Nekromanti Andrafioler, Ars Magica och allmänt undrande

Storuggla

Champion
Okej, jag har en kampanj som jag skissar på. Allt funkar finfint, jag har en handfull skurkar, en kasse henchmen, en matsked allierade, ett kryddmått platser och några händelser. Men sen kommer knaset.
Rollpersonerna skall vara med i en hierarkisk organisation och där kommer trubblet att dyka upp, det kan jag satsa mina strumpor på. Hur kul är det att spela konstant andrafiol i längden?*
Men sen har vi Ars Magica. Uppenbara andrafioler där, grogs kallas de. Men där funkar det okej. Då kommer vi till min biff:
Kan man med ett enkelt handgrepp eller genom att röra lite på trollstaven få organisationen som RPna tillhör verka som Convenantet i Ars Magica? Att man byter "huvudperson" varje spelmöte, ungefär? Blir det för mycket att tänka på (har aldrig spellett Ars Magica så jag vet inte hur mycket jobb det är)? Har någon några tankar? Och vem har snott min gula paragrafbok?

Storuggla, titta mamma – de spelar boll!

<font size="1"> * = Okej, jag gillar det, det är väl någon underlig böjelse jag har. jag gillar att spela karlar i kvinnokläder också, klura på det om ni vill </font size>

Härolden

Warrior
Ars Magicas upplägg funkar väl om man moddar det lite?
Varje spelare har ett par figurer att välja från - en über, en normal och ett par mooks. Sen plockar man samman sin problemlösningsstyrka efter problemets art och vilka spelare som är där. Jag vet inte vad det är för organisation du snackar om, men om det är MI6 så tar man en, _möjligen_ två dubbelnollor, ett par vanliga agenter och ett gäng vanliga soldater osv. Organisationen vill ju inte riskera alltför många av sina toppkillar på en gång, och dessutom har de väl annat att göra. Überkillarna och de normala agenterna är personliga för spelarna, mooksen har man en hög som man plockar ur och slår fram nya när de går åt.

I AM har man ju dessutom en kontra-motivation för magikerna, eftersom det bästa sättet att bli mäktig är att stanna hemma och plugga. Det gör att de snarast intrigerar så att nån annan får ta det där jobbiga uppdraget. Det kanske går att fixa nåt liknande?

Johan K

Gammal & dryg
Men sen har vi Ars Magica. Uppenbara andrafioler där, grogs kallas de. Men där funkar det okej. Då kommer vi till min biff:
Kan man med ett enkelt handgrepp eller genom att röra lite på trollstaven få organisationen som RPna tillhör verka som Convenantet i Ars Magica? Att man byter "huvudperson" varje spelmöte, ungefär? Blir det för mycket att tänka på (har aldrig spellett Ars Magica så jag vet inte hur mycket jobb det är)? Har någon några tankar?
Tjaa, vette katten att just byta huvudkaraktär.. Efter varie äventyr, skulle då hellre vilja ha det som att man kanske skulle ha nån som att det var nån som hade nån form av huvudfocus på sig ender en kampanj. Tror annars satt det skulle bli lite rörigt...

Och vem har snott min gula paragrafbok?
Det var jag..... :gremtongue: