Nekromanti Andra raser

Jezter

Veteran
Eftersom ni har tagit upp ämnet om raser(jag syftar då på anka) så blev jag lite besviken på att det inte fanns några svartfolk att välja som rollperson. Det närmaste var väl halv-troll. Det har ju alltid funnits orcher, hel-troll och någon goblin(kommer inte ihåg om det bara var i Chronopia), så det jag hoppas på i monsterboken är mycke mer svartfolk.

Krille

Super Moderator
"Eftersom ni har tagit upp ämnet om raser(jag syftar då på anka) så blev jag lite besviken på att det inte fanns några svartfolk att välja som rollperson."

Personligen tycker jag att det bara är skönt att bli av med dem. Svartfolk är uttjatade. Det enda som jag tycker är synd är att RiotMinds inte fullföljde det och gjorde sig av med alver och dvärgar också. Något mer sagoaktigt hade inte gjort fel - nu är det bara standard-trädkramar-ninjan och standard-kort-viking-med-öl-i-skägget.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

neuter

Swordsman
Jag betvivlar starkt att riotminds kommer att ta med Orcher i DoD6.

"Soylent Green is people!"

Johan K

Gammal & dryg
Jojomen, de tillhör åxå fantasy !! Självkart, men just ankan är så speciell så man nästan glömmer de andra raserna. Men de ska inte glömmas !!!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Gråtrollen fyller orchernas funktion ...

... och skogstrollen finns i st.f. svartalfer/gobliner.

Orcher hör hemma hos Tolkien och (nästan) ingen annan stans.

/Dante

Blasphemy

Swashbuckler
Ja det är sant.. Fast Alver och Dvärgar passar ju onekligen in när det är kliché fantasy det är att tala om. Men det är klart, trudvang är ju en rätt så annorlunda värld så det skulle inte ha varit fel om de förändrat Alverna och Dvärgarna något. Men det finns ju knappt någon beskrivning över raserna så det är ju bara att antaga att de är Standard och kliché.
Ähhh vet inte vad jag menar riktigt,..

Only dead fish float with the stream.

G

Guest

Guest
Iochmed att svartfolk inte funkar med alver och dvärgar ( och de flesta människor) så är de inte så pass viktiga som rollpersoner utan passar bättre som fiender.

Mäster Azazel

Johan K

Gammal & dryg
Re: Gråtrollen fyller orchernas funktion ...

Varför inte ??
Jag tycker helt klart att orcher hör hemma i fantasy. De är lika naturliga inslag som t. ex alver, dvärgar osv. Isåfall är misslorna mer bortkommna.

Krille

Super Moderator
Uttjatade härk!

"Jag tycker helt klart att orcher hör hemma i fantasy. De är lika naturliga inslag som t. ex alver, dvärgar osv. Isåfall är misslorna mer bortkommna."

Möjligen hör orcher hemma i standard-Tolkien-ripoff 1A (vilket iofs är en del av fantasygenren), men jag kan tänka mig miljoner subgenrer till fantasyn där orcher är bra mycket mer fel än misslor. Titta på The Dark Crystal igen, så förstår du vad jag menar.

Och eftersom alla "måste" ha med orcher, alver, dvärgar et cetera så är det inte att undra på att fantasyn är så fantasilös som den är. Nä, ut med de uttjatade härken! Bort med dem! Väck!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dart

Warrior
Tycker bara det är skönt att dom dumpat orcerna och company.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."

teddy

Warrior
Orcher är ju självklart!

ORCHER SKA FINNAS MED!!! så är det bara! Och det är den perfekta fienden. Och du Jezter säg bara till så skickar jag gärna regler om orcher och deras egenskaper!

Mörkrets Furste

Johan K

Gammal & dryg
Re: Uttjatade härk!

Jovisst så är det ju så, men just i min lilla gren så stämmer det väldans bra med just dessa varelser. Sen att alla kanske inte alla gillar samma saker är ju ok.

Ofeig

Warrior
Ja orcher kommer jag att sakna om de inte kommer med i bestiariumet...

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Ofeig

Warrior

Sedan är det ju så att DoD är ju som det är... väldigt tolkien osv, det är nog så de flesta (rätta mig om jag har fel) spelar vill ha det. Om man inte vill ha det så, köp EON.

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Johan K

Gammal & dryg

Japp, du har nog rätt att det är många som vill ha det så. Vill man inte så finns det ju som sagt många andra bra & roliga spel som Eon t. ex.

Don Kennetho

Warrior
Visst, jag håller med, raserna ÄR uttjatade. Men är inte dvärgarna i Eon också av typen "standard-kort-viking-med-öl-i-skägget"?

Don Kennetho

Master_Z

Swordsman

Jag tycker då inte att DoD 6.0 liknar Tolkien.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beauty is in the eye of the beholder"

Adsinistratus

Veteran

Vilket jag tycker är dess stora fördel. Synd att de inte kastade bort Tolkiendvärgarna och -alverna samtidigt...
...för att inte tala om halvlängdsmän. Alver och dvärgar fanns ju i fornnordisk mytologi, men piprökande och blomplanterande halvlängdsmän väcker inte rätt associationer hos mig.

Martin Hammar

Hasse

Hero
Jag håller dels med dig även om jag inte har något emot Svartfolk eller andra "klassiska" raser. Jag hoppas dock att de finns med i bestariumet även om det är gjort för att pass in i trudvangvärldens av den enkla anledning att de själva i grundreglerna säger att de skall kunna spelas i olika världar och då som en just gest, tar med monster som passar i andra världar. Jag tycker det är viktigt med mångfald menar dock inte att fler monster automatiskt är lika med bättre. Olika grundegenskapsvärden men samma uppträdande är inte variation däremot kan tvärtom vara det.

Jag hoppas oxå att det finns många nya roliga raser och monster i bestariumet p.g.a. att bara möta orcher hela tiden blir tråkigt Jag vill ha med raser från den gamla tiden samt nytt för kunna göra mina äventyr än mer varierande och förhoppningsvis roliga. Monstren är dock inte viktigaste för ett lyckat äventyr utan intrigen men de är gräddan på moset.

IMHO Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd