Denna kritik är förstålig. Korkade skurkar som oftast misslyckas med det mesta och om spelarna trots allt klantar så springer de bara till typ Harpers eller traktens lokala vänlige Wizard och ber om hjälp. Forgotten Realms blev tyvärr lite av en fantasy variant av Marvel Superheroes på slutet av TSR-eran. Mycket tack vare många usla noveller. WotC har dock tagit tills sig av denna kritik. I nya FR CS är skurkarna betydligt mer smarta och framgångsrika medan goda sidans övermäktiga NPCer har tonats ned. Harpers har till och med splittrats i två olika grupper med helt olika agendor. Tanken är just att spelarnas karaktärer ska stå i fokus i 3rd edition. Om inte de räddar byn så gör ingen det. Lite mer av Greyhawk och Dragonlance stuket alltså.
I slutändan är det förstås upp till spelledaren hur han lägger upp sin kampanj och sina äventyr. Man behöver inte köra med de NPCer som är beskrivna, gillar man inte att en by har en level 7 fighter eller wizard så är det bara att skrota desnn. Hitta på vilken anledning som helst eller ingen alls om du anser att NPcn aldrig ens funnits. Dina spelare kommer inte att märka någon skillnad. Själv använder jag mig sällan av de sk Realms Celebrities, Elminster, Driz'zt, 7 Sisters, etc men det är som sagt upp till var och en.
Realms är väldigt detaljerat, både historia och geografi men ändå så otillräckligt att en kreativ spelledare ska kunna hitta på sina egna grejer ända tills han blir gråhårig. Det finns fortfarande gott om stora städer och till och med hela länder i Realms som är helt obeskrivna.