Nekromanti Andra raser

Re: Uttjatade härk!

Vilket jag tycker är dess stora fördel. Synd att de inte kastade bort Tolkiendvärgarna och -alverna samtidigt...
...för att inte tala om halvlängdsmän. Alver och dvärgar fanns ju i fornnordisk mytologi, men piprökande och blomplanterande halvlängdsmän väcker inte rätt associationer hos mig.

Jag gillar halvlängdsmännen. Jag hade faktiskt gärna sett at de såg ut mer som hoberna i Tolkiens böcker. Dessutom får jag Tolkien-vibbar av nya DoD6, något jag gillar. Den bild jag skapat av Trudvang i mitt huvud ger samma känsla som midgård.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Johan K

Gammal & dryg

Nej, det är väll lite mer nordisk mytologi a´la Bauer

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Krille

Super Moderator
"Men är inte dvärgarna i Eon också av typen "standard-kort-viking-med-öl-i-skägget"?"

Det tänker jag inte ens försöka att förneka. Det var därför jag såg mig tvungen att bygga en hel modul om dem så att det i alla fall fanns en bakgrund och motivation till det.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon
Re: Gråtrollen fyller orchernas funktion ...

<I>Jag tycker helt klart att orcher hör hemma i fantasy. De är lika naturliga inslag som t. ex alver, dvärgar osv.</I>

Är inte hela den här diskussionen mest en fråga om vad saker <B>heter</B>?
Jag menar, det finns inga "orcher" i Eon heller. Visst, det finns ett annat kreatur som ser ut som dem, pratar som dem och slåss som dem - men det gör det ju i DoD6 också.

<I>Isåfall är misslorna mer bortkommna.</I>

Njå, småfolk av ett eller annat slag har funnits i sagoberättelser i alla tider.

--
Åke

Fylbard

Veteran
Kan STOLT säga att jag håller med n/t

Jag håller med och det är jag stolt över!

Som Ceasar skulle ha sagt; "Jag kom, jag såg, jag segrade".

Fylbard

Veteran
Exakt!

Så fort jag har orkat lägga upp min hemsa så ska jag fan fixa värden för ankorna!

Fylbard

Veteran
Det kommer dom inte n/t

"Tro mej, jag vet...", som min mycket gode vän Love ofta spyr ur sig... nåja, nu stämmer det iaf...

Rickard

Urverk speldesign

<EM>men piprökande och blomplanterande halvlängdsmän väcker inte rätt associationer hos mig.</EM>
Håller helt med dig. Alver och dvärgar är lite nordiska men <EM>inte</EM> hober.
Vill man ha en kort ras så spela dvärg. Eller pyssling som passar bättre in i norden.

Vidare så tycker inte jag att orcher (inte ens halv-orch) kan bli accepterade av andra raser än svartfolk.

/[color:green]Han</font color=green> som inte skulle tillåta att någon spelare skulle spela någon av rasen svartfolk

Kitzune

Swashbuckler
Hell dig !

Det ser ut som om det bara är du och jag som saknar
orchernas otyg i rollspelandets sköna värld !

/Alexander Gyhlesten - För orchernas främjande
Korpiir

Bela

Warrior

"Vidare så tycker inte jag att orcher (inte ens halv-orch) kan bli accepterade av andra raser än svartfolk."

Anar jag en smyg rasist. /images/icons/smile.gif

Vilket får mig att tänka. Om man hatar andra arter (säg troll) blir man då en artist?

Bela

Bela

Warrior

Jag vet inte. Jag tycker att det är större skillnad mellan Tiraker och (Toliens) orcher än bara namnet. DoDs gråtroll bor i skogarna istället för grottor, och det nämns inte om de tycker illa om ljus eller inte.

Bela

Kaoin

Veteran

Tja..inte bara lite nordiska men mycket. I nordisk mytologi finns det ljusalfer och svartalfer, där de flesta anser att svartalferna helt enkelt var dvärgarna. Dvärgarna kallas också dvärgar då och då. Dock så beskrevs de oftast inte riktigt som herr Tolkien gjorde när han snodde dem, men det säger ju inte att det är så man måste beskriva dem i sin kampanj. Hober/Halvlängdsmän kan jag ju hålla med om är lite udda, men jag tycker ändå de kan passas in bra om man lägger dem i lite mer sydliga länder (förutsatt att det blir varmare ju mer söderut man kommer).

--
[color:red]"Everyone else reeked of agitation. The Asha'man only smelled...ready."</font color=red>

Salir

Veteran
Orcherna är alltid bra att ha med, tycker jag. Det viktiga är att monster och svartfolk inte blir allt för vanliga utan låter även väder och vind göra sitt.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"

Johan K

Gammal & dryg

Om det är vad de heter så har jag nog missat det... Men att orchliknande kreatur hör hemma fanatsy är helt klart.

Du har nog rätt i att det nog alltid funnits ett litet myspysdjur som alltid stör någon.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Exakt!

det låter helt ok för mig !!!
Säg till när det är fixat !!

Danno

Veteran
Namnändringar...

När jag läste "Vinterskogens hemlighet" insåg jag ganska snart att trollen kunde ersättas med goblins och en bugbear om man skulle vilja köra äventyret i D&D. Troll tycker jag är ett tuffare namn på ett kritter än orch, även om man talar om samma djur.

/The Danno

Ofeig

Warrior
Exakt!

ja, just det!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

psi_facts

Veteran
Låt Svartfolken leva.

Svartfolk har alltid varit med i drakar och demoner och de ska vara det för annars är det inte längre drakra och demoner utan ett mer verklighets baserat rollspel.
Länge leve Svartfolk.