Nekromanti angående alverna.

Syeth-hd

Warrior
1.någon som vet vad alvernas förbannelse går ut på?
2.varför skulle någon bli världsfrånvänd bara för att man level länge?
kanske en dum fråga då det står i grundboken att unga alver inte heller förstår men lär sig efter ungefär 50 år.

har tillgång till alvboken men orkar inte krångla med att arrangera ett spelmöte för att låna den av innehavaren.

tacksam för svar.

Hjalle

Swashbuckler
1 - Nej. Ingen vet (kanske nån drake, och kanske att några har rätt teorier). Däremot finns det otroligt många gissningar. Själv kör jag på Ymirs förbannelse, som vanligt.

2 - Ärligt talat, jag är glad att jag inte kommer att leva för evigt. Det skulle vara otroligt jobbigt. Har ingen riktig förklaring (dvs; orkar inte ge någon), men jag kan mycket väl tänka mig att man blir världsfrånvänd.
Eller, så är det ett resultat av Förbannelsen. Fast inte i mitt Mundana, där kommer det med åldern. Får man resultatet 'Odödlig' på Övernaturliga egenskaper-tabellen så får man ju för eller senare Lojalitetsminskning, en slags världsfrånvändhet, också, inte sant?

-Hjalle, bordei nte ha svarat när han inte alls har ork.

Krille

Super Moderator
Curses!

"1.någon som vet vad alvernas förbannelse går ut på?
2.varför skulle någon bli världsfrånvänd bara för att man level länge?"

När vi skrev Eon så hade jag en tanke om att alverna inte skulle vara välsignade med evigt liv, utan snarare förbannade med evigt liv. Inspirationen kom framförallt från två källor: Highlander och Babylon 5.

Titta på Highlander igen. Det finns en enda sak som håller de odödliga uppe, och det är hoppet om Priset, om en väg ut från det eviga livet. Visst är det praktiskt att inte kunna dö, men när alla andra dör på vägen så blir man lätt desillusionerad. Även om Conner McLeod har en och annan romans på vägen så saknar han fortfarande Heather, trots att det har gått nästan 500 år sedan hon dog.

Det är det som är poängen med de odödliga: efter tusen år så spelar stora saker som religion och politik föga roll. Kärlek och vänskap är övergående, ety folk dör. Rikedomar förlorar i längden sitt värde. Så vad har man kvar att leva för? Jag menar, folk har tagit livet av sig för mindre, men det är en lyx som Conner McLeod inte har, ety han är odödlig.

Så då tar vi Babylon 5, där Lorien (en odödlig snubbe) förklarar det så underbart och tydligt i säsong 4: "To live on as we have is to leave behind joy, and love, and companionship, because we know it to be transitory, of the moment. We know it will turn to ashes. Only those, whose lives are brief can imagine that love ... is eternal. You should embrace that remarkable illusion. It may be the greatest gift your race has ever received."

Där har du ursprunget till alvernas förbannelse i ett nötskal. Som bonus så har du dessutom fått hur tanken på léaram kom till.

Enshadi

Warrior
Eller som Marvin?

marvin i liftarens guide till galaxen har ju levt sju gåger längre än universum själv. Och han är ju ganska så deprimerad...

Silvervarg

Warrior
Re: Eller som Marvin?

han skapades väl depprimerad?

Silvervarg har inte läst boken på långe.

Syeth-hd

Warrior
jag försår att man kan bli världsfrånvänd. men det gäller ju dom som ser sina vänner åldras och dö.

alverna har ju andra alver all leva med som inte åldras.

det var det som jag funderade mest på.

ZaiToh

Warrior
Re: Eller som Marvin? OT

Nej... han skapades skitsmart men fick inte några stimulerande uppgifter - därför blev han depprimerad.

Zug209_ivenhoe

Warrior
Re: Eller som Marvin? OT

Enligt Marvin själv är han en Personlighetsprototyp, en tidig version av RMP systemet. Så han skapades deprimerad, och han har ju inte blivit muntrare allteftersom åren gått. Fast han verkade iaf. uppskatta Guds sista budskap.

Helmgast
Alvernas förbannelse - minne och känslor

I min tolkning av den alviska tidsuppfattningen (Alver, sida 10) så kan alver inte komma över obehagliga händelser. En människa kan komma över olycklig kärlek men ändå minnas den - vilket en alv enligt mig inte kan. Så länge en alv minns så känner denne vad som hänt. Detta är en förklaring till bruket av alvgräs, då ett uppluckrande av minnet är ett effektivt att bli av med sorg. Det går även att komma över kärleksaffärer genom att bli kär igen, men då kommer man bli ännu olyckligare när även det går över. En alv kan efter hand bara befinna sig i glädjerus eller depression (lidandestadiet), vilket sliter ut sinnet och till slut gör en apatisk (inåtvändsstadiet).

Det är intressant, det där med minnen och känslor. Jag blev rånad i en taxi för en månad sen. Då var första gången jag var rädd för mitt liv. Efter hand insåg jag att rånarna inte ville mer än ta mina pengar och jag lugnade ner mig. Så fort jag kom ur taxin så försvann all rädsla och jag har sen dess inte fått ångest eller drömt mardrömmar på grund av 'et. Jag minns dock fortfarande vad som hände, men det känns väldigt avlägset. En alv hade väl varit rädd eller hämndlysten tills rånarna fått vad dom tålde.

Men å andra sidan så behöver en alv inte åka på någon rolig festival mer än än gång - var det roligt så bevaras ruset livet ut. Sida vid sida med en massa andra känslor iochförsig.