Enligt grundreglerna så ska man bara slå ett anfallsslag med sitt vanliga FV för att träffa, och samma gäller pareringsslaget, alltså sitt vanliga FV. Hos mina spelare, och jag antar att det brukar vara så hos de flesta spelaregrupper, så har de flesta av dem 18 eller mer i sitt primära vapen. Detta gör att det blir väldigt svårt för motsåndare att få in ett slag på dem (enligt grundreglerna), högst 15% av slagen träffar. Så när spelaren och motsåndaren har så höga värden, blir striderna av "slag-parering-slag-parering-slag-parering..."-typ in i nästan oändlighet. Tråkigt och statiskt. Och med dessa regler blir man inte så mycket bättre om man har ett värde som är högre än 20.
Så därför har jag infört ett tillägg som följer: differensvärdet från anfallsslaget dras alltid bort från pareringsslaget. Nu blir man bättre på ytterligare ett sätt ju högre FV man har i vapnet. Men främst så går striderna snabbare - man får in fler träffar på kortare tid.
Vad jag nu undrar är, hur Ni brukar genomföra era strider?
Och vad tycker ni om detta system?
Så därför har jag infört ett tillägg som följer: differensvärdet från anfallsslaget dras alltid bort från pareringsslaget. Nu blir man bättre på ytterligare ett sätt ju högre FV man har i vapnet. Men främst så går striderna snabbare - man får in fler träffar på kortare tid.
Vad jag nu undrar är, hur Ni brukar genomföra era strider?
Och vad tycker ni om detta system?