"En hel del av färdigheten "pilbåge" i Eon är väl att man skall kunna möta folk i strid med sin båge och därför ska man väl inte ta det i beräkning BÅDE när man tänker sig färdigheten och avståndet man skjuter på."
Det ska man visst. Avståndet ska ju ha inverkan på svårigheten, och avståndet som olika kombatanter i en strid befinner sig på varierar ju i allra högsta grad. Samtidigt måste man ju ha gjort det Normalsvårt att skjuta på Normalt avstånd för att hålla regelsystemet konsekvent. Alltså; färdigheten Bilbåge är anpassad för att använda i strid på olika avstånd.
" [...] jag tycker att det låter helt befängt att man inte kan skjuta på "normalt" avstånd på längre än 15 meter med en kortbåge."
Låt oss bruka oss av lite enkel trigonometri: tan(v) = x/15, där v är vinkeln man siktar fel (missvinkeln), x är hur stort felet blir, d.v.s hur långt från punkten man siktade på pilen hamnar och 15 avståndet från skytten till målet. Det finns dessutom två sådana här missvinklar, en som ger ett x för det horisontella felet och en för det lodräta felet, och fel på båda, särskilt den horisontella, innebär fort att pilen missar. En missvinkel på 1° ger 26 cm fel, 2° ger 52 cm och 3° ger 79 cm. Lägg till att man när man ska skjuta måste ha i åtanke att målet kan förlytta sig och att vinden kan påverka pilens bana. Missbedömningar där innebär stora fel, likaså blir felet stort om man bortser från dessa faktorer. Kom även ihåg att man inte lagt ner någon tid på att sikta för att 15 ska räknas som Normalt avstånd, utan att man bara har riktat bågen mot målet.
Sedan kan man fråga sig när pilbågar faktiskt använts på långa avstånd. Jag skulle tro att det mest var i krigssituationer, då det finns stora högar med folk att skjuta på, där det är svårt att inte träffa någon. Pilbågen var ju nämligen ett krigsvapen och alltså inget vars primära användsningsområde var att döda individer. Och ett jaktvapen, som man ändå använde relativt nära villebrådet man hade smygit sig på. Dessutom tog man sig tid att sikta.
Slutligen skulle jag vilja säga att Normalt avstånd förmodligen syftar på att det är just Normasvårt att skjuta på det avståndet utan att sikta. Det egentliga normala avståndet för en båge är dock Långt avstånd, då man faktiskt har siktat, vilket även då inneburit en Normal Svårighet.