Nekromanti anfall/pareringsslag (DoD5)

Jarre

Swordsman
Enligt grundreglerna så ska man bara slå ett anfallsslag med sitt vanliga FV för att träffa, och samma gäller pareringsslaget, alltså sitt vanliga FV. Hos mina spelare, och jag antar att det brukar vara så hos de flesta spelaregrupper, så har de flesta av dem 18 eller mer i sitt primära vapen. Detta gör att det blir väldigt svårt för motsåndare att få in ett slag på dem (enligt grundreglerna), högst 15% av slagen träffar. Så när spelaren och motsåndaren har så höga värden, blir striderna av "slag-parering-slag-parering-slag-parering..."-typ in i nästan oändlighet. Tråkigt och statiskt. Och med dessa regler blir man inte så mycket bättre om man har ett värde som är högre än 20.
Så därför har jag infört ett tillägg som följer: differensvärdet från anfallsslaget dras alltid bort från pareringsslaget. Nu blir man bättre på ytterligare ett sätt ju högre FV man har i vapnet. Men främst så går striderna snabbare - man får in fler träffar på kortare tid.

Vad jag nu undrar är, hur Ni brukar genomföra era strider?
Och vad tycker ni om detta system?

Tyr

Hero
Jag gör likadant som du, och jag tycker att det är överlägset mycket bättre att köra med differans än att köra med systemet i grundreglerna.

Eksem

Champion
Eftersom man bara har en handling per runda så måste man ju välja om man skall parera eller hugga. Jag missförstod relgerna väldigt länge och trodde att man fick göra bägge varje runda (vilket resulterade i hugg/parering, hugg/parering i all evighet). Så ditt problem beror antagligen på ett regelmissförstånd.

Jarre

Swordsman
Re: anfall/pareringsslag (DoD5) [ganska lång]

Nej, det är inget regelmissförstånd, det blir i alla fall slag-parering... även om man bara har en handling per stridsrunda. Ex: Dvärgen slåss med sin dubbelyxa (FV 19) och orchklanledaren med sin orchiska klyvare (FV 18). Vi säger att orchen är smidigare och får därför oftast slå först - hugg-parering. Nästa SR: hugg-parering. Nästa SR... Ända tills försvararen misslyckas.
Det blir likadant, som om man skulle ha ett slag och en parering per SR.
Alternativet för dvärgen (som oftast bara få parera) blir ju att inte parera alls, och därmed ta smällen. Bara för att på så sätt få slå tillbaka.

Med "dra-bort-differensen-från-CL"-systemet kommer försvararen missa oftare - striden går snabbare.

Men detta exempel visar bara hur dåligt det är att bara ha ett enhandsvapen. Istället bör man använda en sköld eller ett vapen till i sköldhanden. På så sätt kommer de krigande få en attack och en parering var per strindsrunda.

Nu gled jag lite utanför ämnet, men passar på att presentera en regel jag kom på igårkvällens spelande (för situationer som ovan): Den långsammare spelaren (försvararen) kan välja att anfalla motsåndaren (anfallaren), när anfallarens hugg kommer. Detta räknas ut genom att först halvera CL och sedan dra bort differensvärdet (riskabelt). Träffar försvararen anfallaren kommer anfallaren ta full skada. Missar försvararen kommer hanur balans och får ta mer skada från anfallaren. I det första fallet missar anfallaren om han inte klarar ett mycket svårt smidighetsslag, och i det andra träffar han (troligtvis).
Denna metod kommer i stort sätt bara användas då de stridandes har större skillnad i initiativet. Och om det är logiskt och rättvist vet jag inte ännu.

Eksem

Champion

Att försvararen missar oftare tycker jag är en jättebrist med systemet i så fall. Det finns ju ingen mening med att parera! Då kan man lika gärna plocka bort allt vad pareringar heter.

Ditt andra alternativ har problemet att det saknar lite väl mycket koppling med resten av spelsystemet. Ska man göra ett system med sådan abstraktion kan man lika gärna plocka bort pareringar helt, och byta ut mot ett slags pareringsvärde som minskar motståndarens CL att träffa. Det skulle ju kunna beräknas av smidighet, vapenFV, om man bär sköld osv.

Black_Ocean

Veteran
Ett annat alternativt system är att använda sig av motståndstabellen. Då man ska parera ett slag använder man sig av sitt eget FV i vapnet mot motståndarens FV för att få fram ett CL. Detta leder till att mästerfäktaren har inga problem mot bonden men får en jämn strid om han möter på sin jämlike

Rickard

Urverk speldesign
Tja!

I EDD så finns det en regel att om man har ett FV högre än 20 så kan man dela upp sina attacker i flera.. Så om man har 21 i sitt vapen så kan man hugga två ggr med 11 resp. 10 i CL.. För att få parera båda slagen så måste givetvis även motståndaren dela upp sitt FV, men denne behöver inte göra det..
Jag har som husregel att man kan dela upp sitt FV även om man har mindre än 20 i FV. Så en kille med 15 i sin handyxa kan t.ex. hugga 3 ggr med 5 i CL i vardera slaget.. Det blir lite roligare strider.. För att samma kille inte ska kunna få hugga 15 ggr med 1 i CL i alla attacker så har jag även infört regeln (kort förklarat) att man max kan göra [BC för SMI] handlingar med sitt vapen (egentligen är det lite krångligare)..

Jag har även infört att man kan finta med sitt vapen.. Om en krigare har 18 i sitt svärd så kan spelaren dra av godtyckligt från sitt FV, säg i det här exemplet att han drar av 6. Då får motståndaren även -6 på sitt pareringsslag..

Sedan har jag en liten oskriven regel att man inte får köpa mer än 17 i sitt vapen.. Dels för att man inte ska få ett bättre FV än RP:er som äventyrat ett tag och dels för att jag helst vill att karaktären ska kunna andra saker än hantera sitt vapen i mina äventyr..
Jag poängterar även att om någon har 17 i FV i en färdighet så är man mästare (21 så är man erkänd mästare, +1T4 HP EDD).. Jag vet inte om det har hjälpt men mina spelare köper bara 13-16 i FV i sitt vapen..

/[color:448800]Han</font color=448800> som har skrivit ut sina husregler i strid på papper (inte helt olikt Eon) och gett till spelarna

Eksem

Champion
Man får väl inte köpa mer än typ 15-17 i någon färdighet innan spelet börjar? Det här var nog bland de bättre husregler jag läst, ska kanske införa det i nästa kampanj.

Men i DoD4 (som jag har för mejatt du spelar /images/icons/wink.gif) så får man som mogen bara ha 15 i en färdighet.
Om man tänker efter är ändå 15 jävlit bra, så jag har börjat köpa från 8 - 12 åt RPn som inte är renrasigakrigare. Det blir trevligare strider med mer spänning då.

Rickard

Urverk speldesign
Jag orkar inte göra 3 inlägg...

...så jag svarar på alla 3 i det här inlägget.. OK?

"Och vad tycker ni om detta system?" - Yaaraer
Inte alls.. Subtraktion tar tid att räkna, även om det är tal under 20. Dessutom (som Eksem skriver) "Det finns ju ingen mening med att parera!" eftersom det kan bli för svårt..

"Det här var nog bland de bättre husregler jag läst, ska kanske införa det i nästa kampanj." - Eksem
Tack.. Jag har tagit upp resten av husreglerna för strid i en gammal tråd.. Kanske ouppdaterade... Orkade inte kolla, men jag har för mig att jag inte ändrat något på stridsreglerna..

"Men i DoD4 /.../ så får man som mogen bara ha 15 i en färdighet." - Black Dwarf
Jag gillar inte restriktioner som hindrar spelarna hur de vill göra sina RP:er.. Jag kör t.ex. inte heller med BP-kostnad för raser eller att yrkerna bara kan ha ett visst antal färdigheter.. Jag brukar poängtera "mästargrejen" som jag skrev om tidigare och kanske påpeka att de kanske har lite lågt i någon färdighet och att de bör höja den.. 7 i Överlevnad när man är jägare är kanske lite löjeväckande.. Jag ger förslaget att de kan dra av från vapenfärdigheten lite, om den nu är hög.. Annars ger jag bara professionella hjälp (som att stryka Alkemi för att spelaren aldrig kommer få använda den iaf.)..
Men det är bara råd, jag tvingar aldrig mina spelare att ändra.. Egentligen borde jag sätta dit dem om de struntar i allt för uppenbara färdigheter, men det kommer jag aldrig ihåg.. Det brukar ändå straffa sig, förr eller senare..

"Om man tänker efter är ändå 15 jävlit bra, så jag har börjat köpa från 8 - 12 åt RPn som inte är renrasigakrigare. Det blir trevligare strider med mer spänning då." - Black Dwarf igen
Sant.. Striderna blir då ett moment som man måste omkringgå.. Då kan det löna sig att man satte poängen på Övertala än sitt svärd.. Jag tror jag var den förste i Eon som inte köpte 15 i sitt vapen (fast 15 i undvika)..
I min DoD-grupp så har tom. helerskan 11 i Trästav och nu har det tillkommit en anka som har 16 i sina båda handyxor.. Den ankan röjer! Visseligen har jag bara slängt fram FV 8-motståndare utan rustning så det är väl inte så konstigt.. Men snart kanske jag överraskar med att ha en kille med 20 i sitt svärd så ankan får möta på motstånd..
Oj.. Hmmm... Kom av mig lite och började babbla om andra saker..

/[color:448800]Han</font color=448800> som brukar oja sig över hur bra ankan är och överdriva skadorna på motståndarna, bara för att spelaren ska inse att han har en röjargubbe

Jarre

Swordsman

Du har nog rätt i att det där andra var rätt illa - det var bara en nödlösning i en strid. Två av spelarna låg medvetslösa och den siste hade typ 3 kp kvar. De slogs mot tre lägre demoner, och dvärgen fick inte en syl i vädret, så jag hittade på det lite snabbt så att inte spelarna skulle dö.
Men att man drar bort differensvärdet tycker jag bara gör striderna lite roligare, och snabbare . man får ju stå o slå på varandra i evigheter annars. Det är absolut inte kul...

Eksem

Champion

Jo, jag kan tänka mig att det snabbar upp spelet eftersom ingen vill parera. Men det vill jag inte beröva mina spelare!

Jag har faktiskt aldrig upplevt det problem som du beskriver. Mina spelare kanske inte parerar så mycket, helt enkelt. Vilket jag förstår, står man bara och parerar i all evighet så får man ju aldrig slå själv!

Jag spelar ju visserligen Expert där man delar upp sitt FV på två attacker om man får mer än 20. Där finns ju också saker som särskild träff och liknande.