Nekromanti Angående BIL

sanarialven

Veteran
Min rollperson är 128 och oturligt nog har bil 13.. om man levt så länge ska man höja bil lite då.. han är ärkemagiker..

Fahnen

Swordsman
Jag tycker det ska höjas..... man har ju fyra genrationers kunskap + sånta annat man aldrig har nyta av.

Midar tycker att Sty är nyttigt.

Greymourn

Swordsman
Gillar Inte BIL(L)...

Som sagt var gillar undertecknad inte BIL... Jag tycker att den enda användning man skulle kunna ha för BIL är som ett krav för att få vissa akademiska färdigheter (tänk BIL 5 och avancerad matematik/anatomi/fysik dy.l)...

Iofs tycker undertecknad heller inte om att slå grundegenskaper i "ordning" utan sätter oftast ut dem som han vill... Anledning: De flesta gånger jag skapar en ny karaktär har jag haft honom/henne i huvudet ett bra tag innan å det e jävligt trist att få rakt motsatta grundegenskaper...

Om man däremot sätter ut grundegenskaper bör man ju lägga ngt av sina högre värden på BIL...

BIL måste ju för den delen även vara vad RP´n "visste" innan han gav sig ut i världen... Tänk sjöfararen X som börjar som skeppspojk reser runt och arbetar inom någon handelsflotta, avancerar och börjar få mer krävande uppgifter typ Intendentur tjänst, måste mao lära sig räkna... Så småningom lär han sig förmodligen även andra språk och dyl. hans BIL är dock oförändrad...

Tycker att förbättringsslag borde påverkas av grundegenskaper... Ex. Grundegenskap 15+ = Ob1t6 lägre än 7 ob1t6 svårare (Något i den stilen iaf.)...

Eller jag vet inte :gremblush:

Magnus L

Hero
Sänk åldern då..eller höj din BIL om det ger gubben mer spelbarhet och känsla..

Diskutera med SL vad som verkar rimligt och modifiera. Ett annat alternativ är att köra med nån annan framslagninsmetd, t.ex. att placera ut resultaten efter framslagningen, d får man den gubbe man vill ha.

Joker

Veteran
Egentligen behöver du inte höja bildningen. Trots allt så blir ju alla hans kunskaper snabbt föråldrade om han är så gammal. Man ökar distansen till omvärlden och plockar inte upp så mycket som man en gång gjorde efter att ha levt så många år. Detta kompenseras genom att man ökar sin erfarenhet, men mänskligt minne som mänskligt minne. Troligen glömmer man mycket också. Alla dessa faktorer mynnar ut i att du kan göra som du vill med goda resonemang för antingen eller. Jag hade nog inte valt att automatiskt höja BIL för att han är äldre än vad jag hade velat bli, men valet kommer nog alltid att vara ditt...

//Joker

...smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...

Taskkarr

Veteran
Han har ju mer erfarenhet dvs extra enheter, så jag tycker inte man ska höja bildning. 13 är ganska högt ändå jämfört med en normal person. Han kanske inte brydde sig om vad som hände runtomkring när han studerade magin, han kanske bara satt med näsan i böckerna, då skulle han inte få veta särskilt mycket om omvärlden.