Nekromanti Andreas Barbatus enkla regler

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har testat att låta folk betala hp för magi ett par gånger. Det har funkat skitbra. Spelarna fattar ofta att hp är en resurs som behöver spenderas intelligent precis som mat eller facklor. Kan man spendera en eller två hp på en magi som ger en möjlighet att undvika strid eller avsluta den snabbare så är det ofta smartare än att spendera dem på att bli bankad på i några rundor.

kwarnberg

Swordsman
Bortsett från att man själv väljer färdigheter helt fritt tycker jag det ser väldigt fint ut. Jag har oerhört svårt för idén att ha väldigt få färdigheter och att dessa är sådana som spelaren själv hittar på. Jag vet inte varför, jag bara ogillar det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn Wärmedal;n167719 said:
Jag har testat att låta folk betala hp för magi ett par gånger. Det har funkat skitbra.
Min erfarenhet av det här är också att det oftast funkat bra. Det har hänt nån gång att en spelare lekt runt allt för frikostigt med sin magi och sålunda dött snabbt och blodigt, men det tror jag har haft att göra med att de inte funderat över reglerna så noga utan mest kört på deras egen uppfattning om hur magi borde fungera.

Samtidigt förstår jag också de som vill ha hp och magipoäng som skiljda resurser eftersom många där tycker att det gör det enklare för dem att bolla resurserna, även om de då har dubbelt så många resurser att bolla med, eftersom de nu inte behöver väga sitt magianvändande mot tålighet i strid och vice versa.

Själv har jag hellre färre resurser, tror jag (men det beror lite på spelet i största allmänhet), men det ger också en svårare balansgång mellan hur många HP man har, hur dyr magi är att använda och i vilken utsträckning det är tänkt att man ska använda magi.

Jag kan gilla tanken på en krigarmagiker som slänger eldboll efter eldboll mot fienderna, men jag gillar också tanken på en värld där även minsta lilla besvärjelse är väldigt kostam (i synnerhet i en värld där typ alla kan använda magi, men där det normalt sett inte är värt kostnaden)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Guran89;n167724 said:
Bortsett från att man själv väljer färdigheter helt fritt tycker jag det ser väldigt fint ut. Jag har oerhört svårt för idén att ha väldigt få färdigheter och att dessa är sådana som spelaren själv hittar på. Jag vet inte varför, jag bara ogillar det.
Inget märkligt med det, det är ett grepp som är ganska ovanligt. I och med att jag nog i första hand kommer testa att använda det här som grund för spel på konvent eller liknande så är det ganska stor sannolikhet att det blir jag som väljer färdigheterna.

Tror inte det är några problem med att plocka en färdighetslista man gillar (gärna en som redan har koppling till grundegenskaper) och utgå från den istället. Då kan man också redan från början skriva ihop några bakgrunder och/eller sysselsättningar ifall man vill ha med de grejerna och skriva ut vad de innehåller, typ Bonde (Jordbruk, Reparera, Köra vagn, Folktro) eller Basaarinomad (Basaarikultur, Lokalkännedom: Khandaöknen, Överlevnad eller Hästskötsel, Spana eller Köpslå). Det är ungefär så det ser ut i rollspelet HeroQuest.

I spelet Unknown Armies så finns ett slags mellanting mellan de här två. Vissa färdigheter har alla, men spelare uppmuntras att döpa om dem. Om jag har valt att min rollperson ska vara en stereotypisk huligan så kanske jag döper om Slagsmål till Läktarvåld istället. Utöver de färdigheter som alla har så vill jag minnas att det var fritt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
DeBracy;n167742 said:
I och med att jag nog i första hand kommer testa att använda det här som grund för spel på konvent eller liknande så är det ganska stor sannolikhet att det blir jag som väljer färdigheterna.
Ja, största risken med att välja själv tycker jag är om man spelar en längre kampanj och man efter ett tag upptäcker att kanske valt lite för snäva färdigheter jämfört med andra (om man hittar på helt fritt) och därför ofta sitter i sitsen att man inte har några användbara färdigheter i olika situationer.

För konventsspel ser jag detta som ett mindre problem.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rymdhamster;n167726 said:
Jag kan gilla tanken på en krigarmagiker som slänger eldboll efter eldboll mot fienderna, men jag gillar också tanken på en värld där även minsta lilla besvärjelse är väldigt kostam (i synnerhet i en värld där typ alla kan använda magi, men där det normalt sett inte är värt kostnaden)
Krigsmagiker med massor av eldbollar kan vara riktigt najs, men jag tror det här ramverket vore en dålig utgångspunkt för dem. Det finns inte särskilt många balanserande faktorer inbakade helt enkelt.

Magimässigt har jag mest sneglat på RuneQuest. I den klassiska världen till det spelet (Glorantha) tillhör varenda kotte en magitradition (Folk Magic, Theism, Sorcery, etc) och kan lära sig lite magi. Exempelvis innehåller Folk Magic såna saker som Bladesharp som (i RuneQuest 6) knuffar upp tärningstypen för skada ett steg på ett eggvapen. Det lämnar också vapnet rostfritt och skarpt, så i den världen är det nåt som bönder ibland lär sig för att ta han om sina saker.

I ett sånt sammanhang så kanske folk kan 1-3 lite nyttiga formler men som de helt enkelt inte har nytta av varje dag hela dagarna. Då blir det här med att betala med utmattning mest en slags gräns för hur mycket man kan/vill hålla på med att använda sina formler.