Nekromanti Andra raser än människa

Rickard

Urverk speldesign
Vad för inspiration använder ni för att spela andra raser? Följer ni exakt vad som står i regelboken (eller dylikt), följer ni Tolkien, egna åsikter om raser eller tänker ni igenom hur rasen borde agera genom egna frågeformuleringar och tolkningar..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker de flesta raser är stereotypiska och spelas därefter

Rising

Vila i frid
Jag fastnar ofta för någon viss formulering i regelboken och broderar ut hela rasen utifrån det.

När det gäller halvalverna i Chronopia så är det exempelvis "de ärver de sämsta sidorna hos både alver och människor" som jag tycker är så förbannat sexigt att jag lät allt utgå ifrån det. Det är något oemotståndligt lockande med någon som är arrogant som en alv och burdus som en människa...

Ibland frångår jag mallen helt. Ankorna tycker jag behandlades tramsigt i gamla DoD, när man försökte göra dem farliga så blev det rejält pinsamt och jag förlikade mig aldrig med tanken på att de bara skulle skämtas med på billiga sätt. Ordvitsar och så. Mina ankor är roliga, men man skrattar med dem, inte bara åt dem.

Andra gånger kan jag följa det helt och hållet. Chronopias stadsalver har ett så starkt genomarbetat koncept i sitt kluvna förhållande till sin egen odödlighet att jag inte behövde ändra på något.

Men jag måste nog säga att DoD inte riktigt är en spelserie där rasernas beteenden har behandlats särskilt noga. De har väl mest olika förmågor?

/Riz

Sir_vin

Veteran
När jag ska spela en halvlängdsman så väljer jag att spela dom mer som tolkien eller gamla DoD expert.
Jag tycker om dom mer så.
V.6 har gjort dom mystiska å konstiga.
Alver vet jag inte för spelar inte dom =).
Halvalver ska ju ha lite av båda tycker jag.....lite mystiska ocg egna men ända inom en mänsklig area.

"My boss is a Jewish carpenter"

Johan K

Gammal & dryg
Lite olika...

Föröker läsa lite olika fantasyböcker, se filmer som knyter an till fantasy & sen så anväder jag min egen fantasi.

Man Mountainman

Storsvagåret
Ähhh, jag tänker inte på mina rollpersoner i termer av art, utan som individer. Jag skapar sällan rollpersoner av andra arter än människa, men när jag gör det, så ser jag sällan arten som en central del av rollpersonens identitet. Snarare väljer jag en viss art för att jag tycker att den är bäst för att framhävda det koncept jag försöker förverkliga. Om min tänkta rollperson har ett stort antal personlighetsdrag som kan tyckas tydligt dvärgiska, så väljer jag kanske att spela en dvärg; jag går aldrig den andra vägen.

Musashi

Veteran
i och med att inte riotminds har gett ut några moduler hur de olika raserna beter sig i Trudvagn kan man ju hitta på ganska mycket själv, vilket jag tycker är ganska kul. Man kan till exmpel ta det man gillar mest av en ras från olika världar och sedan även lägga till lite till så får du en ras som du verkligen gillar.

Berserk

Warrior
Exakt!

Jag skapar sällan rollpersoner av andra arter än människa, men när jag gör det, så ser jag sällan arten som en central del av rollpersonens identitet. Snarare väljer jag en viss art för att jag tycker att den är bäst för att framhävda det koncept jag försöker förverkliga.
Detta sammanfattar mycket väl min syn på raser. Jag tänker ut ett roligt/intressant/annat koncept för en Rp och först därefter väljer jag ras. Rasen är en följd av Rp:n, inte tvärtom, precis som du ([color:\\"blue\\"]Dnalor[/color]) säger.