Nekromanti Angående Avstånd för Avståndsvapen

DAKRilla

Hero
"Jag har också skjutit båge, och ja man träffar ganska enkelt en tavla på åtminstone 30 meters håll."

Men den tavlan stod still. Dessutom var du nog inte stressad som du skulle vara om ditt och eventuella kamraters liv är i fara. Inte heller behövde du bekymra dig om att någon av tavlans vänner ska smyga sig på dig bakifrån. Du hade nog också bra ljus, fotfäste och all tid i världen på dig att sikta. O.s.v.

Du var inte i en stridssituation helt enkelt. Statistik för antal träffar per avfyrat skott i strid och på skjutbanan talar sitt tydliga språk; strid är svårt, övningsskytte är enkelt.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Tyngdlagen tar och tyngdlagen ger

Jo men en tyngre pil borde väl vara effektivare att lobba än en lättare?

/Joel

Ymir

Liten kantbaron
Re: Angående avstånd för avståndsvapen

Att sikta i Eon ger -Ob1T6 i svårighet. Se i övrigt Dakrillas inlägg nedan.

- Ymir, påpekar saker och ting

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tyngdlagen har mycket liten respekt för vikt

Jo men en tyngre pil borde väl vara effektivare att lobba än en lättare?

Nej, för eftersom den är tyngre så krävs det mer energi för att nå samma höjd över marken som en lätt pil. Och exakt den mängden energi som man lägger i pieln på att få upp den i luften, kommer pilen att få tillbaka när den börjar dala ned mot marken. Sen tillkommer luftmotståndet såklart.

Den grundläggande fysikaliska principen är att energimängden alltid är konstant. För att få energi så måste man lägga till den. Den kan inte uppstå automagiskt. Detta gäller även för den så kallade potentiella energi (den energin som man tillskriver föremål som befinner sig högt upp och kan utsättas för fritt fall). Så all den rörelseenergin man genererar åt pilen när man skjuter i väg den förvandlas långsamt till potentiell energi. När pil är högst upp på sin båge och börjar dala nedåt så har den som mest potentiel energi. Denna potentiella energi återgår sen tillbaka till rörelseenergi så som tyngdkraften drar ned pilen igenom mot det inte ont anande målet. Men i processen så kan ingen ny energi tillföras. Man får ingen hjälp av tyngdkraften eftersom man först måste jobba like mycket mot den som den sedan komma jobba för dig.

/Naug

Big Marco

Läskig
Tackar - du besparade mitt tangentbord en stunds misshandel. =)

Reglerna är oftast gjorda utifrån en småskalig stridssituation. Räckvidder för avståndsvapen är inte "maxräckvidd", utan "praktiska avstånd" som gäller i strid.

hraufnir

Swordsman
Visst kanske det inte är passande att använda bågskytte på lajv som exempel p.g.a. pilarnas fina utformning, men dock ändå har jag avfyrat pilar i några av de situationer du räknar upp och det är inte så farligt mycket svårare att träffa då än att träffa en stillastående tavla.

En hel del av färdigheten "pilbåge" i Eon är väl att man skall kunna möta folk i strid med sin båge och därför ska man väl inte ta det i beräkning BÅDE när man tänker sig färdigheten och avståndet man skjuter på.

Jag började denna tråd med att ställa en fråga, i första hand riktad till en person som säger sig säkert veta hur reglerna är, och jag fick ett svar. Jag fick flera svar. Jag har svarat på några av dessa svar med vidare frågor och lite tankar.
Detta är en debatt... vi, mina damer och herrar, har lyckats =)

Tänk med på att den personen som skrev om att han "Jag har också skjutit båge, och ja man träffar ganska enkelt en tavla på åtminstone 30 meters håll" så skriver han det som om han skjutit lite båge ngra få gånger. (har ingen bas för detta, antagande) och räkna med att en person i en värld som har 10 i båge är mycket mer rutinerad på bågskytte än vad jag, denna person och de flesta som bara skjutit båge ett fåtal gånger. Jag kan inte säga att du tillhör dessa, eller att du inte testat att skjuta båge under en strid, men jag kan säga att jag tycker att det låter helt befängt att man inte kan skjuta på "normalt" avstånd på längre än 15 meter med en kortbåge. Då tar man ju bort själva grundtanken med avståndsvapen.

Sen är det så, i alla fall för mig, att jag skjuter bäst när jag inte siktar utan drar pilen bakåt och skjuter nästan direkt när jag nått "max dragpunkt" och skjuter med känsla. En skicklig bågskytt skjuter bäst på kortare tid än mig då han redan har siktat när han nått "max dragpunkt" och släpper strängen i en dragande rörelse.

Det är iaf mina stådnpunkter. Om det finns ngn där ute som vet att jag har helt fel, eller att jag har rätt... speak up!

Big Marco

Läskig
Det enkla quick-n-dirty-sättet jag skulle använda mig av är regeln för att sikta en runda. Svårigheten minska en nivå, vilket medför att räckvidden för normal svårighet med kortbåge blir 50m.

Jag vill åter säga att tanken med räckvidder, både i Eon och Neotech, är att de är stridsräckvidder - sk praktiskt avstånd. Jämför med en pistol - teoretiskt kan du skjuta ett par kilometer med 9mm, men det är inte ett praktiskt avstånd.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Tråkigt faktababbel inabsurdum.

Jähäpp... då var väl den här diskussion slut antar jag.

Tack för ytterligare ett uttömmande inlägg.

/Joel - som aldrig skulle kalla Herr Nils galen (inom ett bågskotts avstånd :gremwink:).

Vindhand

Myrmidon
faktababbel är roligt!

Annars blir man lätt som en medeltida forskare... man resonerar snarare än att undersöka :gremsmile:

Men det intressanta här tycker jag är skillnaden mellan vad ett riktigt levande mål gör och vad en mål tavla gör. Tavlan sitter snällt och väntar på pilen. De gör inte dumfan man skjuter på, eller det beror ju på, han kanske står still intet ont anandes. Men rör han på sig, vanlig gång så har han om man beskjuter honom på 40m flyttat sig 5m under tiden och det räcker med att man missbedömt hans hastighet med 0,2m/s för att pilen skall ta i tomma luften.

Båge är ganska kasst som duellvapen helt enkelt. På stort avstånd kommer det inte genom rustningen, om man ens träffar. På medelavstånd är det ganska lätt att undvika. På kort avstånd hinner man inte skjuta många pilar innan fienden hinner fram.

hraufnir

Swordsman
Jag förstår dina tankegångar, men är inte färdigheten pilbåge även den anpassad efter en småskalig stridssituation? Jag vet inte vad han heter, Magnus ngt, som var(är?) sveriges bästa bågskytt och tog silver eller var det brons i OS för några år sedan... han är ju rätt skilled vad gäller att träffa en tavla med en båge med MASSOR med tekniska riktmedel och får stå och sikta lämge... jag tror inte han skulle ha så högt i båge för han har ingen stridserfarenhet...

vad jag försöker säga är att ta inte med vapnets vanliga användningsområde som argument eftersom det (enligt min tolkning iaf) redan finns medräknat i färdigheten

DAKRilla

Hero
"En hel del av färdigheten "pilbåge" i Eon är väl att man skall kunna möta folk i strid med sin båge och därför ska man väl inte ta det i beräkning BÅDE när man tänker sig färdigheten och avståndet man skjuter på."

Det ska man visst. Avståndet ska ju ha inverkan på svårigheten, och avståndet som olika kombatanter i en strid befinner sig på varierar ju i allra högsta grad. Samtidigt måste man ju ha gjort det Normalsvårt att skjuta på Normalt avstånd för att hålla regelsystemet konsekvent. Alltså; färdigheten Bilbåge är anpassad för att använda i stridolika avstånd.

" [...] jag tycker att det låter helt befängt att man inte kan skjuta på "normalt" avstånd på längre än 15 meter med en kortbåge."

Låt oss bruka oss av lite enkel trigonometri: tan(v) = x/15, där v är vinkeln man siktar fel (missvinkeln), x är hur stort felet blir, d.v.s hur långt från punkten man siktade på pilen hamnar och 15 avståndet från skytten till målet. Det finns dessutom två sådana här missvinklar, en som ger ett x för det horisontella felet och en för det lodräta felet, och fel på båda, särskilt den horisontella, innebär fort att pilen missar. En missvinkel på 1° ger 26 cm fel, 2° ger 52 cm och 3° ger 79 cm. Lägg till att man när man ska skjuta måste ha i åtanke att målet kan förlytta sig och att vinden kan påverka pilens bana. Missbedömningar där innebär stora fel, likaså blir felet stort om man bortser från dessa faktorer. Kom även ihåg att man inte lagt ner någon tid på att sikta för att 15 ska räknas som Normalt avstånd, utan att man bara har riktat bågen mot målet.

Sedan kan man fråga sig när pilbågar faktiskt använts på långa avstånd. Jag skulle tro att det mest var i krigssituationer, då det finns stora högar med folk att skjuta på, där det är svårt att inte träffa någon. Pilbågen var ju nämligen ett krigsvapen och alltså inget vars primära användsningsområde var att döda individer. Och ett jaktvapen, som man ändå använde relativt nära villebrådet man hade smygit sig på. Dessutom tog man sig tid att sikta.

Slutligen skulle jag vilja säga att Normalt avstånd förmodligen syftar på att det är just Normasvårt att skjuta på det avståndet utan att sikta. Det egentliga normala avståndet för en båge är dock Långt avstånd, då man faktiskt har siktat, vilket även då inneburit en Normal Svårighet.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Tråkigt faktababbel inabsurdum.

en lättare pil saktar dock upp mycket mera pga av luftmotstånd... så efter att den lämnat bågsträngen minskar den relativt hastigheten med x^2 där x är den relativa sträxan den färdats i förhållande till vikten...

ok det där lät sinnessjukt men klockan är runt 5 6 och jag ska söva igen :gremsmile: Poängen liten vikt innebär en snabb minskning av hastigheten...