Björn Wärmedal;n167719 said:
Jag har testat att låta folk betala hp för magi ett par gånger. Det har funkat skitbra.
Min erfarenhet av det här är också att det oftast funkat bra. Det har hänt nån gång att en spelare lekt runt allt för frikostigt med sin magi och sålunda dött snabbt och blodigt, men det tror jag har haft att göra med att de inte funderat över reglerna så noga utan mest kört på deras egen uppfattning om hur magi borde fungera.
Samtidigt förstår jag också de som vill ha hp och magipoäng som skiljda resurser eftersom många där tycker att det gör det enklare för dem att bolla resurserna, även om de då har dubbelt så många resurser att bolla med, eftersom de nu inte behöver väga sitt magianvändande mot tålighet i strid och vice versa.
Själv har jag hellre färre resurser, tror jag (men det beror lite på spelet i största allmänhet), men det ger också en svårare balansgång mellan hur många HP man har, hur dyr magi är att använda och i vilken utsträckning det är tänkt att man ska använda magi.
Jag kan gilla tanken på en krigarmagiker som slänger eldboll efter eldboll mot fienderna, men jag gillar också tanken på en värld där även minsta lilla besvärjelse är väldigt kostam (i synnerhet i en värld där typ alla kan använda magi, men där det normalt sett inte är värt kostnaden)