... loj typ som inte verkar allt för aktiv.
På grund av dessa, och andra, olikheter i böckerna så måste man ta det hela med en "klippa-klistra"-mentalitet. Ta det man gillar. Resten slänger man i laxhavet.
Nackdelen är att det är lite klurigt som nybörjarspel, men ack vad underbart det är att se hur olika allas Old World är... ^__^
Storuggla, som yrar fritt